rawanyo
rawanyo
السلام عليكم

ازيكم يا بنات اه يا روني القصه فعلا فظيعه فكرتني بمقوله قريتعا مره لعبد الوهاب مطاوع انلو فيه حد بنحبه منستناش لحد بكره ونقوله لان ممكن ييجي بكره منلاقيهوش معانا لابنا يقويها ويصبرها

ام يوسف الحمد لله يا حبيبتي انك خرجتي واتبسطي ربنا ان شاء الله يهديكوا لبعض والله فعلا كلامك سبحان الله دماغهم ديه تعباهم والله التلات اللي فات رحت مكه عشان اسلم علي خالتو قبل ما تسافر وكان فيه حاجات عايزينها وهي مش هتقدر تلف عليهم فاشترتهم من هنا عشان اديهوملها وركنا العربيه واقولله هات الشنطه يقوللي لا خليها وبعد ما نقابلها ابقي ارجع اخدها وانا مستغربه طيب ليه يا ابني تروح وترجع وده ما فيش اللي في دماغه في دماغه قمت سكت وما تكلمتش بس قعدت استغفر في سري ومشيت قدامه كده شويه وسيبته وهو لاقيته بعد ما صلي العشا في الحرم جيه وقاللي انا هروح اجيب الشنطه قبل ما نقابل خالتو قلتله طيب وما تكلمتش سبحان الله ربنا يهديهم

اما بالنسبه للسعد ده انا استعملته شويه زمان كده وزهقت واعتقد انك لازم بعد السويت اما بالنسبه للشفره هو طبعا مش بيكون ناعم زي السويت

انجي عملت مسك الموز بس مالقيتش بن حطيت نسكافيه ايه رايك في الاختراع ده بس اللي طلع عيني في الغسيل مش الموز لا النسكافيه وطول مانا ماشيه حسه اني ريحتي قهوه مع اني غسلت شعري 3 مرات

عروس ميرسي يا حبيبتي عالرابط وسؤال هو البسكويت اللي كتباه ده بعد كده بتقعيه زي البسكويت وبعدين الفرن علي طول ولا ايه النظام

ام سوسو الف سلامه يا حبيبتي اشربي عسل وليمون كتيروان شاء الله تكوني احسن

ماما زوزو منوره وان شاء الله فعلا زي البنات ما قالت تكتبيلنا اكتر

ميرو وحبيبة اوسو وميمسي وشهيده وكنزي ام البنات ودموع واسبانيش فلاوروروشانا وبووتا وكل البنات بحبكوا كلكوا
3aroos elneel
3aroos elneel
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الجو عندنا مطر طول اليوم ودعيت لكل البنات ربنا يتقبل دعائى
رونى الله يسامحك صحيت بدرى من النوم قلت افتح شويه
نفسيتى تعبت وقفلت النت والقصه ماثره فى نفسى طول اليوم
الموضوع مش جديد موضوع موت الفجأه ده بقينا نسمعه على طول
فعلا صعب المرض قبل الموت بيكون رحمه وتمهيد للمتوفى وأهله
والدنيا مش مستهله نكد ومشاكل ربنا يبارك فى ازواجنا واولادنا جميعا
أم سوسو الف سلامه عليكى انا فاكره تجمع ليلة الجمعه لكن عندى عذر
وان شاء الله الاسبوع القادم اكون معاكو
عطر الفلتر سعر ه رخيص فى مصر ده هنا عندنا بحوالى 5000 جنيه
لكن احترت فى صديق زوجى ده تخصصه بيشكك فيه ويقول دى دعايه
ومش صحى الافضل الفلتر ال شمعته كربون احترنا الصح فين
بوتا ياريت فعلا كل يوم تكتبى لنا حديث وجزاك الله خيرا
الرمال اشتريتيها ب 2 جنيه ابعتى لى حبه العطارين هنا
اعتبرونى جايه من عالم آخر أول مره نسمع عنها
يعنى ايه
كهرمانه الموقع فعلا مش بيفتح معايا
رشا هو انتى كنتى بتقرى لعبد الوهاب مطاوع رحمه الله
بجد افتقدته جدا كنت بستنى يوم الجمعه عشان بريد الاهرام
رحمه الله وغفر له ولجميع موتى المسلمين
البسكوت شكليه اصابع او كور صغيره او دوائر
ودخليه الفرن بعدها بيكون خفيف وطعمه عجب كل ال جربه
تادو كنتى سألتى عن الفراخ بالبرغل فى ملف فيدى لكن حا اكتبه هنا عشان كل البنات تستفيد
ينقع نصف كوب برغل فى الماء حوالى عشر دقائق ثم يصفى ويعصر جيدا من الماء
ويرش عليه ملعقة طعام دقيق ويضاف للدجاج المفروم او مسلوق ومفروم ويضاف عليه
كسبره خضرا مقطعه صغير وبصله صغيره مقطعه صغير وملح وبهارات
وتحشى اما لحمه او دجاج مقطع ومشوح مع بصل او بدون وتشكل دوائر
او بشكل الكبه وتقلى فى زيت حار يارب تكون دى ال بتسألى عنها
سبحانك اللهم وبحمدك اشهد ان لااله الا انت استغفرك واتوب اليك
omyosef
omyosef
عروس احنا كمان عندنا المطر من امبارح طبعا ده خير كفايه ان ابواب السما مفتوحه يارب يتقبل مننا كلنا ان شاء الله

روني كله بيتكلم عن الرابط الي كتبتيه الحمد لله أني ماقريتوش بصراحه من ساعة ماقريت قصة صحن الارز لوالد ام سوسو جزاه الله خير وانا حرمت لحد دلوقتي مأثره فية وبفتكرها يوميا لكن طبعا القصص دي بتبقي مؤثره وبناخد منها عبره وممكن تكون سبب ان حد يصلح خطأ او يغير من نفسه ....... بس برضه الحمد لله أني ماقريتش لأن نفسيتي بتتعب بجد

رشا والله كويس ان مسكتي اعصابك انا كمان مش مستوعبه انه يوديكو مكه ويرجع تاني ياخد الشنطه حوالي ساعه رايح جاي سبحان الله بس انتي صح هو عايز كده خلاص هو حر يارب تكوني دعيتيلنا في الحرم

عروس ياقمر ان شاء الله لما اروح اجيب بذور القطونا هبعتلك من عندي اسهل ولا يهمك ياقمر اصلا هي فعلا مش غاليه ولو غاليه ماتغلاش عليك يا جميل
um susu
um susu
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته|

كيف حالكم حبيباتي :

اكمل لكم يومياتي:

البارحة عصرا بعد الغداء زوجي قال خلينا نطلع ونطلع البنات بس ما كنتش عارفة فين. المهم طلعن ولفينا شوية بالسيارة وبعدين رحنا لبحيرة الجادرية وهي بحيرة إصطناعية على ضفاف نهر دجلة ، وكان وقت الغروب حقيقي منظر رائع ومن زمان ما شفنا مثل هذه الامكان بسبب الظروف السيئة التي مرينا بها، وحتى سارة قالت ماما هو في بغداد مثل هذه الاماكن والحمد لله فرحوا البنات, بس انا كنت تعبانة من الزكام بس كل شئ يهون المهم البنات يغيروا جو.

طبعا رجعنا تعبانين وكانت حالتي من الزكام فظيعة وتعشينا ونمنا وظبطت المنبه على اللقاء (ليلة الجمعة ) بس سبحان الله من التعب كاني قفلته ومش حاسة ، وصراحة انا كنت ناوية افكركم بس نسيت ويمكن ما صحي احد منكم ، المهم إن شاء الله الاسبوع الجاي لازم ننتظم يارب.

اليوم عزمت حماتي على الغداء وخال زوجي وابنه والحمد لله عدت على خير ، صحيح كنت تعبانة بس احتسبت الأجر صلة رحم وطاعة الزوج وإكرام الضيف.
واكيد لا تخلوا الجلسة من التعليقات ال.......... بس الحمد لله مسكت نفسي ولم ارد على حماتي،
عملت على الغداء برياني اكيد تعرفوه
رز بشعرية اصفر وعملت خبطة على الوش (بطاطا محمرة صغيرة مكعبات+بزاليا+فطر+لوز محمص+دجاج) والحمد لله كان تحفة وعملت نوعين سلاطة وطرشي مخلل وبس .

دخلت المطبخ وغسلت الاطباق وعملت حملة على البوتوكاز واسطح المطبخ ومسحت الارضية بالديتول ونشر غسيل وطبقت غسيل ولسة عندي سلة الكوي مليانة على الآخر بس إن شاء الله بكرة لان اليوم بجد تعبانة .

وإلى اللقاء مع حبي
um susu
um susu
ام يوسف: الحمد لله حبيبتي انك فرحتي وغيرتي جو ، الله يجعل ايامك كلها فرح وسعادة وقرب وطاعة.

رشا: لو رحتي الحرم تاني ادعي لنا ، ربنا يخليك.

عروس: فعلا القصة مؤثرة فعلا ولازم نعتبر منها وناخذ عبر ، الحمد لله انا دائما لما يحصل خلاف او نقاش بين وبين زوجي لا اطيل الزعل كثيرا وحتى لو هو الغلط المهم مستحيل اترك الليل بيعدي علينا وأحنا زعلانين او يخرج من البيت وهو زعلان ، الله يديم المودة والرحمة بيننا جميعا ، ربنا يديم اعمار ازواجنا واولادنا بالعمل الصالح. ويثبت كل من فقد عزيز او حبيب.

روني : اخبارك إيه ، إن شاءا لله بقيتي احسن. ربنا يشفيك يارب.

توتة : عاااااااااااجل ارجعي طمنينا بجد طولتي الغيبة وبالنا عليك كثير .

ام مريم : يا حلو انت ، اتركيها على الله وارجعي معانا زي الأول.

انجي: جزاك الله خيرا على المعلومات كفيتي ووفيتي.

باقي البنات من غير أسماء احبكم كلكم وإن شاء الله تكونوا بخير وعافية