tadoh
tadoh
tadoh
ازيك بقالك فترة مش باينة جزاك الله خيرا على البرنامج
جزانا الله واياكي انا متشكرة جدا لسؤالك عني انا بخير
الحمد لله وفعلا انا كنت مشغولة شوية علشان هنزل
اجازة لمصر اخر الشهر ومشغولة بشراء الهدايا وانا
بحبك جدا في الله وكلك ذوق وبحب البنات جميعا في
الله وربنا يجمعنا في ظل عرشه يوم لاظل الا ظله آمين.
امه الله نانسى
memsi memsi :
ميرو اخبار ابنك ايه لسة قارية الرابط حالا جزاك الله خيرا حلو عايزة اقوللكم بقى على حاجة انا عملت الخلطة بتاعة ام مريم تحفة تحفة تحفة وريحتها فظيعة وسهلة وناعمة على الجسم وبترغى جدا بس انا مقدرتش احطها 4 ساعات ما بستحملش مع انها خفيفة وبتنشف يعني ممكن تتحملوها 4 ساعات بس انا كنت مستعجلة انصحكم تجربوها شكرا يا زينة ربنا يفك كربك ويفرج همك ويجعل لك من كل ضيق مخرجا و يكتب لك الخير اينما كنتى
ميرو اخبار ابنك ايه لسة قارية الرابط حالا جزاك الله خيرا حلو عايزة اقوللكم بقى على حاجة...
مى انا مش عارفه الوصفه دى؟ فين الايميلات يا ميمو :16:

ازيكم كلكم.معلش انا كنت برا النهارده و لسه جايه و بقرا اللى فات.سلام لكل البنات و الصحبه الصالحه
مدام وائل
مدام وائل
اذيكم يا بنات وحشتونى

جتلكم النهاردة كالعادة بهدية علشان يعلم ربنا بحبكم أد أية
أولا أخطأت فى حقكم بأنى مكتبتش من الاسبوع اللى فات عنميعاد حلقة الدكتور صلاح هارون عل قناة الناس وكانت بعنوان علاج القرآن بالاكتئاب

لكن قلت ألحق نفس واحاول اقولكم الطرق
لكن كلنا والله محتاجينها جدااااااااااااااا ربنا يشفينا يارب

أول علاج للاكتئاب قراءة سورة الفتح بتعمق ف معانيا وتفسيرها
تانى علاج صلاة الفجر
واتكلم ان فية بحث فى امريكا معمول للعلاج الاكتئاب وبدأ الباحث يأخذ مرضاه ويعرضهم لضوء الشمس فى اوقات متفرقة من اليوم الا انه وجد نهم شفوا تماما بعد تعرضهم للضوء فى الفترة من بعد الفجر الى الشروق
سبحانك يارب ولما يعنى صلاة الفجر وفترة الشروق نرى شروق الشمس والضوء الصادر منها
والحقيقة العلمية فيها أن الفترة دى بتكون أكثر كمية للأوزون موجوده فى الهوا ودا بيستخدم فى علاج الاكتئاب
ثال علاج للاكتئاب
ادعية من اعية الرسول صلى الله علية وسلم وقت الكرب
- " لا اله الله ربى لا أشرك به شيئا"
- - الكلمات الل قالا سيدنا موس لما اراد ان يجاوز البحر بنى اسرائيل قال رسول الله صلى الله علية وسلم :" اللهم لك الحمد واليك المشكتى وأنت المستعان ولا حول ولا قوة الا ب**** العلى العظيم "
- - "لا الة الا الله الحليم العظيم (3مرات) لا اله الله رب العش العظيم لا اله الا الله رب السماوات والأرض ورب العرش الكريم"

ورابع حاجة الدعاء

أنا قلت أكتبها لكم لانى حاسة كلنا دلوقتى مش فى المود وأنشروهم يا جماعه والله ماشاء الله ربنا يبارك له الدكتور صلاح فعلا الواحد نفسيا هدى كثير جدااااااااا

وتابعوا حلقاتة على قناة الناس يوم الثلاثاء الساعه 11 ونصف بالليل


أما يومياتى المزعجة انى بدأت للمرة المليون أعلم بودى الحمام ونفسيتة ونفسيتى ذى الزفت ربنا يهون ادعولى يتعلم يا بنات بجد ربنا يهدية يارب

وغالبا كدا جالة امساك علشان مش راضى يعمل بقاله يومين لو فضل كدا للصبح اديلة لبوس جلسريين وتقريبا مقضيين نصف اليوم فى الحمام وهو واخدها لعب يدخل يشد السيفون وانا معاه عادى ويكب الشامبو والشور جل ووقف على التواليت وغرق الشقة بالشطاف يعنى حاسة حاجات عجيبة
المهم طول اليوم ماقليش طبعا يروح الحمام انا اللى بودية يدوب رحنا السرير قالى ماما فية بيبى ... فرحت وجرى على ا لحمام قعد يضحك ويعلب ولا كأن حاجة لحد أعصابى ما بقت منهارة ولا عمل حاجة طبعا
يالا اقترحوا عليا اعمل اية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ وادعولى
أول ام نام بق رتبت البيت ودخلت خت شور دافى وطفيت النور واسترخيت من زمان اوى مسترختش كدا وسمعت د/صلاح وبصراحة النفسي هدت كثير فى انتظار استقبال يوم جديد حافل

ربنا يسهل يارب

يالا بقى اقوم اشوف باقى اللى ورايا ما انا قاعدة بيه طول اليوم
ههههههههههههههه
عطر الشموع
عطر الشموع
حافظي علي شعرك‏..‏بالغذاء

كتبت ـ مني الشرقاوي‏:‏
الكل يعتقد ان مشاكل الشعر مرتبطة دائما بتلوث الهواء‏,‏ مما يستوجب معالجتها بالشامبوهات والكريمات الي جانب الاستعانة ببعض الحقن والفيتامينات ولكن هناك أسباب أخري لهذه المشكلة فقد ثبت أن الاغذية تلعب دورا مهما في حماية الشعر من الضعف والتساقط‏.‏ هذا مايوضحه الدكتور صلاح عبد الغني استاذ الجراحة والتجميل بجامعة القاهرة بقوله إن بعض أنواع الطعام يؤثر تأثيرا مباشرا علي الشعر وقوته وحيويته‏,‏ فالشعر مثل الجسم يحتاج الي حماية غذائية متوازنة بالفيتامينات والاملاح المعدنية لاسيما معدن الحديد الذي يؤدي نقصه الي الاصابة بفقر الدم فتنعكس آثاره علي الشعر وتضعف البيصلات فيتساقط ويكون من الصعب اعادته الي حالته الطبيعية مالم يحصل علي حاجته من العناصر الغذائية المتوافرة في الخضراوات والفاكهة كالفيتامينات ومواد التأكسد‏,‏

بالاضافة الي الحبوب والبروتينات لذا ينصح الدكتور صلاح عبدالغني بتناول الحبوب الكاملة كالعدس والفول والحمص وكذلك الفاكهة الزيتية المجففة والمكسرات كالفستق والجوز واللوز والبندق ويؤكد دور الماء في حماية الشعر وترطيبه‏,‏ اذ إنه يمنح الشعر نعومة ولمعانا ويمنع تقصفه مع ضرورة الأخذ في الاعتبار ان العصائر لاتحل محل الماء رغم انها غنية بالفيتامينات‏.‏ وتعتبر الألياف من العناصر المهمة التي تحتوي عليها الفاكهة والحبوب والخضراوات والبقوليات‏,‏ لذا ينصح الدكتور صلاح بتناولها بكميات كافية يوميا الي جانب كمية من حبوب الصويا لانها من اكثر الاغذية الغنية بالعناصر الغذائية الضرورية‏,‏ واخيرا ينبه د‏.‏ صلاح عبد الغني الي أن جميع مستحضرات المحافظة علي الشعر لن تمنحه الصحة والجمال حتي لو كانت تحمل اسماء تجارية عالمية ما لم تعتمد علي نظام غذائي متوازن وغني بالفيتامينات والأملاح والألياف الغذائية والبروتينات‏.‏


منقول من الاهرام
عطر الشموع
عطر الشموع
مساء الخير يا اجمل و احلى صحبه

اطمنكم على يويو وديته للدكتور و اول ماشافني اتخض قاللي اوعي تقولي نفس الدور
لانه بجد جاله " مرات في شهر و نص
طبعا التهاب اللوز حاد جداااااااا و سادد الزور بس الحمد لله لحقته قبل ما يقلب بصديد
كتبله مضاد حيوي و دويين كمان
بس قاللي استعدي اننا ممكن نشيل اللوز قريب لان الولد مش بينمو كويس من كتر المضاد الحيوي
و فعلا خس اتنين كيلو في خلال اسبوعين و طبعا في سنه كتير
بس الحمد لله السخونيه تحت السيطره رغم انها مش بتنزل الا باللبوس

دعواتكم

نانسي
ميرسي يا جميل على السؤال و فعلا الدش و اللبوس هو المسعف

رانيا
تسلميلي على اهتمامك و عجبني اوي ردك على لمياء و فعلا القران بيهدي النفس جدااااااااااا

لمياء
ميرسي يا حبيبتي على سؤالك المهم تكوني كويسه النهارده و احسن شويه

كنزي
الحمد لله انك اطمنتي على احمد و ربنا يخليهملك و يحفظهم
بس فعلا انا زيك لما يوسف بيتعب شويه دايما افكر في الامهات المكروبات في اولادهم
و بجد بحس اني في نعمه عظيمه الحمد لله

زوجه مصريه
فينك يا جميل و نفسيتك عامله ايه دلوقتي متغيبيش بقى


ام يوسف
ميرسي على الدعوه الجميله ربنا يخليكي يا جميل و بجد عاوزه اعملهاله لاننا من الصيف اللي فات بتجيله كل شهر مره
و زادت بقى الفتره الاخيره بقت مرتين في الشهر


روشانا
ميرسي على السؤال و المعلومات الحلوه و خصوصا طبعا الليمون و العسل
بس انا عندي مشكله اني لما بغصب عليه يشرب حاجه بيرجع فوراااااا و بجد من سنتين و انا مش بغصب عليه لا في اكل ولا في شرب
بس هحاول المره دي يمكن ييجي بالادب


ميمسي
ازيك يا ميوش عامله ايه مقلتليش جبتي كريم التشقير ولا لسه؟؟


هايا
هحاول ان شاء الله بكره اديله ليمون بالعسل بس اخاف من زيت الزيتون لا يجيله اسهال
انت جربتيها؟؟

ام البنات
عجبتني حكايه الباشمهندسه دي هههههه اصلي بعيده كل البعد عنها
دانا لحد دلوقتي بعد على صوابعي و لو بشتري حاجه بقع في حيص بيص لما اجي احسب الباقي
فضيحه والله


روانيو
رشا معلش اصلي مصدقت عرفت اسمك فهكرره كتييييييير
للاسف يوسف مبيحبش اي سوائل غير اللبن و اللبن لما بيشربه وهو عيان بيرجع
اصل ابني ابو لمس


روني
ميرسي يا جميل عامله ايه ؟؟
فينك مش باينه عايزين نتقابل بقى على المسنجر


بوتا
اهلا يا سكره صباحك فل الفل ان شاء الله


المحبه للرسول
وحشتينا يا بنتي حمدا لله على سلامتك


ام مريم
يا حبيبتي ربنا يسهلك الاحوال و ان شاء الله اللي يحصل هو اللي فيه الخير و متقلقيش نفسك بزياده
لان بجد القلق و التوتر مش حلو خالص في الحمل


عروس
حبيبتي الحمد لله لقيت حد يقدر يفيدني في موضوع شيل اللوز
طب بعد ما شيلتوها صحتها متاثرتش؟؟
طب في ناس بيقولوا ان اللي بيشيل اللوز بيطخن؟؟؟طبعا انا خير دليل هههههههه
و خايفه كمان من فكره ان اي ميكروب هيدخل جسمه بسهوله

ياريت تجاوبيني تفصيليا


مرمر
ازيك يا جميل ايه اخبارك النهارده؟؟


ميرووووووووووووووووو
انت فين يا بنتي ؟؟طب طمنينا عليكي و على شيكو و بعدين امشي
حتى المسنجر دايما اوااااااااااااااااااااي؟؟؟


ايناس
حبيبه قلبي وحشانيييييييييييي
ميرسي يا حياتي على الشرح الوافي و بجد تعبت نفسيا من كتر ما بيعيا ربنا يشفيه يا رب
بس بجد مبسوطه اوي ان الطريق جابت نتيجه مع ابنك
اصل الطريقه دي الحمد لله بتؤتي ثمارها مع يوسف فورااااااااااااااااا
ربنا يهديهم جميعا


ايمان
يا حبيبتي بديتي بدري المره دي كنتي استنيتي كمان شهر
و بعدين هو حاسس بمدى توترك من الموضوع ده و عشان كدا مش بيستجيب
خليكي بارده اخر حاجه
يعني سيبيه من غير بامبرز و متركزيش و لو عمل على نفسه لا تعليق اطلاقاااااااااااااا
و مجرد هو لو حس انك مش مركزه و الموضوع مش فارق معاكي هيتعدل و يظبط نفسه
الموضوع محتاج صبر ايووووووووووووووووووووووب