السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الجو عندنا مطر طول اليوم ودعيت لكل البنات ربنا يتقبل دعائى
رونى الله يسامحك صحيت بدرى من النوم قلت افتح شويه
نفسيتى تعبت وقفلت النت والقصه ماثره فى نفسى طول اليوم
الموضوع مش جديد موضوع موت الفجأه ده بقينا نسمعه على طول
فعلا صعب المرض قبل الموت بيكون رحمه وتمهيد للمتوفى وأهله
والدنيا مش مستهله نكد ومشاكل ربنا يبارك فى ازواجنا واولادنا جميعا
أم سوسو الف سلامه عليكى انا فاكره تجمع ليلة الجمعه لكن عندى عذر
وان شاء الله الاسبوع القادم اكون معاكو
عطر الفلتر سعر ه رخيص فى مصر ده هنا عندنا بحوالى 5000 جنيه
لكن احترت فى صديق زوجى ده تخصصه بيشكك فيه ويقول دى دعايه
ومش صحى الافضل الفلتر ال شمعته كربون احترنا الصح فين
بوتا ياريت فعلا كل يوم تكتبى لنا حديث وجزاك الله خيرا
الرمال اشتريتيها ب 2 جنيه ابعتى لى حبه العطارين هنا
اعتبرونى جايه من عالم آخر أول مره نسمع عنها
يعنى ايه
كهرمانه الموقع فعلا مش بيفتح معايا
رشا هو انتى كنتى بتقرى لعبد الوهاب مطاوع رحمه الله
بجد افتقدته جدا كنت بستنى يوم الجمعه عشان بريد الاهرام
رحمه الله وغفر له ولجميع موتى المسلمين
البسكوت شكليه اصابع او كور صغيره او دوائر
ودخليه الفرن بعدها بيكون خفيف وطعمه عجب كل ال جربه
تادو كنتى سألتى عن الفراخ بالبرغل فى ملف فيدى لكن حا اكتبه هنا عشان كل البنات تستفيد
ينقع نصف كوب برغل فى الماء حوالى عشر دقائق ثم يصفى ويعصر جيدا من الماء
ويرش عليه ملعقة طعام دقيق ويضاف للدجاج المفروم او مسلوق ومفروم ويضاف عليه
كسبره خضرا مقطعه صغير وبصله صغيره مقطعه صغير وملح وبهارات
وتحشى اما لحمه او دجاج مقطع ومشوح مع بصل او بدون وتشكل دوائر
او بشكل الكبه وتقلى فى زيت حار يارب تكون دى ال بتسألى عنها
سبحانك اللهم وبحمدك اشهد ان لااله الا انت استغفرك واتوب اليك
omyosef
•
عروس احنا كمان عندنا المطر من امبارح طبعا ده خير كفايه ان ابواب السما مفتوحه يارب يتقبل مننا كلنا ان شاء الله
روني كله بيتكلم عن الرابط الي كتبتيه الحمد لله أني ماقريتوش بصراحه من ساعة ماقريت قصة صحن الارز لوالد ام سوسو جزاه الله خير وانا حرمت لحد دلوقتي مأثره فية وبفتكرها يوميا لكن طبعا القصص دي بتبقي مؤثره وبناخد منها عبره وممكن تكون سبب ان حد يصلح خطأ او يغير من نفسه ....... بس برضه الحمد لله أني ماقريتش لأن نفسيتي بتتعب بجد
رشا والله كويس ان مسكتي اعصابك انا كمان مش مستوعبه انه يوديكو مكه ويرجع تاني ياخد الشنطه حوالي ساعه رايح جاي سبحان الله بس انتي صح هو عايز كده خلاص هو حر يارب تكوني دعيتيلنا في الحرم
عروس ياقمر ان شاء الله لما اروح اجيب بذور القطونا هبعتلك من عندي اسهل ولا يهمك ياقمر اصلا هي فعلا مش غاليه ولو غاليه ماتغلاش عليك يا جميل
روني كله بيتكلم عن الرابط الي كتبتيه الحمد لله أني ماقريتوش بصراحه من ساعة ماقريت قصة صحن الارز لوالد ام سوسو جزاه الله خير وانا حرمت لحد دلوقتي مأثره فية وبفتكرها يوميا لكن طبعا القصص دي بتبقي مؤثره وبناخد منها عبره وممكن تكون سبب ان حد يصلح خطأ او يغير من نفسه ....... بس برضه الحمد لله أني ماقريتش لأن نفسيتي بتتعب بجد
رشا والله كويس ان مسكتي اعصابك انا كمان مش مستوعبه انه يوديكو مكه ويرجع تاني ياخد الشنطه حوالي ساعه رايح جاي سبحان الله بس انتي صح هو عايز كده خلاص هو حر يارب تكوني دعيتيلنا في الحرم
عروس ياقمر ان شاء الله لما اروح اجيب بذور القطونا هبعتلك من عندي اسهل ولا يهمك ياقمر اصلا هي فعلا مش غاليه ولو غاليه ماتغلاش عليك يا جميل
um susu
•
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته|
كيف حالكم حبيباتي :
اكمل لكم يومياتي:
البارحة عصرا بعد الغداء زوجي قال خلينا نطلع ونطلع البنات بس ما كنتش عارفة فين. المهم طلعن ولفينا شوية بالسيارة وبعدين رحنا لبحيرة الجادرية وهي بحيرة إصطناعية على ضفاف نهر دجلة ، وكان وقت الغروب حقيقي منظر رائع ومن زمان ما شفنا مثل هذه الامكان بسبب الظروف السيئة التي مرينا بها، وحتى سارة قالت ماما هو في بغداد مثل هذه الاماكن والحمد لله فرحوا البنات, بس انا كنت تعبانة من الزكام بس كل شئ يهون المهم البنات يغيروا جو.
طبعا رجعنا تعبانين وكانت حالتي من الزكام فظيعة وتعشينا ونمنا وظبطت المنبه على اللقاء (ليلة الجمعة ) بس سبحان الله من التعب كاني قفلته ومش حاسة ، وصراحة انا كنت ناوية افكركم بس نسيت ويمكن ما صحي احد منكم ، المهم إن شاء الله الاسبوع الجاي لازم ننتظم يارب.
اليوم عزمت حماتي على الغداء وخال زوجي وابنه والحمد لله عدت على خير ، صحيح كنت تعبانة بس احتسبت الأجر صلة رحم وطاعة الزوج وإكرام الضيف.
واكيد لا تخلوا الجلسة من التعليقات ال.......... بس الحمد لله مسكت نفسي ولم ارد على حماتي،
عملت على الغداء برياني اكيد تعرفوه
رز بشعرية اصفر وعملت خبطة على الوش (بطاطا محمرة صغيرة مكعبات+بزاليا+فطر+لوز محمص+دجاج) والحمد لله كان تحفة وعملت نوعين سلاطة وطرشي مخلل وبس .
دخلت المطبخ وغسلت الاطباق وعملت حملة على البوتوكاز واسطح المطبخ ومسحت الارضية بالديتول ونشر غسيل وطبقت غسيل ولسة عندي سلة الكوي مليانة على الآخر بس إن شاء الله بكرة لان اليوم بجد تعبانة .
وإلى اللقاء مع حبي
كيف حالكم حبيباتي :
اكمل لكم يومياتي:
البارحة عصرا بعد الغداء زوجي قال خلينا نطلع ونطلع البنات بس ما كنتش عارفة فين. المهم طلعن ولفينا شوية بالسيارة وبعدين رحنا لبحيرة الجادرية وهي بحيرة إصطناعية على ضفاف نهر دجلة ، وكان وقت الغروب حقيقي منظر رائع ومن زمان ما شفنا مثل هذه الامكان بسبب الظروف السيئة التي مرينا بها، وحتى سارة قالت ماما هو في بغداد مثل هذه الاماكن والحمد لله فرحوا البنات, بس انا كنت تعبانة من الزكام بس كل شئ يهون المهم البنات يغيروا جو.
طبعا رجعنا تعبانين وكانت حالتي من الزكام فظيعة وتعشينا ونمنا وظبطت المنبه على اللقاء (ليلة الجمعة ) بس سبحان الله من التعب كاني قفلته ومش حاسة ، وصراحة انا كنت ناوية افكركم بس نسيت ويمكن ما صحي احد منكم ، المهم إن شاء الله الاسبوع الجاي لازم ننتظم يارب.
اليوم عزمت حماتي على الغداء وخال زوجي وابنه والحمد لله عدت على خير ، صحيح كنت تعبانة بس احتسبت الأجر صلة رحم وطاعة الزوج وإكرام الضيف.
واكيد لا تخلوا الجلسة من التعليقات ال.......... بس الحمد لله مسكت نفسي ولم ارد على حماتي،
عملت على الغداء برياني اكيد تعرفوه
رز بشعرية اصفر وعملت خبطة على الوش (بطاطا محمرة صغيرة مكعبات+بزاليا+فطر+لوز محمص+دجاج) والحمد لله كان تحفة وعملت نوعين سلاطة وطرشي مخلل وبس .
دخلت المطبخ وغسلت الاطباق وعملت حملة على البوتوكاز واسطح المطبخ ومسحت الارضية بالديتول ونشر غسيل وطبقت غسيل ولسة عندي سلة الكوي مليانة على الآخر بس إن شاء الله بكرة لان اليوم بجد تعبانة .
وإلى اللقاء مع حبي
um susu
•
ام يوسف: الحمد لله حبيبتي انك فرحتي وغيرتي جو ، الله يجعل ايامك كلها فرح وسعادة وقرب وطاعة.
رشا: لو رحتي الحرم تاني ادعي لنا ، ربنا يخليك.
عروس: فعلا القصة مؤثرة فعلا ولازم نعتبر منها وناخذ عبر ، الحمد لله انا دائما لما يحصل خلاف او نقاش بين وبين زوجي لا اطيل الزعل كثيرا وحتى لو هو الغلط المهم مستحيل اترك الليل بيعدي علينا وأحنا زعلانين او يخرج من البيت وهو زعلان ، الله يديم المودة والرحمة بيننا جميعا ، ربنا يديم اعمار ازواجنا واولادنا بالعمل الصالح. ويثبت كل من فقد عزيز او حبيب.
روني : اخبارك إيه ، إن شاءا لله بقيتي احسن. ربنا يشفيك يارب.
توتة : عاااااااااااجل ارجعي طمنينا بجد طولتي الغيبة وبالنا عليك كثير .
ام مريم : يا حلو انت ، اتركيها على الله وارجعي معانا زي الأول.
انجي: جزاك الله خيرا على المعلومات كفيتي ووفيتي.
باقي البنات من غير أسماء احبكم كلكم وإن شاء الله تكونوا بخير وعافية
رشا: لو رحتي الحرم تاني ادعي لنا ، ربنا يخليك.
عروس: فعلا القصة مؤثرة فعلا ولازم نعتبر منها وناخذ عبر ، الحمد لله انا دائما لما يحصل خلاف او نقاش بين وبين زوجي لا اطيل الزعل كثيرا وحتى لو هو الغلط المهم مستحيل اترك الليل بيعدي علينا وأحنا زعلانين او يخرج من البيت وهو زعلان ، الله يديم المودة والرحمة بيننا جميعا ، ربنا يديم اعمار ازواجنا واولادنا بالعمل الصالح. ويثبت كل من فقد عزيز او حبيب.
روني : اخبارك إيه ، إن شاءا لله بقيتي احسن. ربنا يشفيك يارب.
توتة : عاااااااااااجل ارجعي طمنينا بجد طولتي الغيبة وبالنا عليك كثير .
ام مريم : يا حلو انت ، اتركيها على الله وارجعي معانا زي الأول.
انجي: جزاك الله خيرا على المعلومات كفيتي ووفيتي.
باقي البنات من غير أسماء احبكم كلكم وإن شاء الله تكونوا بخير وعافية
الصفحة الأخيرة
ازيكم يا بنات اه يا روني القصه فعلا فظيعه فكرتني بمقوله قريتعا مره لعبد الوهاب مطاوع انلو فيه حد بنحبه منستناش لحد بكره ونقوله لان ممكن ييجي بكره منلاقيهوش معانا لابنا يقويها ويصبرها
ام يوسف الحمد لله يا حبيبتي انك خرجتي واتبسطي ربنا ان شاء الله يهديكوا لبعض والله فعلا كلامك سبحان الله دماغهم ديه تعباهم والله التلات اللي فات رحت مكه عشان اسلم علي خالتو قبل ما تسافر وكان فيه حاجات عايزينها وهي مش هتقدر تلف عليهم فاشترتهم من هنا عشان اديهوملها وركنا العربيه واقولله هات الشنطه يقوللي لا خليها وبعد ما نقابلها ابقي ارجع اخدها وانا مستغربه طيب ليه يا ابني تروح وترجع وده ما فيش اللي في دماغه في دماغه قمت سكت وما تكلمتش بس قعدت استغفر في سري ومشيت قدامه كده شويه وسيبته وهو لاقيته بعد ما صلي العشا في الحرم جيه وقاللي انا هروح اجيب الشنطه قبل ما نقابل خالتو قلتله طيب وما تكلمتش سبحان الله ربنا يهديهم
اما بالنسبه للسعد ده انا استعملته شويه زمان كده وزهقت واعتقد انك لازم بعد السويت اما بالنسبه للشفره هو طبعا مش بيكون ناعم زي السويت
انجي عملت مسك الموز بس مالقيتش بن حطيت نسكافيه ايه رايك في الاختراع ده بس اللي طلع عيني في الغسيل مش الموز لا النسكافيه وطول مانا ماشيه حسه اني ريحتي قهوه مع اني غسلت شعري 3 مرات
عروس ميرسي يا حبيبتي عالرابط وسؤال هو البسكويت اللي كتباه ده بعد كده بتقعيه زي البسكويت وبعدين الفرن علي طول ولا ايه النظام
ام سوسو الف سلامه يا حبيبتي اشربي عسل وليمون كتيروان شاء الله تكوني احسن
ماما زوزو منوره وان شاء الله فعلا زي البنات ما قالت تكتبيلنا اكتر
ميرو وحبيبة اوسو وميمسي وشهيده وكنزي ام البنات ودموع واسبانيش فلاوروروشانا وبووتا وكل البنات بحبكوا كلكوا