اشكرك على هذا الموضوع المفيد
اختي الصغيره عمرها 7 سنوات تدرس لكنها عنيده في التدريس
هي تعرف الحروف وكيف تكتبها بعدين اذا جينا نراجع لها الحروف تقول ما اعرف
ومعلمتها اللي في المدرسه ترسلنا ملاحظات انها ماتعرف الحروف وبتجيب 4 في التقويم وتنام في الفصل
واحنا تعبنا منها مع ان قبل ماتروح المدرسه نراجع لها زين وتكون عارفه
ونعطيها مكافاه تحمست شوي بعدين صارت ماتعرف وتزعل وتصيح اذا قلنا اي شي فيه حروف
وصرنا نقول لها انتي ذكيه واحنا نحبك وانتي شاطره ونظمها ونحظنها ما استفدنا شي
مع ان احنا قبل كنا مرره ممتازين يوم كنا صغار ودرسناها تمهيدي قبل ماتدخل المدرسه وكانت شاطره
وذالحين لا ماتعرف شي
اعطينا حل والله يعطيك العافيه
الكادي33
•
$$stop ana toop$$ :
اشكرك على هذا الموضوع المفيد اختي الصغيره عمرها 7 سنوات تدرس لكنها عنيده في التدريس هي تعرف الحروف وكيف تكتبها بعدين اذا جينا نراجع لها الحروف تقول ما اعرف ومعلمتها اللي في المدرسه ترسلنا ملاحظات انها ماتعرف الحروف وبتجيب 4 في التقويم وتنام في الفصل واحنا تعبنا منها مع ان قبل ماتروح المدرسه نراجع لها زين وتكون عارفه ونعطيها مكافاه تحمست شوي بعدين صارت ماتعرف وتزعل وتصيح اذا قلنا اي شي فيه حروف وصرنا نقول لها انتي ذكيه واحنا نحبك وانتي شاطره ونظمها ونحظنها ما استفدنا شي مع ان احنا قبل كنا مرره ممتازين يوم كنا صغار ودرسناها تمهيدي قبل ماتدخل المدرسه وكانت شاطره وذالحين لا ماتعرف شي اعطينا حل والله يعطيك العافيهاشكرك على هذا الموضوع المفيد اختي الصغيره عمرها 7 سنوات تدرس لكنها عنيده في التدريس هي تعرف...
انا مشكلتي مع ولدي عمره 3 سنين وانا والده ليا 3اسابيع ولدي البكري بكاي شكل فضيع على اي شي يبكي حتى لو كنت نايمه وكان جوعان مايصحيني عادي ويقول انه جيعان لازم يصحيني وهو يبكي ويقولي ابغى اكل وكاني يوم يقولي كذا من غير بكى اخاصمه ومن قبل لا اولد وهو صاير عنيد ويسوي نفسه مايسمع مثلا لمن اقوله جيب شي يقولي هاه هاه ويعيدها مليون مره كانه مو سامع لمن اصرخ عليه يجيب الشي عادي وغير كذا يتكلم زي الاطفال ويبغى مصاصه اخوه ويده طول الوقت في فمه وانا دايم اقوله يابابا عيب مايصير بعدين الناس مايسلمو عليك يقولو يدك وسخه لكن لا حياه لمن تنادي تعبت معاه بذات لمن يقلد الاطفال الصغار يحبي ويتكلم كلام غير مفهوم وكذا مع انه عاد يتكلم كلام مفهوم والحمدلله اتمنى تساعديني احل المشكله هذا مع ولدي وتراه من قبل لا اواد وهو كذا عشان لاتقولي اهتم باخوه اكثر منه بالعكس اخوه طول الوقت نايم وانا طول وقتي معاه ومشكوره مقدما
يالله موضوعك جى في وقت اختي بصراحه مره عجبني اسلوبك بالكلام الله يكملك بعقلك يارب ويديم عليك الصحه والعافيه
بصراحه ان مشكلتي مشكله من ناحيتين عندي بنت عمرها 7سنوات من 7شهور بالضبظ مره متغيره صايره حنانه وصياحها كثير وعلى اقل سبب تبكي مدري ليه وصايره بعد فيها خصله الغيره معن سمله عليها مافيها شي يتعيب تجنن ما شاء الله عليها بس تشوف اي بنت تقول ابي زي لبسها ابي مثل تسريحه شعرها وانا والله اشكل لها والابسها لبس حلو بس الخصله هاذي مضايقتني مرره
والثانيه انها مشاكل مع اخوهاااااااا الكبير عمره 12سنه دايم تستفزه يعني مثلا اذا دخلت غرفه تبي شي تطلع ما تسكر الباب هو يقول لها سكري الباب اذا طلعتي هي تطلع ما تسكر تقول له قم انت سكر وعلى طول مضارب هو وهي والله اني مره تعبانه هو طبعه بعدمره نرفوزي ما يستحمل وكل يضربها وتعرفين هو صاير بعد حساس لانه في مرحله مراهقه والله يعينني عليهم يارب
وتمنى القى حل يخفف من المشكله الي عندي وجزاك الله كل خير اختى
بصراحه ان مشكلتي مشكله من ناحيتين عندي بنت عمرها 7سنوات من 7شهور بالضبظ مره متغيره صايره حنانه وصياحها كثير وعلى اقل سبب تبكي مدري ليه وصايره بعد فيها خصله الغيره معن سمله عليها مافيها شي يتعيب تجنن ما شاء الله عليها بس تشوف اي بنت تقول ابي زي لبسها ابي مثل تسريحه شعرها وانا والله اشكل لها والابسها لبس حلو بس الخصله هاذي مضايقتني مرره
والثانيه انها مشاكل مع اخوهاااااااا الكبير عمره 12سنه دايم تستفزه يعني مثلا اذا دخلت غرفه تبي شي تطلع ما تسكر الباب هو يقول لها سكري الباب اذا طلعتي هي تطلع ما تسكر تقول له قم انت سكر وعلى طول مضارب هو وهي والله اني مره تعبانه هو طبعه بعدمره نرفوزي ما يستحمل وكل يضربها وتعرفين هو صاير بعد حساس لانه في مرحله مراهقه والله يعينني عليهم يارب
وتمنى القى حل يخفف من المشكله الي عندي وجزاك الله كل خير اختى
yaralemo
•
الكادي33 :
انا مشكلتي مع ولدي عمره 3 سنين وانا والده ليا 3اسابيع ولدي البكري بكاي شكل فضيع على اي شي يبكي حتى لو كنت نايمه وكان جوعان مايصحيني عادي ويقول انه جيعان لازم يصحيني وهو يبكي ويقولي ابغى اكل وكاني يوم يقولي كذا من غير بكى اخاصمه ومن قبل لا اولد وهو صاير عنيد ويسوي نفسه مايسمع مثلا لمن اقوله جيب شي يقولي هاه هاه ويعيدها مليون مره كانه مو سامع لمن اصرخ عليه يجيب الشي عادي وغير كذا يتكلم زي الاطفال ويبغى مصاصه اخوه ويده طول الوقت في فمه وانا دايم اقوله يابابا عيب مايصير بعدين الناس مايسلمو عليك يقولو يدك وسخه لكن لا حياه لمن تنادي تعبت معاه بذات لمن يقلد الاطفال الصغار يحبي ويتكلم كلام غير مفهوم وكذا مع انه عاد يتكلم كلام مفهوم والحمدلله اتمنى تساعديني احل المشكله هذا مع ولدي وتراه من قبل لا اواد وهو كذا عشان لاتقولي اهتم باخوه اكثر منه بالعكس اخوه طول الوقت نايم وانا طول وقتي معاه ومشكوره مقدماانا مشكلتي مع ولدي عمره 3 سنين وانا والده ليا 3اسابيع ولدي البكري بكاي شكل فضيع على اي شي يبكي...
السلام عليكى اختى الكريمةو جزاك الله كل خير على سعة صدرك و صبرك
انا بنتى عمرها 3 سنوات و هى التانية بعد اولى عمرها 6 سنوات فى المدرسة
انا بنتى التانية فى البيت بتتكلم و تضحك و تهرج و كل حاجة هى اهدى من اختها بس فى البيت الابتسامة ما بتفارقها
اول ما يجى حد غريب او من اصحابنا الللى هى عارفاهم
ما ترضى تسلم او تتكلم و لما نخرج فى تجمعات مع اصحابنا تلعب شوية و تقعد جنبى وقت طويل و ماترضاش تسلم و تفضل ساكتة و لو حد كلمها تكشر
مع انى اسالها عنهم فى البيت عارفاهم و عارفة اسماؤهم هم و اولادهم
و ماتلعبش برضه قوى مع الاطفال مش كتير
ووديتها الحضانة بتتكلم قليل جدا مع المدرسة و البنات و ما بتتفاعل فى الفصل ابدا الا عند التلوين تلون
على الرغم من انها لما تروح تحكى ابلة فلانة جت و اعطتنا كذا و تقعد تكتب الواجب فى البيت
انا وديتها الحضانة اصلا عشان تتفاعل مع الاخرين
كمان فيه موضوع تانى حاسسة لو علاقة
هى شعرها ناعم بس مموج و شعر الكبيرة ناعم بس مفرود
فاغلب الوقت كنت بالمه على شكل ذيل حصان او ربطتين حاليا دايما تقول انتى شعرك مفرود و اختى و انا كمان فكى لى شعرى
بدات افكه و اقول مش مستاهلة اخليها تعيط و تحزن و تصرخ عشان تسريحة
بس الناس ما بترحم دايما تعلق على شعر اختها قدامها انه حلو و مفرود و ليه شعر الصغيرة كدا؟ طالعة لمين و انا باحس انها بتفهم حتى تعلق على البنات فى التليفزيون اللى فاردين شعرهم و تقول
فبدات اعمله بالمكواة على درجة حرارة قليلة عشان افرده و بقت فرحانة و تجرى على المراية تحرك راسها و دايما تحسس بايدها على شعرها و قبل الخروج عشان ماحدش يضايقها و تسمع احلى كلام
هل فيه حل للتعامل مع الوضع دا ؟ انا صعبان عليا انه تكون حاسسة بانها ااقل مع انها واخده حقها جدا عندى و عند ابوها اللى بيموت فيها
على فكرة انا دايما امدح ادبها و طاعتها و هى امورة و مسمسمة
اسفة جدا للاطالة و نشوفك بالسلامة بعد العيد كل عام و انت و كل من دخلت الموضوع بالف خير
انا بنتى عمرها 3 سنوات و هى التانية بعد اولى عمرها 6 سنوات فى المدرسة
انا بنتى التانية فى البيت بتتكلم و تضحك و تهرج و كل حاجة هى اهدى من اختها بس فى البيت الابتسامة ما بتفارقها
اول ما يجى حد غريب او من اصحابنا الللى هى عارفاهم
ما ترضى تسلم او تتكلم و لما نخرج فى تجمعات مع اصحابنا تلعب شوية و تقعد جنبى وقت طويل و ماترضاش تسلم و تفضل ساكتة و لو حد كلمها تكشر
مع انى اسالها عنهم فى البيت عارفاهم و عارفة اسماؤهم هم و اولادهم
و ماتلعبش برضه قوى مع الاطفال مش كتير
ووديتها الحضانة بتتكلم قليل جدا مع المدرسة و البنات و ما بتتفاعل فى الفصل ابدا الا عند التلوين تلون
على الرغم من انها لما تروح تحكى ابلة فلانة جت و اعطتنا كذا و تقعد تكتب الواجب فى البيت
انا وديتها الحضانة اصلا عشان تتفاعل مع الاخرين
كمان فيه موضوع تانى حاسسة لو علاقة
هى شعرها ناعم بس مموج و شعر الكبيرة ناعم بس مفرود
فاغلب الوقت كنت بالمه على شكل ذيل حصان او ربطتين حاليا دايما تقول انتى شعرك مفرود و اختى و انا كمان فكى لى شعرى
بدات افكه و اقول مش مستاهلة اخليها تعيط و تحزن و تصرخ عشان تسريحة
بس الناس ما بترحم دايما تعلق على شعر اختها قدامها انه حلو و مفرود و ليه شعر الصغيرة كدا؟ طالعة لمين و انا باحس انها بتفهم حتى تعلق على البنات فى التليفزيون اللى فاردين شعرهم و تقول
فبدات اعمله بالمكواة على درجة حرارة قليلة عشان افرده و بقت فرحانة و تجرى على المراية تحرك راسها و دايما تحسس بايدها على شعرها و قبل الخروج عشان ماحدش يضايقها و تسمع احلى كلام
هل فيه حل للتعامل مع الوضع دا ؟ انا صعبان عليا انه تكون حاسسة بانها ااقل مع انها واخده حقها جدا عندى و عند ابوها اللى بيموت فيها
على فكرة انا دايما امدح ادبها و طاعتها و هى امورة و مسمسمة
اسفة جدا للاطالة و نشوفك بالسلامة بعد العيد كل عام و انت و كل من دخلت الموضوع بالف خير
الصفحة الأخيرة
يبكي ويصارخ ويحاول يرمي نفسه ع الارض كانه انطق وانا والله اني ماعمري مديت يدي عليه
بس اظربه على كوفه واقوله عيب هذا عيب او كلمة اح اح اح
ابين له انو حركاته غلط
تصرفي صح او غلط
وياليت اذا فيه شي تنصحيني اسويه معاه
شكرا حبيبتي