ساارونه
ساارونه
أهلين سوالفكم حلووووه
سمعونا بعد
انا انشاءالله لما اولد اكتب قصتي هناااا
بس الله يهون علي وكل حامل
أم العزاعيز
أم العزاعيز
والله يا تارتالفروله ضحكت لي تعبت ماشاء الله عليك
أنا قصتي قصه أنا كنت بكريه ولا اعرف شي وأمي كل ولاداتها قيصريه ولا يجيها طلق أصلن وهذاك اليوم رحت عندي موعد طبعن الدكتوره من أول الثامن تقولي لا تمشين لان معاي مويات
وخايفه علي والناس هم ونصايحهم الي مدري وش تبي ماعليك منه امشي المشي يسهل الولاده وأنا أدربي هالدميج وامشي لأاين رحت موعد ثاني أسبوع من التاسع وقالتلي الدكتورة كشف يوم كشفت لقت الرحم مفتوح سانتي ونص بس معاي دم
قالت لازم ولادة يوم قالت ولاده تحرولت وماقدرت اوقف من الخوف وناديت زوجي وقلتله ولاده
قال لاحول ولا قوت الى بالله كني قايله فيني مرض مادري يحسبني ببتل حامل
وطلعوني غرفة الولاده وجابولي ترمس حليب وشربه أخونا بالله
وركبولي طلق صناعي بالوريد وتحميله وأنشبلهم كل شوي ابي حمام والممرضه وده تصفقني
كل دقيقه شايله شلايلي ورايحه وكانت الدكتوره تمر عاي كلي شوش وتكشن أصلن مابقى احد ماكشف حتى اظن العامله حقت التنظيف كشفت
واقعد بالطلق من 11صباح لين خمس العصر ولا انفتح الى 3سانتي
بعدين طلبت أبرت ظهر وعطوني أياها ويالله الجنه وزوجي ياما جاب شاهي ياكروسان ويلله
يوم صارت الساعه 10 ليل قالو خلاص أنفتح 10 سانتي ورفعوا رجولي وبدا الدفع
لكن ولدي صار مرة تعبان وتوقف عندة النبض وخافو عليه بعدين أخترشت الدكتورة والممرضات وأسمع الدكتورة تكلم الأستشاريه بالأنجليزي تقولها الولد مرة تعبان لا زم عمليه
وأنا مع التعب أحسبها تقول الولد مات لا زم عمليه وأقعد أصيح وزوجي شاني كذا قالوله لازم عمليه ودخلوني غرفت العمليات الساعه 10و10 والساعه 10وثلث سوو العمليه
والحمد لله على كل حال واحلى شي يوم طلعوني غرفتي كانت أمي وأخواني بالغرفه وأمي مادرت أني بولد لين بشرها زوجي بالولادة وجو أنتظروني لين ماطلعت من العنايه بعدين أمي تقول أني يوم شفتك داخله بالسرير قلت ياربي ليش حاطينه بسرير اكيد عمليه
صار أخوي كل ماسمع وحدة والدة سأل جابينها بسرير ولا كرسي يعني السرير عمليه والكرسي طبيعي وجاني أحلى ولد الحين له4 سنوات الله يخليه لي هو وأبوة
LOOLI
LOOLI
السلام عليكم يا بنات انا بحكيلكمالقصه ......من بعد صدمتي بولدي الثاني قيصريه استويت حرمه وسنعت عمري وسمعت نصايح الاقربييين بس مع نصايح من المنتدى اللي ماقصرن معاي بالمره المهم بالشهر التاسع هات يامشي مب اي مشي 2ساعه متواصلات زائد رجييم من الدسم مع نحيفه من السكريات خصوصا واللي يسبب غازات ونفاخ كل شي احذرن منه يابنات يسوي حاجز وضغط ......... كل يوم المغرب اقرا سور وادعيه موجوده في المنتدى وحده اله يجزاها خيرحطه رابط عن الادعيه المناسبه اثناء الولاده .......... المهم انصحوني بالتمر اخر الايام والعسل مع شرب الحلبه والاعشاب الملينه انا كنت استخدم اعشاب ملينه من الصيدليه اشرب كل يومين او اربعه ايام لين يا اليوم الموعود كنت اتمشى مع العيال وما كان هذا اليوم المتوقع المهم زاااااادت علي الطلقات كنها نار المهم كان كل شي ريدي وهوب على المستشفى ييييت تعرفون كم موصله ماتصدقون 8 سم والمولده تقول توها يايه خلوها تتكلم بالنجليزي صرخت عليها انا بولد البيبي احسه بيطيح المهم كان جدامي 6 حريم والكل كان متوتر بالاخص المولدات الطريف في الموضوع هو ان كان عندي ماي مقراي فيه والنيرز تقول ارميه وانا ارش على بطني منه واشرب واقرا ولاعطيتها ويه ويت اللحظه المؤلمه وما صرخت لان الصراخ يصعب الولادده وكل ماتجي الطلقه اشد لتحت مب اصارخ وتروح اخذ نفس عميق وكذا لين يت اللحظه الحاسمه اه كم تعذبت ويقالت خلاص ماصدقت وحمدت ربي لاني انتهيت بالسرعه من الولاده اكيد تعذبت بس قالت المولد ه اني كنت اكثر وحده متعاونه وساعدت نفسي وايد يوم شكرها زوجي قالت لاتشكرني هي اللي ساعدتنا لانها كانت هاديه وتتصبر
سائله الرحمن
سائله الرحمن
الحمد لله ربنا اكرمنى فى ولادتىالاولى و الوحيده و ربنا يتمملى على خير بعد 7 شهور و اقوم بالسلامه فى ولادتى بقى كان عندى كشف يوم 1\9\2004و الدكتوره قالتلى ميعاد و لادتى 17\9 يعنى فى حدود اسبوعين و الرحم مقفول بس و روحت بعدها بيومين خرجت و جوزى نتمشى علشان تسهيل الولاده مشينا كتير ومحستش باى تغير عادى اختى الكبيره اتصلت بينا من مصر و قالتلى ان واحده بتشتغل معاها فى العمل (طيبه و بنت حلال قوى و مامتها طيبه جدا و بركه و مامتها حلمتلى قبل كده انى كنت بخطى على نوه تمر و بعد التخطيه التالته قالتلى كفايه و(انا كنت حملت و سقطت و حمل كان خارج الرحم و حملت و سقطت تانى ) بس و تانى يوم صاحبت اختى سالتها فلاانه حامل يعنى انا قالتلها انى لسه متصله بيها حالا و قولتلها انى حامل و الحمد لله ربنا مملى على خير )صاحبه اختى ماشفتش مامتى الله يرحمها قبل كده فى الواقع فاحلمت بوالدتى قالت شوفت واحده جميله و بيضه و منوره و لابسه ابيض و عرفت انها والدتكم و قالتلها فين بنتى فلانه <<< انا قالتلها مسافره فامامتى قالتلها كنت عايزه احنى اديها وبس خلص الحلم اختى اتصلت كانت الساعه 11 بليل الساعه 12 قمت اتوضيت و صليت ركعتين لله و دعيت لامى و لاموات المسلمين و حنيت ايدى ودخلت نمت لكن ماعرفتش انام كنت قلقانه على الساعه واحده نمت قمت الساعه 2 وشويه حاسه انى فى بحر لقيت السرير ميه و هدومى كلها غرقانه ميه لكن مافيش اى الم صحيت جوزى قالى طيران على المستشفى و قالى هاتى الشنطه اللى غيها لوازم الولاده لى و للبيبى قولتله مش ضرورى انا مش حاسه انى هاولد و رحنا المستشفى الساعه 3 بدات احس بوجع و الدكتوره قالتلى الرحم مفتوح 3سم بس فضل الطلق يروح و يجى شويه خفيف و شويه لالالالالا على الساعه 10 الدكتوره اخدتنى حجره الولاده و جوزى معايه اصعب لحظه لما الراس تنزل اما الباقى فدغدغه ولدت بنتى الساعه 12و ربع الظهرلكن لما تحضنى ضناكى كل التعب يروح و ماهمنيش الم الخياطه بصراحه شكشكتين و خلاص على كده و ربنا يقوم كل حامل بالسلامه