اسهل عباده ممكن توديك للجنه بأذن الله *واسهل معصيه ممكن ترميك في النار والعياذبالله *

ملتقى الإيمان

ودلوقتي هنتكلم عن آفات اللسان





تعالوا معانا





خرجت مني الجامعة وركبت العربية اللي هتوصلها لبيتهاوبمجرد ان جلست في العربية تذكرت مني احداث يومها في الجامعة وكلام زميلاتها البناتمعاها وسرحت مع كل الاحداث






كان حال لسان مني بيقول آآآآآآآآآه ياياني يا لساني


يااااه آفات اللسان دي






معصيه خطيره جدا وممكن ترميبصاحبها الي النار او تحبط عمله ...


اللـــســــان : خطورة هذا العضو في انهاكتر عضو بنستخدمه في حياتنا اليويمه .....وكل كلمه بل كل حرف حرف يبخرج من اللسان ..يا اما يتكتب في ميزان حسناتنا او يكتب في ميزان السيئات .






قال تعالى : (اذ يتلقى المتلقيان عن اليمين وعن الشمال قعيد0 مايلفظ منقول الا لديه رقيب عتيد)





عداد شغال يا اما بيصب فيحسناتك او سيئاتك والعياذ بالله






عن معاذ بن جبل - رضى الله عنه- قال: كنت مع رسول الله صلى الله عليه وسلم فى سفرفا صبحت يوما قريب منه ونحن نسير فقلت : يا رسول الله اخبرنى بعمل يدخلنى الجنهويباعدنى من النار قال لقد سألت عن عظيم وانه ليسير على من يسره الله تعالى عليهتعبد الله ولا تشرك به شيئا وتقيم الصلاه وتؤتى الزكاه وتصوم رمضان وتحج البيت ثمقال (الا ادلك على البواب الخير) قلت: بلى يا رسول الله قال :الصوم جنه والصدقهتطفىء الخطيئه كما يطفىء الماء النار وصلاه الرجل فى جوف الليل ثم تلا قوله تعالى


(تتجافى جنوبهم عن المضاجع) حتى بلغ (يعلمون ) ثم قال( الا اخبرك براس الامروعموده وذروه سنامه ) قلت بلى يا رسول الله قال : راس الامر الاسلام وعموده الصلاهوذروه سنامه الجهاد )


ثم قال: الا اخبرك بملاك ذلك كله؟


قلت بلى يا رسولالله قال (كف عليك هذا واشار الى لسانه )قلت يا رسول الله انا لمؤخذون بما نتكلم بهفقال


( ثكلتك امك وهل يكب الناس فى النار على وجوههم الا حصائد السنتهم )






و قال صلى الله عليه وسلم: « إن العبد ليتكلم بالكلمة مايتبين فيها، يزل بها إلى النار أبعد مما بين المشرق والمغرب » ].





اسهل عباده ممكن تاخد بأيدك الي الجنه ...واسهل معصيه ممكن ترميك في النار والعياذ بالله .....





وبعد ما تذكرت كل الحاجات المتصلة بآآفاتاللسان


افتكرت لما زميلتها ريم شافت واحدة لابسة لبس وحش اوي وماشية في الجامعةوكل الولاد عمالين يبصوا عليها وقالت ايه البنت دي دي مش ممكن ربنا يغفرلها ربناينتقم منها


وساعتها انفجرت مني ليه كده بس ياريم حرام عليكي انتي ليه بتدعيعليها ما تدعيلها احسن يا شيخة ويكون ده في ميزان حسناتك


وبعدين انتي ايه الليعرفك ان مش ممكن ربنا يغفرلها


لا يا ريم ربنا رحيم


وبعدين انتي عارفة انتيعملتي معصية دلوقتي والمفروض تتوبي منها


انا عملت معصية دلوقتي!!!!!


عملت ايهبس يا مني


معصية التألي علي الله






معنى التألي على الله الحلفعلى الله في شأن من شؤون الله سبحانه وتعالى مثل


والله لا يغفرالله لك ......







انت مين علشان تحلف على الله ان يغفر لفلان ويدخله الجنه او لايغفر لفلان ويدخله النار .....انت عبد ذيك ذي عباد الله جميعا .






خطورةالمعصيه دي انها بترمي بصاحبها في النار او تحبط عمله والعياذ بالله ....يعني مشبنقول انها معصيه او طوبه بتتحط في جدار الغفله على القلب او حتى مرض يصيب القلب ....دي معصيه بتميت القلب . الا من تائب الي الله سبحانه وتعالى ربنا ان شاء اللهيقبلنا جميعا .





عن عبدالله بن مسعود ،عن النبي صلى الله عليه وسلم قال(كانرجل يصلي،فلما سجد أتاه رجل فوطئ على رقبته.


فقال الذي تحته: والله لا يغفر اللهلك أبداً.


فقال الله عز وجل: تألى عليَ عبدي أن لا أغفر لعبدي، فإني قد غفرت له) أخرجه الطبراني وعبد الرزاق.






روى مسلم في صحيحه: عن جندب أن رسول الله صلىالله عليه وسلم « حدث أن رجلا قال: والله لا يغفر الله لفلان، وأن الله تعالى قال: من ذا الذي يتألى علي أن لا أغفر لفلان فإني قد غفرت لفلان وأحبطت عملك » .





قال النووي - رحمه الله - :


( قوله صلى الله عليه وسلم « أن رجلا قال: والله لا يغفر الله لفلان وأن الله تعالى قال من ذا الذي يتألى علي أن لا أغفرلفلان فإني قد غفرت لفلان وأحبطت عملك » معنى يتألى : يحلف، والألية: اليمين، وفيهدلالة لمذهب أهل السنة في غفران الذنوب بلا توبة إذا شاء الله غفرانها)






وعنأبي هريرة قال سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: « كان رجلان في بني إسرائيلمتواخيين أحدهما يذنب والآخر مجتهد في العبادة، فكان لا يزال المجتهد يرى الآخر علىالذنب فيقول: أقصر، فوجده يوما على الذنب فقال: له أقصر فقال: خلني وربي، أبعثت عليرقيبا؟ فقال: والله لا يغفر الله لك أو لا يدخلك الله الجنة، فقبض أرواحهما فاجتمعاعند رب العالمين فقال لهذا المجتهد: كنت بي عالما أو كنت على ما في يدي قادرا، وقالللمذنب: اذهب فادخل الجنة برحمتي، وقال للآخر: اذهبوا به إلى النار » قال أبو هريرةوالذي نفسي بيده لتكلم بكلمة أو بقت دنياه وآخرته) صحيح الجامع





متواخيين : بمعنى عكس بعض ..واحد يسعى الي طاعة الله والثاني مصر على المعصيه .





في ناس لما تشوف واحد على معصيه ينظراليه بنظرة احتقار او لو كان شجاع شويه يروح ليه ويشتمه ويبهدله ..او لو كان في وسطزملائه وشافوا واحد بيعصي الله يقول انا لا يمكن اعمل ذي الي بيعمله العاصي ده .





الأول لما تشوف عاصي بيعمل معصيه قول الحمد اللهالذي فضلني وعافاني وابتلى غيري بالمعاصي ....الحمد الله الذي هدانا وما كنا لنهتديلولا ان هدانا الله ....انسب الفضل لله سبحانه وتعالى وادعيه انه يحفظك من هذهالمعصيه ولو حاتتكلم مع العاصي كلموا بلين ورفق حتى لا تنفره منك ومن نصيحتك .






وهنا قالتريــم


استغفر الله العظيم


يارب سامحني يارب


تائبة إليك يارب


مش هقول كده تاني


فهنامنـيقالتلها


بإذن الله ربنا يغفرلك






بس تعالييلا كده منضيعش الفرصة دي وننصح البنت دي


ونعمل بالحديث الشريف (لايؤمن أحدكمحتي يحب لأخيه ما يحب لنفسه)


وزي ما احنا نفسنا ندخل الجنة نتمني لكل المسلمينيدخلوا الجنة


ونتناقش معاها ونقنعها بإذن الله


وكمان نديهاكتيب للبنات وبس






وفعلا راحتمني وريم واتكلموا مع البنت وناقشوها والبنت كانت فرحانة اوي لما حسيت ان الناس ديممكن تكلمها لأنها كانت فاكرة ان الناس دي مش بتكلم حد


وقالتلهم انا كان نفسي حد يكلمني من زمان ويفهمني


وفرحانة اوي بالكلام اللي انتوا بتقولوه ده


وبإذن الله هغير لبسي علطول


فمنيوريم ادوها الكتيب وقالولها ده علشان يثبتك بإذن الله ولو حد اتكلم معاكي تعرفيتردي عليه


قالتلهم خلاص ماشي سابتهم وهي هتطير منالفرحة




وصلى الله على نبينا محمد صلى الله عليه وسلم
لاتنسونا من دعواتكم في ظهر الغيب :)
وتذكر قول الملك ولكا بالمثل :26::26:



19
1K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

اكثري *الاستغفار*
رفع
أترووووجه
أترووووجه
جزاك الله خير
الغيلـم
الغيلـم
جزاك الله خيرا

اللهم انفع به
SHAHD.2015
SHAHD.2015
جزاك الله خيرا
قبعيه
قبعيه
جزاك الله خيرا