عطر الشموع
عطر الشموع
مساء الخير يا قمرات

هكتب على السريع


بالنسبه للفلتر
هو فعلا فيه المرحله الرابعه دي كربون و اسمها بوست كاربون و هي بتعمل نفس عمل الفلتر اللي بيكون على الحوض بس الفارق ان الميه متفلتره تلات مرات و بعدين تدخل على الكاربون
و طبعا هي مش دعايه لاننا اختبرنا نسبه الاملاح فيها
يعني المياه من الحنفيه نسبه الاملاح فيها 500 و شويه
اما ماء الفلتر فالنسبه 17 او 18
و الدكاتره كلهم بينصحوا فيه


بالنسبه لام يوسف

الشعر بعد الحلق بالماكينه المخصوص بيطلع ناعم عادي و بالعكس ده بيطلع من غير حبوب و لا هرش
زي السويت


بجد جروها على ضمانتي الشخصيه لان فعلا راحه راحه راحه دا غير النظافه باستمرار و طبعا عنصر الوقت

دا غير انها مصممه انها متعورش غير الماكينه بتاعت جيليت ممكن تقطع مش تعور


اي سؤال انا في الخدمه طبعاااااااااااا


ROSHANA
ROSHANA
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته| كيف حالكم حبيباتي : اكمل لكم يومياتي: البارحة عصرا بعد الغداء زوجي قال خلينا نطلع ونطلع البنات بس ما كنتش عارفة فين. المهم طلعن ولفينا شوية بالسيارة وبعدين رحنا لبحيرة الجادرية وهي بحيرة إصطناعية على ضفاف نهر دجلة ، وكان وقت الغروب حقيقي منظر رائع ومن زمان ما شفنا مثل هذه الامكان بسبب الظروف السيئة التي مرينا بها، وحتى سارة قالت ماما هو في بغداد مثل هذه الاماكن والحمد لله فرحوا البنات, بس انا كنت تعبانة من الزكام بس كل شئ يهون المهم البنات يغيروا جو. طبعا رجعنا تعبانين وكانت حالتي من الزكام فظيعة وتعشينا ونمنا وظبطت المنبه على اللقاء (ليلة الجمعة ) بس سبحان الله من التعب كاني قفلته ومش حاسة ، وصراحة انا كنت ناوية افكركم بس نسيت ويمكن ما صحي احد منكم ، المهم إن شاء الله الاسبوع الجاي لازم ننتظم يارب. اليوم عزمت حماتي على الغداء وخال زوجي وابنه والحمد لله عدت على خير ، صحيح كنت تعبانة بس احتسبت الأجر صلة رحم وطاعة الزوج وإكرام الضيف. واكيد لا تخلوا الجلسة من التعليقات ال.......... بس الحمد لله مسكت نفسي ولم ارد على حماتي، عملت على الغداء برياني اكيد تعرفوه رز بشعرية اصفر وعملت خبطة على الوش (بطاطا محمرة صغيرة مكعبات+بزاليا+فطر+لوز محمص+دجاج) والحمد لله كان تحفة وعملت نوعين سلاطة وطرشي مخلل وبس . دخلت المطبخ وغسلت الاطباق وعملت حملة على البوتوكاز واسطح المطبخ ومسحت الارضية بالديتول ونشر غسيل وطبقت غسيل ولسة عندي سلة الكوي مليانة على الآخر بس إن شاء الله بكرة لان اليوم بجد تعبانة . وإلى اللقاء مع حبي
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته| كيف حالكم حبيباتي : اكمل لكم يومياتي: البارحة عصرا بعد...
سلامتك الف سلامة

ممكن طريقة البريانى بالتفصيل الممل لو سمحتى واللون الاصفر من اية كركم ولا زعفران؟؟

معلش بتعبك بس انا بحب الوصفات العراقية جدا :)
ROSHANA
ROSHANA
صحيح يابنات ، ممكن تكتبوا لي بالتفصيل طريقة عمل المسقعة علشان كنت اسمع فيها بالافلام وانا صغيرة بس عمري ما اكلتها ، ممكن هي اي مكوناتها وطريقة عملها ، لو سمحتوا.؟
صحيح يابنات ، ممكن تكتبوا لي بالتفصيل طريقة عمل المسقعة علشان كنت اسمع فيها بالافلام وانا صغيرة...
المقادير طريقة تحضير مسقعه شعبيه

باذنجان وفلفل وبطاطس مقليين
صلصه طماطم
ثوم مدقوق
بصله مبشوره
كوب مرق او ماء
التوابل( ملح فلفل كمون كزبره قرفه فلفل احمر حلو بهارات)
زيت او سمن


طريقة تحضير مسقعه شعبيه


حمرى البصل فى الزيت اللى ان يصفر لونه ضعى الثوم المدقوق

قلبى جيدا ضيفى الفلفل الاحمر الحلو والفل الاسود والكزبره

وقليل من القرفه

ثم ضيفى عصير الطماطم غطى القدر وهدئى النار واتركيها

لتتسبك جيدا الى ان يظهر الزيت على وش الصلصه ثم ضيفى

الباذنجان والفلفل والبطاطس وباقى التوابل البهارات والكمون

وزودى المرق حسب الحاجه...

قدميها مع الارز او مع الخبز
ROSHANA
ROSHANA
وده لينك فيدو طريقة تحضير مسقعة بالبدنجان والطماطم بس من غير فلفل او بطاطس



وهاتلاقو على الجنب كمان طريقة مقلوبة وفراخ كنتاكى وكذا حاجة تانية يا رب يفيدكم
ROSHANA
ROSHANA
انا بقى بعملها ببدنجان مش مقلى عشان ااقل الدهون فى الاكل هقولك طريقتى

بجيب لحمة مفرومة وبصلة مفرومة وملح وفلفل وبهارات لو تحبى اشوحهم بمعلقة زيت على النار لحد اللحمة ما تتعصج

وبعدين اضيف طماطم معصورة واقلب لحد ما تتسبك وبعدين اضيف ماء مغلى

واضيف بدنجان مقطع مكعبات وفلفل الوان
واغطيه واسيبة ربع ساعة من فوق وبعدين ادخلة الفرن اولع الشواية ياخد وش

ومعاه ارز بالشعرية وبتبقي وجبة كاملة متكاملة