قصة ولادتى لكل وحده تقوول اوووووف متى اولد+ادويت نفاسى

الحمل والإنجاب

الْسّلاَمُ عليكُمُ وَرَحمَةُ اللّه وَبَرَكَاتُه


كيفكم بنات اخباركم ان شاء الله تكون فى اتم الصحه والعافيه


وحشتونى ومن زمان عنكم وعن قسمكم الرائع


تدرو اول ماحملت حسيت انى راح اولد ولاده مبكره او جاتنى هواجس بهذا لخصوص

وكنت مررررره خايفه يجينى طلق واولد طبيعى لانى والده مرتين قيصريه بسبب ارتفاع الضغط ومجازفه لو اولد طبيعى


ومن الشهر الخامس تقريبا وانا اقول يالله متى اولد تعبت واشتقت للنونو


كان حملى هذا متعب بشكل اكثر من حملى السابق


ففيوم جونى صحباتى وانبسطت معاهم مره وماتعبت نفسى فى شى ابدا لاكنى شلت البوم صور ثقيل شويه(لاحد يقولى حلال وحرام)

وبعد ماخرجو صحباتى بدئت تنزل عليا مويات وقلت ياساتر استر وكنت فى الشهر السادس

وثانى يوم دقيت على الدكتور وقالى تعالى دلوقتى حالا ويكون فى علمك لو حصلت لك ولاده احنا ماعندنا حضانه للخدج قلت له طيب

وجرى رحت لزوجى وبلغته بكلام الدكتور وجرى على المستشفى رحت مالقيته عنده عمليه دخلت لدكتور ثانى واكد لى انه ولاده وخديج وانتهى الموضوع وقالى لازم تصوير عشان نشوف كميه المويه عند الجنين

صورت وخليت دكتوره تجى لعيدته وتفحصنى على اساس تشوف هذى مويه البيبى ولا لا


لمده اسبوعين واحنا فى حيره مويه الجنين كويسه والمويه كل يوم بتنزل ومهم عارفين مصدر المويه الى بتنزل

وانا اعصابى سارت زفت الحمد لله على كل حال والله من قوه المويه فى الليل اصحى من النوم واعطونى مضاد قالى يمكن التهام احنا محنا شايفينه لانه لو فى التهاب تنزل مويات


بعد الاسبوعين رجعت للدكتور طبعا انا خلال الاسبوعين عملت تصويرين وكله تمام لاكن التصوير هذا بين ان نص مويه الجنين راحت كانت 14 صارت 7


وقالى العباره الى قالها من اول لاكن بصوره اقوى احنا مانقدر نعمل لك شى لو جاتك ولاده ماعندنا حضانه للخدج لازم تدورى مستشفى يكون فيها حضانه للخدج



ورحت البيت واتصلت على دكتوره اعرفها فى مستشفى الولاده قالت لى يا ماء القمر انت بتغامرى تعالى الطوارئ على طووول تنويم


صح نسيت اقولكم انى عملت تحليل منحنى السكر وطلع مرتفع شويه


ولمن اتنومت بلغتهم عن موضوع السكر كمان

طبعا ادونى مضاد وابر الرئه وصارت لى حساسيه من المضاد واخر عذاااااب اتألم ألم فظيع فى يدينى اصلا وجهى ويدينى اتنفخت نفخ بسيط وحمرت وصرت ابكى من الالم ماقدرت انام الا لمن اخذت مسكن

نمت اسبوع وخرجت على مسؤليتى +متابعت اخذ المضاد نوع تانى غير الى اعطونى هوا وسبب لى حساسيه وبسببه اخذت ابرة الكرتزون

طبعا خلال الاسبوع هذا يوميا تحاليل سكر ويوميا تخطيط وكم مره اخذو منى تحلي بول وانتو بكرامه وتحاليل دم واهم تحليل تحليل كريا الدم البيضاء وكانو مخلينى على حميه غذائيه نقصت خلالها 2كيلو ورحت البيت وطبعا عملت منحنى السكر مره ثانى فى مستشفى الولاده لانه الدكتوره قالت التحليل اليوميه كويسه مره او مرتين ارتفع لمن بكيت ولمن انفجعت(خفت مره) لمن نزلت على مويات تقولى نافوره جده فأنا مره خفت لااولد هههههه

فلازم تعملى تحليل منحنى السكر Gtt

وهذا التحليل لازم تروحى وانت صايمه اقل شى 8ساعات وياخذو تحليل صايم بعدين تشربى جلكوز وبعد ساعه ياخذو تحليل ثانى وبعد ساعه كمان ياخذو تحليل ثالث وبعد ساعه ياخذو التحليل الاخير الرابع

والتحليل هذا نتيجته انه السكر مرتفع ولمن شافت النتيجه الدكتوره قالت السكر مرتفع ولازم مراجعه عياده السكر وبعدين قالت لى مواعيدهم بعيده معليش لازم تتنومى عشان تشوفك دكتوره السكر بس يوم واحد


لاكنى والله انى حسيت انه مهو يوم واحد وفعلا جهزت ملابسى ورحت التنومت اربع ايام على ذمه التحليل هههه

والحمد لله مع الحميه كان السكر كويس لاكن التخطيط لا دائما يقولولى مهو كويس انت مااكلتى

واعيد التخطيط وااااااااااااه على التخطيط الحمد لله يارب

خرجت وقالت لى الدكتوره لازم اجى كل يوم عشان اعمل طخطيط وقالت لى ارجع اذكرك لازم تنتبهى لو جاكى طلق او حسيتى بمغص فى بطنك او اتغيرت لون او ريحه المويه الى بتنزل على طووووووووول تجى نولدك


وحددت لى الولاده فى الاسبوع ال32 فى نص اثامن لانه حالتى حرجه خلااااص

قلت طيب خرجت الثلاثاء ورحت لهم الاربعاء عشان التخطيط لاكنهم عادوه فى الطوارئ 3مرات كل مره وهو سيئ وقالت لى دكتوره الطوارئ لازم دخوووول (تنويم) قلت لاااا حرام عليك امس خرجت قالت والله مسؤليه مستحيل راح تدخلى وادق على دكتورتى وتقولى يا ماء القمر اسمعى الكلام طيب


ودقيت على زوجى واعطيته خبر

وطلعت فى المصعد وبقول فى قلبى ياربى الله يعين على قسم الحوامل

والاقى المراسله تدف العربيه على كشك الولاده وانا اصرخ هيييييييييييييييي ليش جايبتنى هنا انا مافيا ولاده ووحده ثانيه جالسه تقولهم انا فيا ولاده انا حاسه بنفسى خخخخخخخخ سبحان الله


ودخلونى غرفه المخاض(التجهيز للولاده) ودقيت على دكتورتى وقلت لها كذا كذا قالت دحين اجيك

وقالت لى لاتخافى يبغو يخلوك على التخطيط هنا لانه اطول


وفعلا خلونى اربع ساعات وكل مره يقولولى مهو كويس والدكتوره لمن جاتنى قلت لها دكتوره خلاص ولدينى ورييحينى تقولى حرام عليك باقى اسبوعين واولدك منتى قادره تصبرى قلت لها راح اولد انا اليوم اذا ماولدتينى بسبب الاصوات الى بسمعها (الله يجازى كل ولاده بالفردوس الاعلى من الجنه)

المهم دخلو الاستشاريه ودخلو دكاتره كلهم يقولو انه مهو كويس لازم نولدك

اوووه نسيت اقولكم انا من صدمت دخولى للكشك صابتنى حاله هستيريه بس اضحك ب اضحك


مسكينه الى جنبى تقول للقابله هذى مافيها ولاده هههههههههههههههههههههههه

المهم جهزونى للعمليه وجانى الدكتور قالى طلباتك فى اشياء تبغيها فى شى صار لك فى العمليات السابقه

عاد انا قلت له ايوه التخدير يادكتور المره الى فاتت مت من الالم من ابره التخدير

والقسطره كان سيئه ومؤلم جلست اعانى منها فتتتره بعد الولاده

والخياطه انفتحت بعد العمليه ب3شهور هنا الدكتور فتح عيونه من الفجعه

لاكن الحمد لله ربى يسر لى هذى الولاده وكان باقيلى يومين واخلص السابع

حطونى على الكرسى الى راح انتقل بيه على غرفه العمليات وجالسين يمرجحونى فى السيب مااعرف ليش (فى هذى اللحظه اعصابى فرطت كان نفسى اقولهم خدرونى هنا خلاص منى قادره اتحمل)


ودخلت غرفه العمليات ودخل دكتور التخدير والله يجزاه خير عنى الى يوم الدين جلس يقراء على الين هدئت وخدرونى



وبعدين صحيت فى غرفه الافاقه على وحده تقولى ماء القمر صحيتى قلت ايوه


وبصرحه ماكنت مصدقه انى خلاص ولدت

لانه متدفيه يارب لك الحمد مو زى ولادتى السابقه فوقى ثلاث بطانيات وانا اقولهم بردانه غطونى دفونى دددددد بردانه


واقوم متألمه واقولهم اعطوووونى مسكن وانا اببببببببببببببببببببكى المره هذى لا الحمد لله حاسه بألم العمليه بس خفيف مو زى دائما يعنى تعبانه وكل شى لاكن اهوووون من كل مره


والقسطره ماحسيت فيها يارب لك الحمد

وطلعت الغرفه وكانو فى اخواتى طبعا المسلسل حق الولاده كانت معاى اختى الصغيره على اساس انه تخطيط ونرجع البيت لاكن نا اريد وانت تريد والله يفعل مايريد


سبحان الله ولادتى صارت بموعد من الله لااله الا الله ولا الدكتوره قالت بتولدنى فى نص الثامن ومن اول كان موعدى 14_4 على اساس نص التاسع بما انى قيصريه


لاكن ارادة الله شى ثانى نهايه السابع


نرجع للموضوع

اخواتى كاونو موجودين وجلست احكيهم عن الولاده وكدا وبعد ساعه ولا ساعتين جلست اصرخ من الالم ابغى مسكن والممرضه مهى راضيه تعطينى الين مره ساعتين من صريخى المتواصل

الم كانه طلق الحمد لله يارب

طبعا اليوم الاول ممنوع الاكل والشرب لاكنى طنت اخذ بين فتره وفتره قطره مويه


وثانى يوم سمحولى بالشرب واليوم الثالث بالاكل وكله بمراقبه السكر والحميه والدكتوره قالت لى بعد 6اساببيع اعملى منحنى السكر مره ثانيه عشان نتأكد انه اختفى

كل عذابى فى ولادتى هذى ان ولدى فى الحضانه شعور مهو طبيعى انك والده وطفلك مهو معاك الله لايحرم ام من ضناها


كنت كل يوم ابكى خلف الكواليس اخواتى مايدرو ابدا بس مره فلتت اعصابى وبكيت فى السياره وانا رايحه لنونو واختى كفشتنى

وخرجته على مسؤليتى بعد 20 يوم صبر على قرفهم المتناهى

والحمد لله على كل حال

نجى لآدويه النفاس سبق ونزل موضوع عن ادويتنا ايام النفاس راح اعمل له نسخ ولصق والفرق المره دى انه بالصور
اولا الاغراض الى راح تشتريها

1كيلو سمن برى

غرا كبير1/2 كيلو

غرا صغير 1/4 كيلو

بزر بلنقو 1/4 كيلو ينظف من الحجار والعيدان ولا يغسل

بزر منعنش 1/4 كيلو ينظف من الحجار والعيدان ولا يغسل

لوز بجلى1/2 كيلو

يانسون كيلو ينظف ويغسل ويجفف

بيلسان اربع حبات من الاصلى

حلبه 1/4 كيلو ينظف ويغسل ويجفف

مر 1/4 كيلو ينظف من الحجار والعيدان ولا يغسل

بزر الشبت 1/4 كيلو ينظف ويغسل ويجفف

رشاد 1/4 كيلو ينظف من الحجار والعيدان ولا يغسل

عنزروت 1/4 كيلو ينظف من الحجار والعيدان ولا يغسل
دقيق الحمص 1/4 كيلو

1ونصف كاسه دقيق يفضل دقيق حب

ثانيا

طريقه حيسه النفاس

جيبى قدر وحطى فيه 1/2 كاسه سمن برى
وحطى عليه الغرا الكبير هو يفشر شوى زى الفشار








طلعيه وصفيه ورجعى السمن فى القدر

لابرد الغرا اطحنيه ناعم جدا جدا

ضعى الدقيق على السمن وحمريه قليلا اخف من تحميره الحيسه حقت التمر
(انا حطيت المره دى دقيق حب فقط)





اضيفى الغرا وملعقه ونص بزر بلنقو وملعقه ونص بزر منعنش

والوز البجلى اطحنيه ناعم جدا جدا بقشره بدون سلق ولا اى شى وضيفيه للكميه
69
12K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

مـاء القـمر
مـاء القـمر
وحطى سكر مطحون حسب رغبتك الكميه الى تبغى بس اذا تبغى حلا وسط بعد ماتطحنى الوز البجلى شوفى هو قدايش كاسه ولا زياده وحطى قده السكر


قلبيه وحطيه فى علبه بلاستك



واحفظيه فى الثلاجه حتى وقت ولادتك وابدئى كلى منه اول ماتطلعى من المستشفى ملعقتين مع الفطور وملعقتين مع العشاء



ثالثا السفوف

جيبى علبه وحطى فيها الغرا شوفى حجمه اذا كان اكبر من الحلبه كسريه لاتطحنيه بس تكسير




وحطى عليه بزر الشبت

والرشاد كل يوم ملعقه مع الفطور ومع العشاء



(اضفته المره هذى للسفوف)


رابعا فورى الحلبه وحليها باالعسل اذا تحبى واشربى منه كل يوم كاسه او كاستين

ماصورت الحلبه معرووفه

اليانسون نفس الشى واذا تحبى تفورى مع الحلبه عادى
مـاء القـمر
مـاء القـمر
خامسا

المر كسريه الى حجم تستطيعى بلعه وابلعى منه 3حبات الى5 يوما صباحا ومساء


البيلسان

اضيفيه اليه بعود الكبريت العنزروت لاتكثرى واخلطيه جيدا







وحطى دقيق الحمص فى صحن وحطى من البيلسان المخلوط بالعنزروت نقط نقطه وكوريها حتى تصبح لديك كور بحجم الحمص




واتركيها تجف بعدين حطيها فى كيس اوعلبه البيلسان الخارجيه بكيفك واشربى حبه صباحا وحبه مساء

هذى الاشياء الى 20 يوم

الان اقلكم كيف يكون يوم النفاس عندنا

بمجرد ماتخرج الام النفاس من المستشفى تفعل الاتى

غسل المنطقه مره باالسفلون مخفف باالماء الدافى

ومره بالماء الدافى والملح الخشن

ومره بالماء الدافى المذاب فيه المر

وكله لتطهير الجرح ويخليه يخف بسرعه


بما انى قيصريه فهذى الاشياء الى استخدمتها
اميح بالمسحه الطبيه او المره المذوبه وادهن مره بميبو ومره فوسدريم ومره احط بودره البنسلين وغالبا احطها هذى قبل النوم




الفطور بيض بكرات + قطعه من الحلاوه الطحينيه لانها تدر اللبن +جبنه او اى شى تشتهى نفسك
لاتنسى ملعقتين من حيسه النفاس وملعقه من السفوف + البيلسان + حليب يفضل الطازج اولا اخفقى بيضه فى الكاسه جيدا ثم صبى فوقه الحليب الساخن وقلبى بسرعه ثم اشربيه محلى او حسب الرغبه


البيض بلكرات برضو عشان الكرات يدر اللبن لاكن اذا اضفتى الكبده بلاش البيض

الكبده ضروريه للنفاس لتعويض الدم المفقود

الغداء الايام الاولى دجاج مسلوق بمرقته ويتاكل بلعيش فته يعنى او زيها بس لحم +سلطه او خضار مسلوقه

العشاء حسب الرغبه لاتنسى ملعقتين من الحيسه وملعقه من السفوف وحبه بيلسان

الحلبه واليانسون خليه فى العصر او بعد العشا بساعه

لاتنسى ان تكثرى من السوائل عشان الراضاعه طبعا فى اكلات ممنوعه مثل الملوخيه والباميه والموز وماشابهها من الى فيها لزوجه ممنوع الغازيات وممنزع اى شى بارد حتى المويه تكون بروده معتدله

من ثالث يوم نجيب الدايه عشان تمرخ الام النفاس لمده ثلاث ايام ( القيصريه تتأخر شويه)

وتملع النونو وتحنكه وترفع سقف الحلق اذا ضيق عشان لايشرق


النونو مره وحده يتملع وبعدين انتى مرخيه بزيت زيتون بس لاتكثرى عشان لايولف

اما النونو معتمد على الراضعه من امه ولاتنسى اليانسون المحلى بسكر النبات له

بامكانك اضافه الكمون والهيل لليانسون عشان الارياح

اذا جلس يبكى ومنتى عارفه ايش فيه اعطيه ماء غريب مخفف يهدى اعصابه ويخليه ينام واذا كان ممغوص يودى عنه المغص


سره المولود عند كل تغيره حفاظه تمسح باالمسحه الطبيه وتدهن بزيت النارجين عشان تجف بسرعه

بعد سقوط السره تمسح باالمسحه الطبيه ويوضع فوقها بودره البنسلين المعقمه

عشان السره لاتطلع على بره جيبى نص ريال ولفيه فى منديل نطيف وحطيه فوق السره والربطيه بخرقه السره خرقه السره تلاقيها فى محلات بيع ملابس النونو خصوصا البوتيكات


طبعا احنا نكحل الطفل فى اليوم الى يخرج فيه من المستشفى بالبصل او اليمون او الاثنين هو راح يصرخ مره لاكنها مفيده جدا

جيبى ملعقه عسل اصلى واخلطى فيه قليل من الكمون الناعم مثل البودر وقليل هيل ناعم مثل البودر واحفظيه فى علبه صغيره نظفيه واعطيها لطفل كل يوم ملعقه صغيره باصباعك هدى احنا نسميها اللحوس

والله يقوم كل حامل بسلامه

واتمنى من الجميع التفاعل والمشاركه



وبعد كل الى حصلى عندى استعداد اجلس للشهر ال11 ولا انى اولد فى السابع واتعذب ويتعذب طفلى


اللهم قدر بنا خير يارب


لكم فائق احترامى
هامورهـ صغيرهـ
اول شي مبروك
والحمدالله على سلامتك
ثاني شي حرام ليش تطلعين ولدك على مسؤليتك توه صغير كان خليتيه لين يكمل الثامن يعني شهر
بعدين تندمين يجييه شي ولاش لانو محتاج رعايه خاصه
ام ياسر^ـــ*
ام ياسر^ـــ*
جزاك الله خير
سيدةنفسي
سيدةنفسي
حمد لله على سلامتك
والله يخليلك وليدك