اقـتـل هؤلاء الخمسة تعيش في سعادة !!!
اذا كنت تريد أن تعيش في سعاده دائمه من غير ان يعكر صفو تلك السعاده شئ فعليك بقتل هؤلاء الخمسة ......
الأول: الفراغ والوحده
عندما يشعر الانسان بالوحده تتداخل عليه الافكار وتتشابك عليه الامور فيتعكر مزاجه بالغالب وفي هذا الوقت بالذات تفكيره يزيد من شدة تعقيده وشعوره بالكآبه ألغامضه,,,فالوحده أذا أقترن معها السلبيه في التفكير فهي قاتله,,,,,,فأقتلها.ألا في حاله واحده وهي الوحده مع الله سبحانه وتعالى لمحاسبة النفس,,,وتهيئتها لتقبل أمور الحياة الطارئه والمتغيره,,,ففي هذه الحاله فقط أنصح بالوحده.
الثاني : الاحزان والهموم
أن كنت تحمل من الاحزان جبال ومن الهموم مثلها فتذكر بأنك تؤجر على ذلك ان صبرت واحتسبت فأقتل الحزن المميت الذي يحثك على البكاء دائما بسبب ومن غير سبب ,,, هذه الاحزان تستحق القتل فأقتلها.
الثالث: الكبرياء والعلو
اذا وجدت نفسك ذو منصب وذو حسب ونسب عريق ومن عائله ثريه فتذكر أخوانك الفقراء المحتاجين اليك فأن كنت تراهم مجرد فقراء ويستحقون المعاناة ألتي هم بها لتبقى أنت الاغنى والاهم في هذا العالم فكبرياؤك وعلوك هنا قاتلين لك فأقتلهما.
الرابع: الأنانيه والغرور
كلمتان لمعنى واحد !!! الغرور هو نهاية الشخص فاحذره والآنانيه نهاية النهايه ,,, فكن حذرا وتذكر أن الايثار أجمل عطاء ان كنت تملكه فان لم يكن فتعلمه وأقتل الانانيه والغرور.
الخامس: الحقد والحسد
نارين كل منهما أشد من الاخرى , فالحقد شئ دفين في القلب يتولد بالتصرفات وبالتعامل مع الناس, انه شر ونار تهلك صاحبها فحاول التخلص منها بشتى الطرق, الحقد قاتل لصاحبه فاقتله .أما الحسد فهو مرض عضال يجبر صاحبه على الموت البطئ فهو لايرتاح برؤية غيره سعيدا ومتنعما ,,,بل يريد كل شئ لنفسه فقط !!! تخلص منه بقول ( ما شاء الله لاقوة الابالله( وقول ( بارك الله له فيما أعطاه ) وقراءة المعوذات الثلاثه.الحسد مرض عضال قاتل لصاحبه فاقتله
من الايميل بس ياريت ما يكون مكرر
um susu
•
um susu :
اقـتـل هؤلاء الخمسة تعيش في سعادة !!! اذا كنت تريد أن تعيش في سعاده دائمه من غير ان يعكر صفو تلك السعاده شئ فعليك بقتل هؤلاء الخمسة ...... الأول: الفراغ والوحده عندما يشعر الانسان بالوحده تتداخل عليه الافكار وتتشابك عليه الامور فيتعكر مزاجه بالغالب وفي هذا الوقت بالذات تفكيره يزيد من شدة تعقيده وشعوره بالكآبه ألغامضه,,,فالوحده أذا أقترن معها السلبيه في التفكير فهي قاتله,,,,,,فأقتلها.ألا في حاله واحده وهي الوحده مع الله سبحانه وتعالى لمحاسبة النفس,,,وتهيئتها لتقبل أمور الحياة الطارئه والمتغيره,,,ففي هذه الحاله فقط أنصح بالوحده. الثاني : الاحزان والهموم أن كنت تحمل من الاحزان جبال ومن الهموم مثلها فتذكر بأنك تؤجر على ذلك ان صبرت واحتسبت فأقتل الحزن المميت الذي يحثك على البكاء دائما بسبب ومن غير سبب ,,, هذه الاحزان تستحق القتل فأقتلها. الثالث: الكبرياء والعلو اذا وجدت نفسك ذو منصب وذو حسب ونسب عريق ومن عائله ثريه فتذكر أخوانك الفقراء المحتاجين اليك فأن كنت تراهم مجرد فقراء ويستحقون المعاناة ألتي هم بها لتبقى أنت الاغنى والاهم في هذا العالم فكبرياؤك وعلوك هنا قاتلين لك فأقتلهما. الرابع: الأنانيه والغرور كلمتان لمعنى واحد !!! الغرور هو نهاية الشخص فاحذره والآنانيه نهاية النهايه ,,, فكن حذرا وتذكر أن الايثار أجمل عطاء ان كنت تملكه فان لم يكن فتعلمه وأقتل الانانيه والغرور. الخامس: الحقد والحسد نارين كل منهما أشد من الاخرى , فالحقد شئ دفين في القلب يتولد بالتصرفات وبالتعامل مع الناس, انه شر ونار تهلك صاحبها فحاول التخلص منها بشتى الطرق, الحقد قاتل لصاحبه فاقتله .أما الحسد فهو مرض عضال يجبر صاحبه على الموت البطئ فهو لايرتاح برؤية غيره سعيدا ومتنعما ,,,بل يريد كل شئ لنفسه فقط !!! تخلص منه بقول ( ما شاء الله لاقوة الابالله( وقول ( بارك الله له فيما أعطاه ) وقراءة المعوذات الثلاثه.الحسد مرض عضال قاتل لصاحبه فاقتله من الايميل بس ياريت ما يكون مكرراقـتـل هؤلاء الخمسة تعيش في سعادة !!! اذا كنت تريد أن تعيش في سعاده دائمه من غير ان يعكر صفو تلك...
طبعا انا عاوزه الخلطه دي ضروري علشان اعملها
بس فين يومياتك مع جوزك انتي ام سوسو عملتو ايه مسكات و حركات يلا شجعوني
الف سلامه عيه يا سومه ربنا يشفيهم هما الاتنين ان شاء الله و اصبري و احتسبي و طلعوا صدقات و ان شاء الله خير
عروس
الموقف بتاع الام ما شاء الله عليها ربنا يثبتها و يرزقنا الصبر عند المشكله
ام البنات المصريه
طمنينا عليكي عملتي ايه مع زوجك
بس فين يومياتك مع جوزك انتي ام سوسو عملتو ايه مسكات و حركات يلا شجعوني
الف سلامه عيه يا سومه ربنا يشفيهم هما الاتنين ان شاء الله و اصبري و احتسبي و طلعوا صدقات و ان شاء الله خير
عروس
الموقف بتاع الام ما شاء الله عليها ربنا يثبتها و يرزقنا الصبر عند المشكله
ام البنات المصريه
طمنينا عليكي عملتي ايه مع زوجك
انا بقي يومياتي انهارده بحاول اقفل تنظيف البيت علشان ان شاء الله من يوم السبت نازله الشغل نزلت الستاير و غسلتها و غسلت السجاده بتاعت المطبخ علي ايدي و عملت البوتاجاز و العيون بتاعته بالخلطه التحفه و سلقت فراخ علشان بكره ان شاء الله و لميت غسيل و نشرت غسيل و روقت البيت علي السريع
المهم يا بنات محمد قالقني خالص و علي طول بيرجع و حاسه ان وزنه مش بيزيد بس الدكتور المره اللي فاتت قالي وزنه كويس بس ماما و حماتي و حمايا و جوزي و بابا كلهم مبهدلني لاني وانا ف سنه كنت ضعفه انا و ابوه كان وزننا كبير و مش عارفه اعمل ايه
المهم يا بنات محمد قالقني خالص و علي طول بيرجع و حاسه ان وزنه مش بيزيد بس الدكتور المره اللي فاتت قالي وزنه كويس بس ماما و حماتي و حمايا و جوزي و بابا كلهم مبهدلني لاني وانا ف سنه كنت ضعفه انا و ابوه كان وزننا كبير و مش عارفه اعمل ايه
enn :
مى ...ربنا يخليك يا حبى وشكرا على اهتمامك...الحمد لله الدكتور قالى ان الالتهاب اللى عنده معظمه راح ومش حايكتبله مضادحيوى تانى ...وكتبله بس على دوا للحساسية "من كترة المضادات بقى يجيله طفح جلدى بسيط" وكتبله طبعا على كورس فيتامين علشان يعوض بهدلة الشهر اللى فات ام سوسو...الله يعينك...انا دلوقتى ممكن انام خلال النهار شوية وجوزى وابنى مش موجودين بس بحس بالذنب لان البيت ةاولى بوقتى ..وكمان عمالة اقول لما اولد ***** الله مش حاعرف انام لا ليل ولا نهار فباخد حقى..ههههه عروس....معلش حتقل عليك وعارفة انك قولتى الوصفة دى مليون مرة بس معلش معلش ممكن وصفة البسكويت المالح ايمان ...حتقل عليك انتى كمان يا ايمان واطلب وصفة البيتى فور اللى انتى كنت كاتبها ايام تجمع العشر الاوائل...معلش اختك كاسلانة ومش حقعد ادور فى كل الصفحات دى وصفى الكول سلو بتاعة ام مريم حلوة اوى...لسة البروستد معملتوش جوزى طلب منى اعمله دانيت ...انا عندى الوصفة بس مش فاكرة كان مين اللى كتيها ....ايا كان له منى الف شكر ....لان جوزى كان بيقولى مش حتعرفى تظبطيها ...ادعولى تنجح معايا علىشان جوزى مش يفرح فىمى ...ربنا يخليك يا حبى وشكرا على اهتمامك...الحمد لله الدكتور قالى ان الالتهاب اللى عنده معظمه...
وعلى قبل العيد بيومين تعملى بيتفور بسيطهأقولك طريقة جربتها من يومين وطلعت سهله وخدت ساعه ونصف من الالف للياء
2 كوب دقيق+ 1 ك زبدة+ 1/2كوب سكر بودرة+ 2 بيضة + فانليا + م ك بيبكنج بودرتخلطى الزبدة بالسكر كويس بايديكى كويس اوى وبعدين تضيفى البيض بيضة بيضة وبرضو باييديكىوبعدين تضيفى الفاليا وبعدين الدجقيق المنخول والبيبنج بودروتعجنى كويس اوى وتسبيها تتاح فىا لتلاجة ربع ساعهتكونى مسحنة الفرن متوسط 180تشكلى العجينة بالماكينة صوابع وتدخليها الفرن لمده 10 دقايقتخرج تسنى تبرد تلزقى كل اتني مع بعض بمربىوتحطيها فى الشيكولاتة النوتيلا او شيكولاتة عادى المهم تحطيها فى مكسرات مفرومة او جوز هند ناعموبس كدا احلى من الجاهزوتخبية والصبح يكون فطار العيد من اييدى بس فى طقم الصينى الشيك
اى خدمه يا جميل
2 كوب دقيق+ 1 ك زبدة+ 1/2كوب سكر بودرة+ 2 بيضة + فانليا + م ك بيبكنج بودرتخلطى الزبدة بالسكر كويس بايديكى كويس اوى وبعدين تضيفى البيض بيضة بيضة وبرضو باييديكىوبعدين تضيفى الفاليا وبعدين الدجقيق المنخول والبيبنج بودروتعجنى كويس اوى وتسبيها تتاح فىا لتلاجة ربع ساعهتكونى مسحنة الفرن متوسط 180تشكلى العجينة بالماكينة صوابع وتدخليها الفرن لمده 10 دقايقتخرج تسنى تبرد تلزقى كل اتني مع بعض بمربىوتحطيها فى الشيكولاتة النوتيلا او شيكولاتة عادى المهم تحطيها فى مكسرات مفرومة او جوز هند ناعموبس كدا احلى من الجاهزوتخبية والصبح يكون فطار العيد من اييدى بس فى طقم الصينى الشيك
اى خدمه يا جميل
الصفحة الأخيرة
ام سوسو...الله يعينك...انا دلوقتى ممكن انام خلال النهار شوية وجوزى وابنى مش موجودين بس بحس بالذنب لان البيت ةاولى بوقتى ..وكمان عمالة اقول لما اولد ***** الله مش حاعرف انام لا ليل ولا نهار فباخد حقى..ههههه
عروس....معلش حتقل عليك وعارفة انك قولتى الوصفة دى مليون مرة بس معلش معلش ممكن وصفة البسكويت المالح
ايمان ...حتقل عليك انتى كمان يا ايمان واطلب وصفة البيتى فور اللى انتى كنت كاتبها ايام تجمع العشر الاوائل...معلش اختك كاسلانة ومش حقعد ادور فى كل الصفحات دى
وصفى الكول سلو بتاعة ام مريم حلوة اوى...لسة البروستد معملتوش
جوزى طلب منى اعمله دانيت ...انا عندى الوصفة بس مش فاكرة كان مين اللى كتيها ....ايا كان له منى الف شكر ....لان جوزى كان بيقولى مش حتعرفى تظبطيها ...ادعولى تنجح معايا علىشان جوزى مش يفرح فى