العقل الباطن والعقل الواعي

المشاريع والافكار التجارية الشاملة

ما الفرق بين العقل الباطن والعقل الواعيما هو العقل الواعي؟العقل الواعي هو اللي بيفكر معاك في كل وقت في حياتك وتصرفاتك طول اليوم، وهو اللي بنستخدمه في حل مشكلاتنا وتحديد قراراتنا سواء اختيارية أو مصيرية، ويخلينا نحس باللي بيحصل حوالينا طول الوقت.
وظائف العقل الواعيوظائف العقل الواعي كتير ومختلفة ودلوقتى هنوضحها بالتفصيل:
  • معالجة المعلومات: العقل الواعي يستوعب ويحلل المعلومات اللي بنستقبلها من البيئة اللي حوالينا، وبيستخدم المعلومات دي في تحديد القرارات.
  • التخطيط والتنظيم: العقل الواعي بيساعدنا في وضع هدفنا وتنظيم الوقت وتخطيط الأنشطة اليومية، وبيساعدنا في تحديد الأولويات وإدارة وقتنا بشكل ممتاز.
  • حل المشكلات: العقل الواعي بيساعد على التفكير السليم وحل المشكلات الصعبة وتحليل المواقف وإننا نوصل لحلول ناجحة.
  • التحكم في العواطف والانفعالات: للعقل الواعي بيخلينا نتحكم في عواطفنا السلبية وأننا نقضي عليها ونشجع العواطف الإيجابية، وعن طريقه وبنغير تفكيرنا من التفكير السلبي للتفكير الإيجابي، وده بينعكس بالإيجاب على حياتنا.العقل الباطن
العقل الباطن :هو جزءٌ من العقل بيكون في الخلفية وبيتأثر من العقل الواعي، والعقل الباطن هو بردو اللي بيخلينا نتصرف من غير ما نحس و بيأثر على تصرفاتنا وسلوكنا بطرق كتير.
وهو جزء مهم في حياتنا بشكل يومي لأننا بنستخدمه تقريبًا طول اليوم وده بيأثر على نتايجنا وأهدافنا، علشان كده هنلاقي العقل الباطن مهم وهو اللي معاه مفتاح نجاحنا وتحقيق كيانا.
0
28

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

خليك أول من تشارك برأيها   💁🏻‍♀️