memsi
memsi
ايمان

بعت لك على الخاص

زوجة مصرية

الروابط جميلة ايوة كدة ارجعى معانا تانى كلامك جميل اما المحلات مش عارفة بصراحة بس ممكن روشانا ومنى يفيدوكى دبستهم هههههههه


فيميل

ما شاء الله لاقوة الا بالله كلام عن الاولاد جميل انتى ماما جميلة اهوه وعندك حاجات حلوة ليه بقى بتحبطى نفسك


رانيا

طريقة الكتابة دى حلوة فعلا بتخلى الحاجات واضحة كدة قدامك ربنا يعيننا

ايجيبتى

انا هحاول انه يسمع دلوقتى بس ان شاء الله

Egypty
Egypty
‏يذكر رجل يسمى ابن جدعان وهذه القصة حدثت منذ أكثر من مائة سنة تقريبًا فهي واقعية .. يقول : خرجت في فصل الربيع ، وإذا بي أرى إبلي سماناً يكاد أن يُفجَر الربيع الحليب من ثديها ، كلما اقترب ابن الناقة من أمه دَرّت وانفجر الحليب منها من كثرة البركة والخير ، فنظرت إلى ناقة من نياقي وابنها خلفها وتذكرت جارًا لي له بُنيَّات سبع ، فقير الحال ، فقلتُ والله لأتصدقن بهذه الناقة وولدها لجاري ، والله يقول : (لن تنالوا البر حتى تنفقوا مما تحبون) .. وأحب مالي إلي هذه الناقة ، يقول : أخذت هذه الناقة وابنها وطرقت الباب على جاري وقلت خذها هدية مني لك .. يقول : فرأيت الفرح في وجهه لا يدري ماذا يقول ، فكان يشرب من لبنها ويحتطب على ظهرها وينتظر وليدها يكبر ليبيعه وجاءه منها خيرٌ عظيم !!
فلما انتهى الربيع وجاء الصيف بجفافه وقحطه ، تشققت الأرض وبدأ البدو يرتحلون يبحثون عن الماء والكلأ ، يقول شددنا الرحال نبحث عن الماء في الدحول ، والدحول : هي حفر في الأرض توصل إلى محابس مائية لها فتحات فوق الأرض يعرفها البدو ، يقول : فدخلت إلى هذا الدحل لأُحضر الماء حتى نشرب ـ وأولاده الثلاثة خارج الدحل ينتظرون ـ فتهت تحت الدحل ولم أعرف الخروج !

وانتظر أبناؤه يومًا ويومين وثلاثة حتى يئسوا وقالوا : لعل ثعبانًا لدغه ومات .. لعله تاه تحت الأرض وهلك .. وكانوا والعياذ بالله ينتظرون هلاكه طمعًا في تقسيم المال والحلال ، فذهبوا إلى البيت وقسموا الميراث فقام أوسطهم وقال: أتذكرون ناقة أبي التي أعطاها لجاره ، إن جارنا هذا لا يستحقها ، فلنأخذ بعيرًا أجربًا فنعطيه الجار ونسحب منه الناقة وابنها ، فذهبوا إلى المسكين وقرعوا عليه الدار وقالوا : أخرج الناقة .. قال : إن أباكم أهداها لي .. أتعشى وأتغدى من لبنها ، فاللبن يُغني عن الطعام والشراب كما يُخبر النبي ، فقالوا : أعد لنا الناقة خيرٌ لك ، وخذ هذا الجمل مكانها وإلا سنسحبها الآن عنوة ، ولن نعطك منها شيئًا !

قال : أشكوكم إلى أبيكم .. قالوا : اشكِ إليه فإنه قد مات !!
قال : مات .. كيف مات؟ ولما لا أدري؟
قالوا : دخل دِحلاً في الصحراء ولم يخرج ، قال : اذهبوا بي إلى هذا الدحل ثم خذوا الناقة وافعلوا ما شئتم ولا أريد جملكم ، فلما ذهبوا به وراء المكان الذي دخل فيه صاحبه الوفي ذهب وأحضر حبلاً وأشعل شعلةً ثم ربطه خارج الدحل فنزل يزحف على قفاه حتى وصل إلى مكان يحبوا فيه وآخر يتدحرج .. ويشم رائحة الرطوبة تقترب ، وإذا به يسمع أنينًا وأخذ يزحف ناحية الأنين في الظلام ويتلمس الأرض ، ووقعت يده على طين ثم على الرجل فوضع يده فإذا هو حي يتنفس بعد أسبوع من الضياع ، فقام وجره وربط عينيه ثم أخرجه معه خارج الدحل وأعطاه التمر وسقاه وحمله على ظهره وجاء به إلى داره ، ودبت الحياة في الرجل من جديد ، وأولاده لا يعلمون ، قال : أخبرني بالله عليك كيف بقيت أسبوعًا تحت الأرض وأنت لم تمت !!

قال: سأحدثك حديثاً عجيباً ، لما دخلت الدُحل وتشعبت بي الطرق فقلت آوي إلى الماء الذي وصلت إليه وأخذت أشرب منه, ولكن الجوع لا يرحم ، فالماء لا يكفي ..
يقول : وبعد ثلاثة أيام وقد أخذ الجوع مني كل مأخذ ، وبينما أنا مستلقٍ على قفاي سلمت أمري إلى الله وإذا بي أحس بلبن يتدفق على لساني فاعتدلت فإذا بإناء في الظلام لا أراه يقترب من فمي فأرتوي ثم يذهب ، فأخذ يأتيني في الظلام كل يوم ثلاث مرات ، ولكن منذ يومين انقطع .. لا أدري ما سبب انقطاعه ؟ يقول : فقلت له لو تعلم سبب انقطاعه لتعجبت ! ظن أولادك أنك مت جائوا إلي فسحبوا الناقة التي كان يسقيك الله منها .. والمسلم في ظل صدقته ، وكما قال : ((صنائع المعروف تقي مصارع السوء))!

فجمع أولاده وقال لهم: أخسئوا .. لقد قسمت مالي نصفين ، نصفه لي ، ونصفه لجاري !

أرأيتم كيف تخرج الرحمة وقت الشدة .. !

ضاقت فلما استحكمت حلقاتها فرجت وكنت أظنهـا لا تفرج ..!

يعقوب عليه السلام ضاع منه يوسف قرابة عشرين سنة, صبر وبكى من الحُزن حتى ابيضت عيناه ، ثم ضاع منه ابنه بنيامين فلما اشتد البلاء أحس يعقوب بالفرج ، فلما أذن الله بالفرج لم تنتظر الريح أن يصل الرسول لكي يُخبره بل حملت ريح يوسف وأرسلته إلى أنف يعقوب عليه السلام (إني لأجد ريح يوسف) ، الريح تسابق بالفرج قبل أن يصل ، ويصل القميص إلى عينيه فيرتد بصيرًا, ويرفع من الحزن إلى عرش ملك يسيطر على مصر والشام والجزيرة ، يا سبحان الله !

هذا أصل .. نؤمن أن الله على كل شيء قدير..!!

فما رأيكم يا اخواني. أليس الله بأحكم الحاكمين؟
من شريط قصص وعبر للقطان.
منقول للاستفادة من موقع اسلام ويب...

spanishflower
spanishflower
Egypty Egypty :
بوتا انا بسال عليكي ميمسي زيزو لسا صغير عالتحفيظ يوسف في سنه ماكنتش بحفظه انا كنت بقول المعوزات والصمد وخواتيم البقره والكرسي قبل ما انام وانا نايمه عالسرير وهوه سامعني فاثبتت في دماغه عروس كلامك مظبوط ياله عايزين تشجيع رانيا اسبانيش انا بحاول لكن في مواقف ببقى خلاص عايزه افش اللي جوايه يوميا ضرب مش عارفه ايه اللي حصلهم انا بحب النظام احب لما يكلوا مفيش حاجه تقع مش بحب الدوشه ولا التنطيط عالسراير دلوقتي بيخربوا اي حاجه قدمهم برغم اني بحذرهم دي مافيش حد يلعب بيها يروحوا برده يلعبوا بيها مها يضربوا وجربت احرمهم من الحلويات مفيش عادي اكل قدمهم غادي برده مش عارفه اتعامل معاهم ازاي وانا للاسف عصبيه جدااااااااااااااااااااا فيميل ياله فكري براحتك واستخيري ربنا لو لقتيها في مصلحتك نفذيها
بوتا انا بسال عليكي ميمسي زيزو لسا صغير عالتحفيظ يوسف في سنه ماكنتش بحفظه انا كنت بقول المعوزات...
ايجيبتي

لحقتيني قبل ما اقوم

بصي يا جميل اذا اردت ان تطاع فامر بما يستطاع صح؟
طيب خليكي معايا للاخر
انا بقي اللي مش عارفه ازاي اطفال ياكلوا من غير ما يوقعوا علي الارض او يبهدلوا شويه هدومهم؟؟؟؟ مش اطفال هيحصل ايه يعني؟
انا اللي عندهم 600 سنه اوقات باوقع علي نفسي نسكافيه و كاتشاب:hahaha:
يبقي الحل ان انتي تحددي مكان مخصوص للاكل

انا عندي اوضه عاملاها لكل حاجه يعني في التليفزيون و الكنبه و ترابيزه للاكل و اللعب و فيها مكتبه صغيره و درجين علشان لما يلونوا و يعملوا اشكال بالورق يحطوه فيها و فيها اللعب ة البلاي ستيشن وووو يعني فيها كل حاجه ليهم
وقت الاكل احط الاكل علي الترابيزه يوقعوا بقي مفييش مشكله بعد ما نخلص انظف في السريع تحتها و خلصنا
و نفس الكلام وقت اللعب او القص ووو بعدها نوضب و خلاص
المهم بس ان يبقي في قواعد محدش يمشي بالاكل في الشقه حتي لو بسكوت لازم طبق يتحط فيه كل انواع الاكل حتي لو فاكهه و معلش النقطه دي انا كنت فاكره انها معروفه لكن لقيت واحده قبل كده ادت لابنها عنده سنه بيضه مسلوقه في ايده ياكلها و هو ماشي في الشقه ولما جالي انهيار نفسي لانها كانت في شقتي الحقيقه:hahaha: ما علينا

الاكل و احنا قاعدين نخلص الاكل و بعدين نلعب و نقول ان دي كان سيدنا محمد بيعملها و هكذا
و علشان متفتكريش انهم بيلتزموا لاااااازم كل مره اقول نفس الكلام بالذات للصغيره لكن ان شاء الله هيجيب نتيجه مع الوقت
و حكايه التنطيط و اللعب يمكن انتي مش مخلياهم يطلعوا طاقتهم في الصيف؟
يعني كان في دكتوره قالت قبل كده ان الطفل و من هو عمره شهور لازم يخرج بره البيت ساعتين علي الاقل فيييييييي اليوم
مش في الاسبوع
اشتركي للولد في اي نشاط صيفي او حضانه او سباحه اواو هتلاقي الطاقه كلها طلعت في اللعب الهادف مش التدميري
ما هو انتي حطي نفسك مكانهم مفيش مجال لتفريغ الطاقه و هما طبعا طاقتهم اكبر مننا يبقي يعملوا ايه ؟ هيزهقوا و يطلعوا الطاقه عليكي و تبقي تدميريه
بس ابووووووووس ايديكم بلاش الضرب :06::06::06:
ربنا يهدينا جميعاااا و يهدي اولادنا و اولاد المسلمين

السلام عليكم
Egypty
Egypty
عروس انت تقريبا اللي نزلتي رابط لمجموعه هاتبتدي في حفظ جزء عم الاسبوع ده لو انت نزليهولي الله يخليكي تاني
Egypty
Egypty
حاااااااااااااااااااااااااضر هاحاول اعمل اللي قولتي عليه يارانيا واقولك النتيجه بعد كام يوم كدا