كيف تتعامل مع شخص يقلل من قيمتك

المشاريع والافكار التجارية الشاملة

قيمتك في نظرتك لنفسكقيمتك من خلال احترامك لنفسكوثقتك فيها لازم تبقى طالعة من جواك، مينفعش أنك تبقى عايز الناس تثق فيك وأنت مش واثق في نفسك، مهم أنك تبقى عارف إن أنت تستحق الاحترام والتقدير في المعاملة بغض النظر عن أسلوب الشخص التاني في التعامل معاك، عشان كده مهم تحط لنفسك شوية قواعد في التعامل مع الناس وتعرّف اللي بيتعامل معاك أنه مش مسموح بأنه يتجاوز حدوده معاك تحت أي ظرف.
كيف تتعامل مع شخص يقلل من قيمتك؟الناس اللي بتحاول تقلل من قيمتك معظمهم من الناس اللي حواليك بشكل يومي أصحابك أو أهلك أو مديرك في الشغل، عشان كده ضروري تعرف إزاي تتصرف بالشكل الصح في المواقف دي:
  • خليك هادي: ممكن الشخص ده بيستفزك عشان يضايقك أو بيحاول يقلل من قيمتك، في الحالة دي مهم إن أعصابك تكون في التلاجة بمعنى أنك مش مهتم بالكلام اللي بيقوله لأنك عارف نفسك كويس ومش محتاج رأي حد فيك.
  • الرد بشكل مناسب: في ناس لما مش بترد عليهم بتفتكر ده ضعف منك فبتزيد في قلة ذوقها، في الحالة دي مهم أنك ترد عليهم بشكل محترم وصارم في نفس الوقت عشان تعرف تحافظ على صورتك قدام نفسك قبل الناس اللي حواليك.
  • متخليش فرصة لحد عشان يقلل منك من خلال أنك تعمل المطلوب منك على أكمل وجه.
  • شتت انتباه الشخصاللي بيقلل من قيمتك بمعنى أنك تقلب الترابيزة عليه، أسأله عرف يحل مشكلته ولا لا؟ ايه أخبار شغله؟ قلب الأدوار بينكم ده بيلغبطه لأنه هيحتاج يفكر قبل ما يرد على أسئلتك.
https://medium.com/@tasneem_77..." style="box-sizing: inherit; color: inherit; text-decoration: none; -webkit-tap-highlight-color: transparent;">
0
61

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

خليك أول من تشارك برأيها   💁🏻‍♀️