ريفاااااااااال
بخير الحمد لله والله يخليهم ليا ولا يحرمني منهم واشوف احسن الناس يارب في الدنيا والاخرة
رقي
رقي
السلام عليكم
انا ييت
حماتي ولدت بالسلامه وجابت جني
ولدت قيصري
منو بوو
والقطه علي يابلسوم
وانا فذيك الساعه لما نتحاطط ونتقابل
نونةالمجنونة
نونةالمجنونة
رقي

ألف مبروك لكم المولود الجديد الله يجعل ايامه سعد عليكم يارب


ثنوءة

دا انتي فجعتيني فجعة على بيبا وحتى نبيل كمان خاف عليها وقللي قومي ناخدها بس الحمدلله اجت على خير
النونو فيروز
النونو فيروز
صباااااااااااااح الخير كيفكم بنات شو اخباركم شكلاا لكم على اطرائكم لي وشكرا لك بلورة حبيبتي على كل المدح دا بس والله انه من الربشة والعجلة عشان رفولة جيعانة ماطلع معي الاكل زي العادة يعني التبولة نسيت لها البرغل وحطيتها خضرا ههههههههههههههههههه و المعجنات نسيتها بالفرن وتحمرت من فوق زيادة والبيتزا نسيتها برضو و تحمرت من تحت شوي زيادة ههههههههههههههه و ورق العنب حمضه قليل و الكيكة كانت مهبطة كمان ههههههههههههههههه شفتي لو انه كان الجو اروق ماكان لقيتيني كدا ملطوشة وبدي ألحق احط السفرة بأسرع وقت وكمان شغالتي اللي كانت في المطبخ تعبت وجاها مغص مسكينة مدري ليش عموما المرة الجاية خلاااااااااااص مافي دلع وكل وحدة تجيب معاها صحنها ههههههههههههههههه لانه الدلع عندي بس اول مرة بلورة الله يرزقك بالاولاد الصالحين يارب ياعيوني على هالدعوات الحلوة وشكرا لنقلك للوضع وخاصة صورة الصحن والسفرة ههههههههههههههههههههههههههههههههه بعدين يابايخة حلى ثناء كان مفتوح بس انتو ما أكلتوه وحتى لو انا مافتحته مستنييني انا اجي اعاملكم ضيوف انا ماعندي هالدلع دا بس بصراحة كانت جمعة مرة حلوة و مرة انبسطت كتير وتصورت انا كمان مع المصورة وخلتني احط روج احمر عشان اطلع واااااااااااو هههههههههههههه وكمان صورنا اولادنا كلهم مع بعض بالحفايض بس وشكلهم يجنن وسلطان ابني يموت على اللحم وطول الوقت و هو قاعد يبوس فيهم خاصة بنت ثناء قام قعد فوقتها بده يلعبها توت توت بس هم المساكين فهمو غلط وفكرو انه الولد بيغتصب البنت ههههههههههه وبعدين لما شاف بنت رفولة بالحفاضة كمان نط عليها وقعد يبوس ظهرها ههههههههههههههههههههه وهم كلهم بيصرخو مساكين انا عندي ولد ما أخاف عليه ولازم هم يخافو على بناتهم انا مالي هههههههههههه <<<<<<<< نذالة صح عموما والله العظيم مرة مرة انبسطت معاهم ويارب يجمع بيننا تحت ظل عرشه يارب لاني حبيتهم كتير و ارتحت لهم كتير الله يديم المحبة بيننا يارب
صباااااااااااااح الخير كيفكم بنات شو اخباركم شكلاا لكم على اطرائكم لي وشكرا لك بلورة...
1- امتى الطفل يستعمل الفرشاه؟
المفروض انه يستعملها من سن 3 سنوات عن طريق تقليده للاب والام لانه بيحب التقليد فى السن ده مش عن طريق الامر ,ولحد مايوصل الطفل للسن ده لازم الام تهتم بصحة اسنانه عن طريق المضمضه لو الطفل كبير او مسح اسنان الطفل بقطنه مبلله بعد كل وجبه لو الطفل صغير

2- امتى الطفل يروح لدكتور الاسنان؟
لازم الطفل يروح لدكتور الاسنان من سن صغير ككشف دورى ,مش لما سنانه تؤلمه لانه كده هيربط دكتور الاسنان بالالم فهيكره يروح عنده

3-ليه بنحشى اسنان الاطفال وبنحافظ عليها بالرغم من انها هتتبدل؟
1- لان الطفال زى الكبار وجود اي الم فيها هيسبب عدم قدرة الطفل على الاكل مما يؤدى الى سوء التغذيه
2- وجود تسوس فى اسنان الاطفال خصوصا الاماميه يؤثر على حالتهم النفسيه
3-وجود الاسنان اللبنيه فى مكانها يساعد على خروج الاسنان الدائمه فى مكانها الصحيح لانها تحفظ مكانها

4-هل جز (ضغط)الطفل على اسنانه بصوت اثناء النوم عاده سيئه؟
لاه دى حاجه طبيعيه جدا ومفيده لانها بتعمل حاجتين
1-بتعمل ضغط على جذور الاسنان اللبنيه ضد الاسنان الدائمه الموجوده تحتها فى عظمة الفك مما يؤدى الى تآكل جذور الاسنان اللبنيه مما يسهل عملية تبديل الاسنان
2- ترشد الاسنان الدائمه الى مكان خروجها الصحيح





منقوووووول
بلورة الشرق
بلورة الشرق
نونو فيروز
الله يسعدك
كنت بدور عالموضوع دا وابغى اسالكم عنه

دحين انا بغسلهم بالمعجون بس ما بيعرفو يتفلوه لما اديهم الموية يمضمضو يقومو يبلعوه
هل هذا خطر عليهم


وبالنسبة لسؤالك بعد خمسة سنين
حنكون عجزنا وراحت علينا

ويمكن الدنيا تطور ويصير نقدر نتنقل ونشوف بعض بالثري دي
زي لما الملك في افتتاح مدينة الملك عبد الله جابوله دكتور بيلقي كلمه
وفي النهاية طلع الدكتور مو موجود اصلا في مدينة تانية وخلو طفل صغير يعدي من وسطه

والله يصير فله عن جد