*هبة

*هبة @hb_16

مشرفة مجالس الإيمان وقسم المجلس العام

لكل عروس ساهمى وكونى معنا حملة (زفافى إسلامي له طعم تاني)

الأزياء والموضة



فرحي إسلامي له شكل تاني



إسلامي إيه؟!! وهو الفرح يبقى فرح من غير رقص وقاعات فخمة و... و... والذي منه ؟!!


مش فاهم أنا بتتكلموا في ايه ؟؟!!


***
جربت الإسلامي ؟؟
لا .. شكله إيه ده ؟؟
ده فرحي .. فرحي أنا
إسلامي وليه شكل تانى جديد ومتميز جدااااا


***


حملة عملاقة تنشر في الآفاق
جواها كل ما يتعلق بالفرح الإسلامي


شكله .. ازاى ادعي الناس ليه؟
بطاقات الدعوة .. ازاى اقنع أهلى .. أناشيد متميزة .. ويكفي إن فرحي في طاعة ربي ..


كل حاجة هنعرضها لكم من
بما في ذلك التصميمات والكلمات والأفكار وكل شئ
بجد عمل مميز جدااا
لا يفوتكم


حملة قمة في الروعة ..


وانتوا اللى هتحكموا .. ولما تعجبك ساهم معانا في النشر ليعم الأجر ..لعلك تكون سببا في هداية أحد





قبل ما نبدأ ..
لنبدأ الحملة من الآن
يالا تفضوا معانا ...



المقدمة
أفراح البنات في جو الطاعات (حكاوى x حكاوى)
أفكار خرافية .. لأفراحنا الإسلامية
جربى أغانى الإسلامي .. بجد ليها شكل تانى
سمعنا واطعنا .. وللفرح الاسلامى رجعنا
همسات في أذن بنوتة يوم فرحها
التصميمات الجامدة عندنا .. لأفراح ترّضي ربنا
أهلى مش موافقين أعمل فرحي إسلامي
تزيني في بيتك .. مش محتاجة سونا ولا حد يشوفك
بعد ما سمعنا الفتوى .. تعالوا لأجمد الوصفااااات
يكفي ان فرحي .. يكون في طاعة ربي



نبدأ بالمقدمة




حضرتي فرح قبل كده !!!!


أه أنا بكلمك إنتي !!


هاااه حضرتي


طيب كان إسلامي ولا .......


طيب إنتي فرحك قرب وبتحضري ليه ولا لسه شوية !!!


نفسك تعمليه إسلامي ولا ....... !!!!!!!


احم احم ..



طيب كام فرح بيتعمل في السنة في أمة لا إله إلا الله ؟



كام معصية بترتكب ؟... بل كام ذنب تحمله وانت خارج من الفرح ؟



بلاش إحراج بقة .. وبعدين كل الناس بتعمل فرحها كدة ..


الفرح ازاى اصلا يكون فرح من غير أغاني ورقص ونساء ورجال



طيب لما يكون فيه إختلاط وزحام ولا يعلم أماكن الرجال من النساء


لما يكون فيه ملابس لا تستر بنات المسلمين


ووجوه مزينة بالمكياجات وشعور سدلت وإنكشفت


ورقصات ولما تقول ده حرام ترقص وتتكشف أمام الرجال


يرد عليك::


يا راجل هو فيه حد غريب دا ابن عمها ودا ابن خالتها


ذي أخوانها يعني ليه تسيئوا الظن كدا !!!!!


يا جماعة تعالوا نتكلم بالعقل .. هل لما انت تعمل فرح عادي أغانى رقص رجال ونساء كل كل حاجة .. ده شئ يرضي ربنا ؟
فكرت قبل كدة .. إزاى ربنا يرضى عنى ؟؟
هل جعلت هذا هدفك في الحياة ؟؟


ما هو أنا بحاول وبرجع تانى وأحاول وربنا يعني


تمام مقولناش حاجة .. ربنا يعينك ويثبتك على طريق الحق
بس انت عارف قدر الذنوب اللى ممكن تطلع بيها ؟؟


يا خبر .. لا مفكرتش .. بس هو يوم واحد ..


مشكلتنا اننا عندنا امل كبييير ان الحياة ادامنا طويلة
مش عارفين اننا ممكن في اي وقت ينزل ملك الموت يقبض أرواحنا


طيب بالراحة علينا شوية


طب تخيل أن رسول الله صلى الله عليه وسلم حي بيننا الآن ودخل فرحك اللى المفروض أنه طاعة لله وشكر على نعمة الزواج !!


ها ..


هتقوله ايه ؟؟ .. بالله عليك هتقوله ايه ؟؟
ولما ربنا يسألك عن اليوم ده هتقوله ايه ؟؟
فكرت انك تعمل فرحك اسلامي ..
وقولت هعمله اسلامي عشان ارضيك يارب .. علشان افرح بطاعتك وافرح اهلى
واشكر نعمتك عليا يااارب ؟!
فكرت نور الطاعة يملأ قلبك..
جربت الفرحة بجد .. الفرحة الحقيقية ؟؟


تعالوا .. نروح جولة سريعة في حملتنا
حملة فرحــــي إسلامي ..
ليه شكل تانى
ونشوف أفراحنا بشكل تانى ..
بشكل جامد جداً يكفي انه في طاعة الله ..
ولا تنسى أن تدعونا لنحضر فرحك قرييييب .. بس اسلامي ان شاء الله
يالا نرضي ربنا ونرفع شعار


فليرضى عنى الناس
أو فلسخطوا أنا لم أعد أسعى لغير رضاك

9
1K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

*هبة
*هبة
حكم الأفراح التي بها منكرات

مثل الغناء والاختلاط، وهل يجوز الحضور فيها خاصة إذا كانت لبعض الأقارب ؟

لا تجوز تلك المنكرات؛ فإن الغناء مُحرم وفيه الحديث بلفظ: الغناء ينبت النفاق في القلب كما ينبت الماء الزرع لكن إذا كان بين النساء وليس فيه تلحين ولا تغنج وإنما فيه تحية أو ترحيب أو مديح مباح فلا مانع من حضوره، وأما الاختلاط بين الرجال والنساء المتبرجات فإنه لا يجوز حضوره إلا لمن قدر على الإنكار ولو كان ذلك الزواج لأحد الأقارب؛ لما في حضوره من إقرار تلك المحرمات. والله اعلم.عبد الله بن عبد الرحمن الجبرين









هل يجوز للمرأة أن تكشف شيئاً من صدرها أو ذراعيها أو شيئاً من

ساقها عند النساء؟
أما الذراعان فلا بأس أن تخرجهما عند النساء، وأما الرقبة فلا بأس أيضاً أن تظهرها عند النساء وكذلك الرأس، ولكننا ننصح نساءنا بنصيحة نرجو الله سبحانه وتعالى أن ينفع بها، فنقول كلما كانت الألبسة أضفى وأستر فهو أنفع لها. وننهاهن أن يتتبعن ما يكون في هذه المجلات فيصنعن ما يعرض فيها، لأن هذا يجر المرأة إلى أن تتشبه بالنساء الكافرات سواء رضيت أم لم ترض، وكلما كانت النساء أستر فهو أفضل. وقد ذكر شيخ الإسلام ابن تيمية رحمه الله أن نساء الصحابة كن يلبسن دروعاً -يعني القمص- تكون ساترة من الكف إلى الكعب، من كفي اليد إلى كعب الرجل، وهذا هو الأفضل. مجموع فتاوى ورسائل الشيخ محمد صالح العثيمين – المجلد الثاني عشر – باب ستر العورة .






هناك مجموعة من الناس اجتمعوا في زواج،

فقام البعض يريد أن يصور العريس والعروسه فما حكم ذلك؟
هذا لا يجوز، فلا يجوز أن يصور الناس لا برضاهم ولا بغير رضاهم، وإذا كان برضاهم صار أكبر في الإثم، فالتصوير محرم لذوات الأرواح، لبني آدم وغيرهم من ذوات الأرواح؛ لأن الرسول صلى الله عليه وسلم لعن المصورين وقال: كل مصور في النار يجعل له بكل صورة صورها نفس يعذب بها في نار جهنم وقال عليه الصلاة والسلام: من صور صورة في الدنياكلف أن ينفخ فيها الروح وليس بنافخ
فالحاصل أنه لا يجوز، فالتصوير منكر ومحرم، وفيه فساد فيهما يتعلق بتصوير الحاضرات في الزواج لأنهن يتجملن ويتزين، فإذا صورهن فقد يسعى في الفتنة بعرض هذه الصور على الناس، ويجب أن يرفع أمره إلى المحكمة أو الهيئة، أو إلى إمارة البلد حتى يؤدب على اقترافه لهذا المنكر









ما حكم تعليق الصور في المنازل وفي غيرها ؟

حكم ذلك التحريم إذا كانت الصور من ذوات الأرواح من بني آدم أو غيرهم لقول النبي صلى الله عليه وسلم لعلي رضي الله عنه (ألا تدع صورة إلا طمستها ولا قبرا مشرفا إلا سويته)) رواه مسلم في صحيحه ، ولما ثبت عن عائشة رضي الله عنها أنها علقت على سهوة لها سترا فيه تصاوير فلما رآه النبي صلى الله عليه وسلم هتكه وتغير وجهه صلى الله عليه وسلم وقال : ((يا عائشة إن أصحاب هذه الصور يعذبون يوم القيامة ويقال لهم أحيوا ما خلقتم))أخرجه مسلم وغيره ، لكن إذا كانت الصورة في بساط يمتهن أو وسادة يرتفق بها فلا حرج في ذلك؛ لما ثبت عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه كان على موعد من جبرائيل فلما جاء جبرائيل امتنع عن دخول البيت فسأله النبي صلى الله عليه وسلم فقال : ((إن في البيت تمثالا وسترا فيه تصاوير وكلبا فمر برأس التمثال أن يقطع وبالستر أن يتخذ منه وسادتان منتبذتان توطآن ومر بالكلب أن يخرج)) ففعل ذلك النبي صلى الله عليه وسلم فدخل جبرائيل عليه السلام . أخرجه النسائي وغيره بإسناد جيد ، وفي الحديث المذكور أن الكلب كان جرو للحسن أو الحسين تحت نضد في البيت ، وقد صح عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال : ((لا تدخل الملائكة بيتا فيه صورة ولا كلب)) متفق عليه ، وقصة جبرائيل هذه تدل على أن الصورة في البساط ونحوه لا تمنع من دخول الملائكة ، ومثل ذلك ما ثبت في الصحيح عن عائشة رضي الله عنها أنها اتخذت من الستر المذكور وسادة يرتفق بها النبي صلى الله عليه وسلم . كتاب الدعوة ،ص19 -
مجموع فتاوى ومقالات متنوعة الجزء الرابع






حكم الإسلام في شعر الرأس الصناعي (الباروكة)

الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله، وعلى آله وصحبه، أما بعد: فقد ثبت في الصحيحين، عن معاوية رضي الله عنه أنه خطب الناس على منبر رسول الله صلى الله عليه وسلم، وتناول قصة من الشعر، كانت بيد حرسي، فقال: أين علماؤكم يا أهل المدينة؟ سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم ينهى عن مثل هذه، ويقول: ((إنما هلكت بنو إسرائيل حين اتخذ هذه نساؤهم))، وفي لفظ لمسلم: ((إنما عذب بنو إسرائيل لما اتخذ هذه نساؤهم))، وفي الصحيحين أيضاً، واللفظ لمسلم، عن سعيد بن المسيب قالقدم معاوية المدينة فخطبنا، وأخرج كُبَّة من شعر فقال: ما كنت أرى أن أحداً يفعله إلا اليهود، إن رسول الله صلى الله عليه وسلم بلغه فسماه: الزور). وفي لفظ آخر لمسلم: أن معاوية رضي الله عنه قال ذات يوم: (إنكم قد أحدثتم زي سوء، وإن نبي الله صلى الله عليه وسلم نهى عن الزور). قال النووي رحمه الله في شرح مسلم، عند كلامه على هذا الحديث: (قوله قصة من شعر، قال الأصمعي وغيره: هي شعر مقدم الرأس المقبل على الجبهة، وقيل: شعر الناصية)، قال: (وقوله: وأخرج كبة من شعر هي بضم الكاف وتشديد الباء، وهي شعر مكفوف بعضه على بعض، وقال صاحب القاموس: القصة بالضم: شعر الناصية). وفي هذا الحديث الدلالة الصريحة على تحريم اتخاذ الرأس الصناعي، المسمى: (الباروكة)؛ لأن ما ذكره معاوية رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم في هذا الحديث الصحيح، في حكم القصة والكبة ينطبق عليه، بل ما اتخذه الناس اليوم مما يسمى (الباروكة) أشد في التلبيس وأعظم في الزور، إن لم يكن هو عين ما ذكره النبي صلى الله عليه وسلم عن بني إسرائيل فليس دونه، بل هو أشد منه في الفتنة والتلبيس والزور، ويترتب عليه من الفتنة ما يترتب على القصة والكبة، إن لم يكن هو عينهما، ولا فرق في ذلك بين الذكر والأنثى؛ لأن العلة تعمهما جميعاً. وبذلك يكون محرماً من وجوه أربعة: أحدها: أنه من جملة الأمور التي نهى عنها النبي صلى الله عليه وسلم والأصل في النهي: التحريم؛ لقول الله تعالى: {وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ} وقوله صلى الله عليه وسلم: ((ما نهيتكم عنه فاجتنبوه وما أمرتكم به فأتوا منه ما استطعتم)) الحديث متفق على صحته. الثاني: أنه زور وخداع. الثالث: أنه تشبه باليهود، وقد ثبت عن رسول الله صلى الله عليه وسلم أنه قال: ((من تشبه بقوم فهو منهم)). الرابع: أنه من موجبات العذاب والهلاك؛ لقوله صلى الله عليه وسلم: ((إنما هلكت بنو إسرائيل لما اتخذ مثل هذه نساؤهم))ويؤيد ما ذكرنا من تحريم اتخاذ هذا الرأس أنه أشد في التلبيس والزور والخداع من وصل الشعر بالشعر، وقد ثبت عن رسول اللهصلى الله عليه وسلم في الصحيحين وغيرهما: ((أنه لعن الواصلة والمستوصلة)) والواصلة: هي التي تصل شعرها بشعر آخر، ولهذا ذكر البخاري رحمه الله هذا الحديث – أعني حديث معاوية – في باب وصل الشعر؛ تنبيهاً منه رحمه الله على أن اتخاذ مثل هذا الرأس الصناعي في حكم الوصل، وذلك يدل على فقهه رحمه الله، وسعة علمه، ودقة فهمه، ووجه ذلك أنه إذا كان وصل المرأة شعرها بما يطوله أو يكثره ويكبره حراماً تستحق عليه اللعنة؛ لما في ذلك من الخداع والتدليس والزور، فاتخاذ رأس كامل مزور أشد في التدليس وأعظم في الزور والخداع، وهذا بحمد الله واضح. فالواجب على المسلمين محاربة هذا الحدث الشنيع، وإنكاره، وعدم استعماله، كما يجب على ولاة الأمور – وفقهم الله – منعه والتحذير منه عملاً بسنة الرسول صلى الله عليه وسلم وتنفيذاً لمقتضاها، وحسماً لمادة الفتنة، وحذراً من أسباب الهلاك والعذاب، وحماية للمسلمين من مشابهة أعداء الله اليهود، وتحذيراً لهم مما يضرهم في العاجل والآجل. والله المسئول أن يصلح أحوال المسلمين، وأن يفقههم في الدين، وأن يعيذهم من كل ما يخالفه، وأن يوفق ولاة أمرهم لكل ما فيه صلاح العباد والبلاد، في المعاش والمعاد، إنه ولي ذلك والقادر عليه، وصلى الله على نبينا محمد، وآله وصحبه وسلم.
( الشيخ عبدالعزيز بن عبدالله بن باز – رحمه الله )






ما حكم المساحيق التي يضعها النساء ع
لى وجوههن للزينة ؟
المساحيق فيها تفصيل : إن كان يحصل بها الجمال وهي لا تضر الوجه ، ولا تسبب فيه شيئا فلا بأس بها ولا حرج ، أما إن كانت تسبب فيه شيئا كبقع سوداء أو تحدث فيه أضرارا أخرى فإنها تمنع من أجل الضرر . والله المستعان . نشرت بـ((المجلة العربية)) ضمن الإجابات في باب ((فاسألوا أهل الذكر)) -
مجموع فتاوى و مقالات متنوعة الجزء السادس





ما حكم لبس الكعب العالي ،
وما حكم وضع المناكير (طلاء الاظافر) ؟
لبس الكعب العالي محرم لأنه من التبرج الذي نهى الله عنه بقوله لنساء النبي { وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَى }. وأما المناكير فإن كانت المرأة تصلي فلا تستعملها لأنها تمنع وصول الماء إلى ما تحتها ؛ وإن كانت لا تصلي فلا بأس باستعمالها
(ابن عثيمين – دليل الطالبة المؤمنة)


ما حكم تخفيف شعر الحاجب ؟
إذا كان بطريقة النتف فهو حرام بل كبيرة من الكبائر لأنه من النمص الذي لعن الرسول صلى الله عليه وسلم من فعله وإذا كان بطريق القص والحلف فهذا كرهه بعض أهل العلم ومنعه بعضهم وجعله من النمص وقال : إن النمص ليس خاصاً بالنتف بل هو عام لكل تغيير لشعر لم يأذن الله به إذا كان في الوجه ولكن الذي نرى أنه ينبغي للمرأة أن لا تفعل ذلك إلا إذا كان الشعر كثيراً على الحواجب بحيث ينزل إلى العين فيؤثر على النظر فلا بأس بإزالة ما يؤذي فيه .الشيخ ابن عثيمين ج/3 ص 866

هل إزالة الشعر الموجود بين الحاجبين جائز ؟.
الحمد لله يجوز نتفه ؛ لأنه ليس من الحاجبين . وبالله التوفيق وصلى الله على نبينا محمد وآله وصحبه وسلم .
الشيخ محمد صالح المنجد







ما حكم لبس الثياب التي فيها صور ؟


لا يجوز للإنسان لأن يلبس ثيابا فيها صورة حيوان أو إنسان . ولا يجوز أيضا أن يلبس غترة أو شماغا أو ما أشبه ذلك وفيه صورة إنسان أو حيوان ، وذلك لأن النبي صلى الله عليه وسلم ثبت عنه أنه قال : ( إن الملائكة لا تدخل بيتا فيه صورة ) ولهذا لا نرى لأحد أن يقتني الصور للذكرى كما يقولون وأن من عنده صور للذكرى فإن الواجب عليه أن يتلفها سواء كان قد وضعها على الجدار أو وضعها في ألبوم أو في غير ذلك . لأن بقاءها يقتضي حرمان أهل البيت من دخول الملائكة بيتهم وهذا الحديث الذي أشرت إليه قد صح عن النبي صلى الله عليه وسلم . والله أعلم .

كتاب ( فتاوى فضيلة الشيخ محمد الصالح العثيمين )
الجزء ألأول.
فضيلة الشيخ حفظكم الله بعض الأخوات تسأل عن حكم الرقص إجمالا في الوسط النسائي ، والمبتذل منه وغير المبتذل وهل يليق بالمسلمة مثل هذا الأمر ؟ الرقص مكروه في الأصل ، ولكن إذا كان على الطريقة الغربية ، أوكان تقليداً للكافرات صار حراماً لقول النبي صلى الله علية وسلم ( من تشبه بقوم فهو منهم ) مع أنه أحياناً تحصل به الفتنة ، قد تكون الراقصة امرأة رشيقة جميلة شابة فتفتن النساء ، فحتى أن كانت في وسط النساء حصل من النساء أفعال تدل على أنهن افتتن بها وما كان سبباً للفتنة فإنه ينهي عنه

الشيخ محمد بن صالح العثيمين
ما حكم الزعرطة ( التلوويش ) وهو صوت
تطلقه المرأة عند الفرح ؟ أفيدونا أثابكم الله
لا يجوز للمرأة رفع صوتها بحضرة الرجال لأن في صوتها فتنة لا بالزعرطة ولا غيرها ثم إن الزغرطة ليست معروفة عند كثير من المسلمين لا قديماً ولا حديثاً فهي من العادات السيئة التي ينبغي تركها , لما تدل عليه أيضاً من قلة الحياء



منقول :





أهلى مش موافقين أعمل فرحي إسلامي

إذا أهلى مش موافقين أعمل فرحي إسلامي ... أعمـــل إيــــــه؟؟؟



إيه هى السياسة اللي تستخدميها مع الأهالي لإقناعهم بفكرة الأفراح الإسلامية

1- أهم حاجة تجنب الصدام والمشادة وخصوصا من خطيبك أمام أهله حتى لا تشعريهم أنهم ليس لهم قيمة ولا رأى عشان أول حاجة أهل العروسة بيترجموها أنك أثرت على إبنهم وخليتيه ميسمعش كلامهم ويبدأوا يقولو ( دي بتتأمر وتتشرط وهي خطيبته أمال لما تتجوزه هتعمل إيه ) ودى العبارة الشهيرة فى بيوت أهالينا لأنهم غير مدركين حقيقة الأمر

2- تبدأ البنوتة تستميل أمها وأخواتها لفكرة الفرح الإسلامي بشكل مشوق يعني تبدأ تشغل فى البيت الفترة دى شرايط الأغاني الإسلامية بتاعة الأفراح لينبهروا بكلماتها ولو فى فرح إسلامي لأى واحده من صاحباتها تأخد أمها معاها تتفرج وساعتها الأب مش هيصمد كتير وهيقول : اللي أنتو عاوزينه


3- تبادلوا الأدوار أمام الأهالي يعني لما أهله يسألوكِ على الفرح الإسلامي خليكِ زكية عشان ميكرهوكيش قوليلهم والله اللى تشوفوه بس العريس هى اللى مصمم على كده , ونفس الحكايه لما أهلك يتكلموا معاه عن الفرح يقولهم اللى تشوفوه بس هي إللى مصمم وطبعا اهلك مش هيزعلوكِ ولا يتصادموا معاه ولا اهله هيتصادموا معاكِ , لكن إللي بيحصل إن كل طرف بيعلن رفضه أمام أهل الطرف التانى وده بيخلي النفوس مشحونه ويبقى الإحساس إنه هيمشي كلامه علينا أو هى هتمشى كلامها علينا


4- حولوا يكون الفرح فيه كل الحاجات اللي الأهالي عارفنها وبيحبوها زى زفة الإستفبال والمشاعل النارية والأضواء وتقطيع التورتة وقاعة شيك , عشان ده يحسسهم أن برده الفرح كان حلو

5- اتكلمي أنتِ دايما مع أخواته وهو يتكلم مع إخوانك عن عيوب الأفراح العادية اللي مليانة رقص واد إيه بيحصل فيها مشاكل وخناقات وإن أنتوا عايزين تبدأوا حياتكم بطاعة الله عشان ربنا يباركلكم
*هبة
*هبة
أفراح البنات في جو الطاعات
(حكاوى x حكاوى)



أحب أن أحكي لكي عن فرحين المفروض أنهم كانوا إسلامي
الأول كان فرح ابنة عمي كان بجد جميل بل إن كلمة جميل فيه قليلة كان الرجال في المسجد وكان أحد الشيوخ يلقي دروس عن الزواج الإسلامي وكان النساء في منزل أم العروس وكانت صديقات العروس احضرن دفاً معهن وهن ذاهبات للفرح وكل البنات قعدن ينشدن أناشيد الأفراح الإسلامية ولا يرانا أحد من الرجال وكان الكل معجب بهذا الفرح
أما الفرح الثاني وإياكِ أن تفعلي مثله كان فرح أخي وكان في قاعة غير إسلامية وكنا عاملين فاصل مابين الرجال والنساء وكان الدي جي إسلامي ولكن عندما دخل أخي ليلبس زوجته الشبكة دخل كل أقاربي من الرجال المحارم وغير المحارم وكانت كل البنات خالعين الحجاب وعندما وجدنا كل الرجال دخلوا استحيين وذهبن لدورات المياه للبس الحجاب فنصيحتي أن تفعلي فرح مثل الفرح الذي ذكرته أولا




أنا فرحى كان من سنتين تقريباً وبفضل الله صحباتى كانوا كتير وكلهم أنشدوا لى أناشيد إسلامية
وبالدفوف بردو كان ماشاء الله جميل وكان فى قاعتين منفصلتين قاعة للرجال والأخرى للنساء
فعلاً كان جميل
لدرجة أن واحدة متزوجة قالت لى بعد فرحى إنها قالت لزوجها تيجى
نعمل فرح من أول وجديد زى بتاع صاحبتى؟؟من شدة إعجابها بهذا الفرحً
وهذا كله بفضل الله




كان فرح أختى عبارة عن أن الإخوة فى المسجد تحت البيت و النساء فى البيت عاملين فراشة - القماش الأحمر ده ,


وبعدين الكوافيرة جات البيت عندنا وزوقتها وبعدين اختى قبل ما تطلع على السطح كانت فى الأنتريه والعريس طلع هو وأبتى ولبسها الشبكة طبعاً كانوا كاتبين الكتاب لأن الخطوبة مينفعش يشوفها

وبعدين نزل وبعدين طلعنا فوق بقى وقعدنا نشغل أناشيد بدون دف او طبل او موسيقى كلمات فقط

إنما الرجالة تحت بيعملوا برنامج كده يعنى واحد يقرأ قرءان وواحد يقول كلمة ويعملو مسابقة يعنى يسألو أسئلة واللى يجاوب صح يوزعو مطويات او شرايط
وواحد بيقعد يقول حجات يضحكهم وبيبقى فى وليمة فى بيت العروسة


إنما فى الفرح نفس اللى بيعملوه بس العريس لما يجى ياخد العروسة العروسة بتلبس على الفستان الكاب ( الكاب ده عبارة عن جلباب طويل وعليه غطاء الوجه فيه برضه)

كان لونه كحلى لأن مش لاقيين لون أسمر بس بتلبس عليه نقاب برضه علشان الكاب ده غطاء الوجه بتاعه بيبقى شفاف وبس, و بعدين تركب العربية ويروحو البيت
ده كان عندنا


إنما فى بقى بيبقى الرجال فى المسجد برضه والنساء فى مصلى النساء "السندرة"



الحمد لله أنا فرحي كان إسلامي وكذلك فرح أخواتي
وادعوا لأختى -رحيق العفة- ربنا يرزقها بالزوج التقي النقي
أنا هاقول لكم برنامج الفرح ,
فيه اخوات يغنوا بالدف
وبنعمل مسابقة دينية بسيطة
فيها اسئلة دعوية مثل :


كان عمر الرسول كم سنة عندما تزوج السيدة خديجه؟
ما حكم الحلف بالنبي ؟
حكم النمص ؟


وكثير من هذه الاسئلة , ثم نقوم بتوزيع الجوائز على الحاضرات
وتكون شرائط او كتيبات اسلامية
و تقوم أخت وتحكي قصة قصيرة ذات مغزى
وأكيد الفرح كده له طعم تانى
وعقبال جميع الاخوات


وأنا لله الحمد كان فرحي اسلامي وناس كتير خرجت منه مبسوطة...
عشان مكنش تقيل يعني ...
يعني كان فيه أناشيد إسلامية فيه الدى جى والبنات هيصو وأنا هيصت ومكنش مزعج أوي برضه للستات الكبار اللى كانو موجودين..
الحمد لله كانت ليلة حلوة وعقبال كل البنات



*هبة
*هبة
أفكار خرافية .. لأفراحنا الإسلامية



الحمد لله وحده والصلاة والسلام على من لا نبي بعده ثم أما بعد ..

جيبالكم النهارده أفكار جامدة لإقامة أحلى فرح , يلا نبدأ ..

الخطوة الأولى : يجب على العروسة أن تجتمع من أصدقائها قبل الفرح بأيام للإتفاق على دور كل واحدة منهم

بطبيعة الحال : عادتا ينتظر المدعوين دخول العروسة في المكان سواء كان قاعة أفراح إسلامية أو في بيت العروسة ..

دور الأصدقاء : يبدأ أصدقاء العروس بتشغيل الأناشيد وتهيئة المكان للعروسة وتنبيه الناس أن التصوير ممنوع ..

دخلة العروسة : قبل دخول العروس مباشرتاً (ترن) على صحبتها اللي اتفقت معاها قبل كده ..و تطفي صحبتها النور.. وبقيت الأصدقاء يوجهوا حاجة كدة اسمها سبايك بتشتريها من محلات الهدايا والبلاسيتك هي في شكلها تشبه أعواد البخور كدة بس بتطلع نور جامد كدة وشرار وبتخلص على طول







كنت حضرت فرح كلنا ((البنات اصحاب العروسة)) وقفنا صفين من الباب لحد الكوشة صفين طواااااال كلنا ماسكين سبايك والعروسة عدت من النص ... كان تحفة كالعاده يسلم الناس عليها ..


المسابقة المصيرية (المنديل) : تقف أكثر صديقة للعروسة وتقول : يا بنااات مين عاوزه تلعب) ..و تختار الفريقين كل فريق من 8 بنات مثلا والعروسة ما عليها فقط انها تمسك المنديل
والفريق الخسران هو اللي هيخدم على المعازيم

المسابقة التانية (البوكيه) : العروسة هتقول لإحدى صديقاتها انها تخبي البوكيه من أحد المعازيم وتطلب من البنات أنهم يعرفوا مين اللى معاها البوكيه وتقولها لو عرفتي مين هيه يبئى حلال عليكي .. تغمي العروسة عين البنت حتى يضع أحد أصدقائها البوكيه مع أحد المدعوين .. لو البنت كسبت تاخد البوكيه من العروسة ومعاه شريط أو كتيب .. ولو خسرت تاخد شريط أو كتيب وتختار العروسة بنت تانية وتلاعبها نفس اللعبة ..

فكرة جديدة للشبكة : أصحاب العروسة يجيبوا طفله صغيرة تشيل الشبكة وتروح للعروسة وتلبسها الشبكة

المسابقة التالتة (موبايلي نوعه ايه) : تقول صديقة العروسه : (يا بنااات مين ملعبتش .. ) وتختار واحده من اللي ملعبوش وتقولها وتغمي عينيها والعروسة تسألها عن أشياء مثلاً في قوة الملاحظة .. مثلا الحيطة اللي ورايا لونها ايه , البنوتة اللي لبستها الشبكة لون توكتها ايه , موبايلي نوعوا ايه ..

المسابقة الرابعة ( آه .. لاء) : تختار صديقة العروسة بنت وتقول لها: تسأل العروسة أسئلة بحيث تجيب العروسة بآه أو لاء ..
هتكون جميلة ومضحكة جداً

تنبيهات :
1- تذكري أن هذا الفرح نعمة أنعمها الله عليكي فلا تكفري النعمة
2- طبعا ده فرح إسلامي فيجب أن يكون الرجال في مكان والنساء في مكان تاني خالص
3- يجب أن تكون الأناشيد بدون إيقاع
4- علقي على الحائط ورقة مكتوب عليها ممنوع التصوير
5- أكيد في فقرات كثيرة غير دي نماذج وأمثله لنوعية المسابقات
6- متخليش الفرح يطول أكتر من اللازم
7- اشتر مطويات كتييير ووزعيها على المدعوين وانتقي المطويات الجميلة التى تدعو للإلتزام .. زي حب الله .. الحجاب ..الصلاة .. الحب في الله وهكذااا
وليس عن موت الفجأة .. وعذاب القبر ..فلكل مقام مقال
*هبة
*هبة
جرب أغانى الإسلامي .. بجد ليها شكل تانى


أناشيد إسلامية لأحلى زفة


هذه مجموعة أناشيد أفراح إسلامية

بدون إيقاع ( هذا شىء يفتقده الوسط )
اللهجة :: مصرية

الجودة::






-----------------------
$"| فرحة القلب |"$













للتحمــــيل


$"| هيا يااخواني |"$












للتحمــــيل


$"| الله الله |"$











للتحمــــيل


$"| عريس همام |"$








للتحمــــيل


$"| محلاك ياليلتنا |"$








للتحمــــيل


$"| ليلة مسلمين |"$








للتحمــــيل

(( للحفظ كلك يمين على الرابط ثم حفظ الهدف باسم ... ))







ألف مبروك تحلق

فوق هامة العروس



همسات في أذن بنوتة يوم فرحها




وصية قيمة .. كنز لا يفنى





وصية أم الخنساء ابنتها قبيل زواجها


فقالت:
أي بنية ! إنك فارقت الحواء الذي منه خرجت، وخلفت العش الذي فيه درجت إلى وكر لم تعرفيه، وقرين لم تألفيه، فأصبح بملكه إياك رقيباً ومليكاً، فكوني له أمة يكن لك عبداً وشيكاً.





أي بنية ! احفظي له عشر خصال يكن لك ذخراً وذكراً




فأما الأولى والثانية : الصحبة له بالقناعة، والمعاشرة بحسن السمع والطاعة.

وأما الثالثة والرابعة : التعهد لموقع عينيه، والتفقد لموضع أنفه، فلا تقع عيناه منك على قبيح، ولا يشم منك إلا أطيب الريح.
وأما الخامسة والسادسة : فالتفقد لوقت طعامه، والهدوء عند منامه. فإن حرارة الجوع ملهبة، وتنغيص النوم مغضبة.

أما السابعة والثامنة : فالاحتفاظ بماله، والإرعاء على حشمه وعياله، لأن الاحتفاظ بالمال من حسن الخلال، ومراعاة الحشم والعيال من الإعظام والإجلال.

أما التاسعة والعاشرة : فلا تفشي له سراً، ولا تعصي له أمراً، فإنك إن أفشيت سره لم تأمني غدره، وإن عصيت أمره أوغرت صدره.

ثم اتقي- مع ذلك - الفرح بين يديه إذا كان ترحاً، والاكتئاب عنده إن كان فرحاً، فإن الخصلة الأولى من التقصير، والثانية من التذكير.
وكوني أشد ما تكونين له إعظاماً يكن أشد ما يكون لك إكراماً.
وكوني أكثر ما تكونين له موافقة، يكن أطول ما يكون لك مرافقة.
واعلمي أنك لا تصلين إلى ما تحبين حتى تؤثري رضاه على رضاك، وهواه على هواك فيما أحببت وكرهت.






**************

التصميمات الجامدة عندنا .. لأفراح ترّضي ربنا
























*هبة
*هبة