واخد بالك .....

الترفيه والتسلية

من كتاباتي .... رحيل 00

مناسبة كتابتي هذه القصه :
بعد كتابتي لقصة ليس ككل القلوب ...
والتي كانت حزينه بعض الشيء
كتبت هذه , لعلها تفرح وتسعد قلب من قرأتها


في الشارع وعلى دكة احدى الدكاكين والتي كانت تلم الشامي على المغربي
فلا تندرج تحت مسمى محلات الاجهزه الكهربائيه ولا الملابس النسائيه ولا الاحذيه - اكرمكم الله - والاكسسوارات
ولا يمكن تصنيفها
انه محل مصطفى , تجد فيه من الابره مرورا باللانجري وحتى الادوات الكهربائيه والساعات وكل شيء يخطر على بالك في محل لاتتجاوز مساحته 4X 4م
جلس أبو حمد : الله يقلع شكلك يا حمد 0
مصطفى : ايه مالك يابو حمد عساك طيب ؟
ابو حمد : ياشيخ هذا الولد خبل بي ماهو فالح في شي .
مصطفى : ميــــــــــــــن اوعه تؤول حمد
له له له , ما معكش حق .
ينظر مصطفى الى حمد وهو يحضر الكره للاعبين في فريقه
ده باين عليه فتِح أوي أووووي .
ابو حمد : الا رخمه .
مصطفى : ايــــــــــــــه؟
ما علينا , هو ايه اللي عمله بالزبط وزعلك منه أوي كده ؟
أبوحمد : جاب لي الشهاده - التقرير الشهري - والله لايوريك كلها زي وجهه.
مصطفى : والله . في انهي ماده ؟
أبو حمد : في العلوم وفي التاريخ وفي الرياضيات الله لايوريك اللي شفته.
مصطفى : الله ازاي كده . ابأا انا عندك وحمد يجيب الدرجات دي.
أبو حمد :..............
مصطفى : هو انت ماتعرفش اني كنت مدرس ,وفي المرحله الاعداديه بالزات .
ابو حمد : تقول الصادق .
مصطفى : اه والله , طيب ما تجيب ابنك حمد ادرسهولك وشوف انت بنفسك واحكم.
ابو حمد : شوف والله انه لو نجح هذي السنه لك من عندي تخفيض الفين من الاجار اللي تدفعه لي .
مصطفى والفرحه تبدو على وجهه :لالالا انا مش عاوز حاجه , بس عاوز اسبت لك ان ابنك ده مفيش منه .
أبو حمد بلهجه كحد السيف : اقول اعتمد....


مرت الايام سريعه بسرعة البرق وكان ابو حمد عند دخوله وخروجه يمر على المحل الذي لايبعد سوى عدة خطوات عن باب منزله

مصطفى : واخد بالك ؟
حمد : هاه . ايوه
مصطفى : الجزر التربيعي يعني تربيع العدد واخد بالك ؟
حمد :هاه . طيب التربيع يعني ايش ؟
مصطفى : يعني التربيع يا حمد . الله ؟ في حد مابيعرفش التربيع ؟ الله ؟
حمد : بس انت ...
لم يكمل حمد جملته لأنه شعر بدوار بسبب الضربه التي وقعت على قفاه .
مصطفى :أوعه تؤول انت أول حضرتك . الله . انت مابتفهمش ؟
أبو حمد : ايوه يامصطفى .
تبلد مصطفى مكانه وتجمدت ملامحه ...
أبو حمد : لك اللحم ولنا العظم .
والله باين عليك ما يحتاج .

وقبل الامتحانات

مصطفى يجلس على كرسي ويلاصقه حمد على كرسي يهتز يمينا وشمالا , ليس لانه هزاز ولكنه بفعل الكسر الذي يوجد في احد قواعده
مصطفى : اوعه من الاولاد دول حيضيعوك . خليك معايا هنا . واخد بالك ؟
حمد ينظر الى عبيد وخالد وفيصل يجلسون على دكة المحل ويتسلون بالحب - الفصفص -
حمد : تكفى حضرتك خليني ارووح العب معهم شويه وارجع .
مصطفى وهو ينظر للزبونه التي دخلت تقلب بين يديها صحن : أوعه تتحرك من مكانك ده 0
مصطفى : أهلا بحضرتك يااستازه أؤمري ؟

***********************
كان أبو حمد حنون على ابنه فتارة يدخل محل مصطفى وفي يديه كاستان شاي من النوع الثقيل , وأخرى بكيس محمل بساندويشات الفلافل
, ومرات بصحن فول ساخن بالسمن البلدي :icon28:



أبو حمد : هاه حمد ياوليدي بشر ؟ :arb:
حمد : والله حضرتك يابويا ......
أبوحمد : شفتي ياأم حمد , ولدك حتى تربى زين هذا موبس مدرس الا مربي
هات اشوف ...........


أفـــــــــــــــــــــــــــــا وش ذا


6 دووايح حُمر :42: - كانت كل دويحه حمراء بمثابة رسوب -
الله لايجمل حالك


مصطفى , مصطفى ..........





واضنكم تعرفون النهايه



:26:
0
335

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

خليك أول من تشارك برأيها   💁🏻‍♀️