POOOTA
POOOTA
صباح الفل
رب اغفر لي ولوالدي، رب ارحمهما كما ربياني صغيرا
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ الله عَنْهُ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: "يَنْزِلُ رَبُّنَا تَبَارَكَ وَتَعَالَى كُلَّ لَيْلَةٍ إِلَى السَّمَاءِ الدُّنْيَا حِينَ يَبْقَى ثُلُثُ اللَّيْلِ الْآخِرُ فَيَقُولُ مَنْ يَدْعُونِي فَأَسْتَجِيبَ لَهُ مَنْ يَسْأَلُنِي فَأُعْطِيَهُ مَنْ يَسْتَغْفِرُنِي فَأَغْفِرَ لَهُ". أخرجه مالك (1/214 ، رقم 498) ، وأحمد (2/487 ، رقم 10318) ، والبخاري (1/384 ، رقم 1094) ، ومسلم (1/521 ، رقم 758) وأبو داود (2/34 ، رقم 1315) ، والترمذي (5/526 ، رقم 3498) وقال : حسن صحيح . وابن ماجه (1/435 ، رقم 1366) . وأخرجه أيضًا : عبد الله بن أحمد فى السنة (2/480 ، رقم 1102). قال الحافظ ابن القيم رحمه الله: قَالَ عَبَّاد بْن الْعَوَّام: قَدِمَ عَلَيْنَا شَرِيك وَاسِط, فَقُلْنَا لَهُ: إِنَّ عِنْدنَا قَوْم يُنْكِرُونَ هَذِهِ الْأَحَادِيث, إِنَّ اللَّه عَزَّ وَجَلَّ يَنْزِل إِلَى سَمَاء الدُّنْيَا, فَقَالَ شَرِيك: إِنَّمَا جَاءَنَا بِهَذِهِ الْأَحَادِيث مَنْ جَاءَنَا بِالسُّنَنِ عَنْ رَسُول اللَّه صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: الصَّلَاة وَالصِّيَام وَالزَّكَاة وَالْحَجّ وَإِنَّمَا عَرَفْنَا اللَّه عَزَّ وَجَلَّ بِهَذِهِ الْأَحَادِيث. قَالَ الشَّافِعِيّ: وَلَيْسَ يَنْبَغِي فِي سُنَّة رَسُول اللَّه صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِلَّا اِتِّبَاعهَا بِفَرْضِ اللَّه عَزَّ وَجَلَّ, وَالْمَسْأَلَة بِكَيْفَ؟ فِي شَيْء قَدْ ثَبَتَتْ فِيهِ السُّنَّة مِمَّا لَا يَسَع عَالِمًا. انتهى كلامه رحمه الله، لذلك نحن نؤمن بصفات الله تعالى لأنها وردت في الآيات والأحاديث ولا نسأل عن كيفيتها فهي في علم الغيب، ولكن نؤمن بها بدون تكييف (أي نكيفها أن شكلها كذا وكذا) ولا تشبيه (أي نشبهها بصفات المخلوقات كأن نقول يد الله كأيدينا) ولا تعطيل (أي ننفيها نهائيا) ولا تحريف ولا تأويل (أي نفسرها تفسيرا لم يخبرنا عنه النبي صلى الله عليه وسلم كأن نقول: يد الله أي قدرته ولو كان هذا تفسيرها حقا لأخبرنا عنه النبي صلى الله عليه وسلم والصحابة الذين نقلوا لنا الدين وتابعيهم رضي الله عنهم أجمعين)، فنقول: الله سميع بصير ولكن ليس كسمعنا وأبصارنا بل بما يليق بجلاله وعظمته: " لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ"، " وَقَالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَيْدِيهِمْ وَلُعِنُواْ بِمَا قَالُواْ بَلْ يَدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ". ترقبوا قسما خاصا في موقعنا عن توحيد الله في أسمائه وصفاته قريبا جدا إن شاء الله.

الرمال الناعمة
مادو
ربنا يقويكى يارب بس نص الاسبوع اللى موجودة فيه فى البيت لازم تكتيلنا كل يوم

وردة مفتحة
فعلا زى ما قالت عروس والبنات متفرحيش ان البيى وزنه كبير لاتنه ده بيخلى فيه مشاكل بعد كده

انجى
ان شاء الله تطمنينا على يوسف ويبقى كويس

شيماء
الف سلامة على سجى وتقريبا الصفراء والتهاب الخياطة بعد القيصرى بقوا موضة انا اعرف بنات كتير ولدوا قيصروا ويحتاجوا يفكوا الخياطة تانى ويعملوا تنضيف وبعدين يخيطوا من جديد ربنا يسترها

رونى

الف سلامة عليكى

عروس
انا فعلا جبت بذرة قطون وهى وهنا فى مصر باسم بذرة قطون واول ما سالت عليها افتكرت ان محدش هيعرفها والعطار يتريا عليا لكن بالعكس جابهالى على طول وعلى فكرة انا كنت جايباها للبشرة جميلة س تعملوها واجوازكوا بره علشان بتخلى الوجه مخيف شوية
وطريقتها انك تجيبى نص معلقة شاى بذرة قطون وتحطيها مثلا على م ك او 2 م ك ميه مغلية وتهرسيها شوية هاتلاقيها طلعت مادة لزجة تدهنى منها على الوجه وتسييها اكبر وقت ممكن الساعات لو تقدرى وتخلصى شغل البيت وبعدين تغسليها هى حلوة
بس اول مرة اعرف انها للشعر ان شاء الله اجربها
وخصوصا لبنتى
وعلى فكرة انا جبت من سنة تقريا ب2 جنيه وكانت كمية كبيرة اديت لبنت عمى وزميلتى شوية ولسه موجودة لحد دلوقتى بس انا ما بعملش منها بانتظام


وسلامى لكل البنات
امه الله نانسى
صباح الخير على الكل
جمعه مباركه
يعنى يا بنات سيلك ابيل اللى بالكهرباء مضره. انا قلقت كدا.عايزه اعرف رايكم
roney7892000
roney7892000
مادو ربنا يقويكى يارب بس نص الاسبوع اللى موجودة فيه فى البيت لازم تكتيلنا كل يوم وردة مفتحة فعلا زى ما قالت عروس والبنات متفرحيش ان البيى وزنه كبير لاتنه ده بيخلى فيه مشاكل بعد كده انجى ان شاء الله تطمنينا على يوسف ويبقى كويس شيماء الف سلامة على سجى وتقريبا الصفراء والتهاب الخياطة بعد القيصرى بقوا موضة انا اعرف بنات كتير ولدوا قيصروا ويحتاجوا يفكوا الخياطة تانى ويعملوا تنضيف وبعدين يخيطوا من جديد ربنا يسترها رونى الف سلامة عليكى عروس انا فعلا جبت بذرة قطون وهى وهنا فى مصر باسم بذرة قطون واول ما سالت عليها افتكرت ان محدش هيعرفها والعطار يتريا عليا لكن بالعكس جابهالى على طول وعلى فكرة انا كنت جايباها للبشرة جميلة س تعملوها واجوازكوا بره علشان بتخلى الوجه مخيف شوية وطريقتها انك تجيبى نص معلقة شاى بذرة قطون وتحطيها مثلا على م ك او 2 م ك ميه مغلية وتهرسيها شوية هاتلاقيها طلعت مادة لزجة تدهنى منها على الوجه وتسييها اكبر وقت ممكن الساعات لو تقدرى وتخلصى شغل البيت وبعدين تغسليها هى حلوة بس اول مرة اعرف انها للشعر ان شاء الله اجربها وخصوصا لبنتى وعلى فكرة انا جبت من سنة تقريا ب2 جنيه وكانت كمية كبيرة اديت لبنت عمى وزميلتى شوية ولسه موجودة لحد دلوقتى بس انا ما بعملش منها بانتظام وسلامى لكل البنات
مادو ربنا يقويكى يارب بس نص الاسبوع اللى موجودة فيه فى البيت لازم تكتيلنا كل يوم وردة مفتحة...
انا مبطلتش بكاء يا ريت يا بنات كل واحدة زى ما عطر قالت تحاول ما تزعلش جوزها لان الدنيا مش مستاهلة وربنا يربط على قلبها ويصبرها بجد قطعت قلبى وحسيت بامى لما بابا مات كانت صعبة عليها قوى ولغاية دلوقتى حزينة عليه قوى ويارب احفظ اجوازتنا وابنائنا جميعا

الله يسلمك يا حبيبتى انتى اخبارك ايه
omyosef
omyosef
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

روني الف سلامه عليكي ياحبيبتي ان شاء الله تكونو دلوقتي احسن

رشا ياقمر انا مش فاكره يوم الاربعا كنت بعمل ايه الصبح بس ان شاء الله هداوم من يوم السبت

بوتا حبيبتي عمله ايه جزاكي الله خير علي الاحاديث حلو انك تكتبيلنا كل يوم حديث

عروس ياروح قلبي انا شوفت موضوع بذور القطونا قبل كده وكنت ناويه لما اروح عند العطار اسأل عليه ان شاء الله لما اعمله هقولكم النتيجه

ماما زوزو ربنا يكرمك يارب وزي ماكلنا بنقول حضرتك بتوحشينا اوي وبنفرح جدا لما بنشوف اسمك وكلامك ربنا يخليكي لينا يارب

انجي اخبار يويو ايه دلوقتي ياقمر ام مريم ان شاء الله هكلمها بكره اطمن عليها ربنا ييسر لها الحال يارب

ام سوسو ايه ياجميل انا قلت انكم اتجمعتو امبارح اصلي احنا خرجنا ورجعنا متأخر جدا والنت كان فاصل وطبعا مش عرفت اظبط التوقيت بس ان شاء الله نتجمع تاني يوم الخميس قوليلي انتي ليه مش بتدخلي علي المسينجر

كهرمانه فعلا ياجميل الموقع بيفتح بالعافيه بس ان شاء الله هنشوفها ونقولك يا جميل ربنا يكرمك يارب

يابنات بخصوص موضوع اتصال الزوج بصوا هو كل راجل وله طبعه يعني في ناس بتحب تتصل وناس لأ بس انا رأيي اننا مش لازم نستني الاتصال يعني مثلا الي جوزها مش بيتصل بيها اثناء الشغل ممكن تجرب تكلمه هي ولو مكالمه واحده في اليوم وماتزهقش لمدة اسبوع شهر لحد ما يتعود علي مكالمتها وتيجي في يوم ما تتصلش وساعتها اكيد هيتصل هو وممكن تقولو انها اتشغلت او عندها صداع مثلا وعلي اسوأ الفروض لو مااتصلش ممكن تاعتبه لما يرجع عتاب بسيط انه مافكرش يسأل عليها يطمن
وبالتدريج ممكن توصل للي عايزاه بنسبه مرضيه

في حاجه تانيه عايزه اقولكم عليها
الراجل مايحبش حد يفرض عليه حاجه او يوجهه امبارح مثلا جوزي كان معترض علي الخروج من الصبح وبعد الغدا دخل نام ساعه ولما صحي كان المطر مغرق الدنيا واما لقيته قعد يتفرج علي التليفزيون اخدت الولاد ودخلنا اوضيتهم وقعدنا نلعب وسبته قاعد لوحده طبعا قعد ينده ويقولي انتي زعلانه قلتله لا والله يا حبيبي انا بس بلعب مع الولاد شويه عشان ابسطهم
بعد شويه لقيته جاي يقولي يالا قومي لبسي الولاد كويس وخلينا نخرج نروح مول فتح جديد
شفته لما حسسته اننا زهقانين خليته ياخد هو القرار من غير ما افرضه او اتخانق معاه .......... الحمد لله
وخرجنا في عز المطر روحنا مول حلو اوي والحمد لله اتبسطنا ورجعنا الساعه 2 بالليل والجو كان تحفه المطر ما بطلش لحد دلوقتي ههههههههه اه والله سبحان الله كمية مطر بالسنه كلها

معلش انا رغيت كتير بس كنت عايزه اسأل ألي بيعملو الشفره ايه ظروف الشعر لما بيطلع بعد كده يعني بيبقي زي الشوك وبتكثفه اكتر ؟؟؟؟؟؟؟؟ وانا كنت عايزه اجيب نبات السعد ألي بقلل نمو الشعر ينفع بعد الشفره ولا لازم السويت وعذابه