..ام سلاف..
..ام سلاف..
الله يعطيك العافيه علي الموضوع الحلو انا بنتي عمرها 12شهر وش الاكلات المفيده لها
bosi6000
bosi6000
الله يعطيك العافيه علي الموضوع الحلو انا بنتي عمرها 12شهر وش الاكلات المفيده لها
الله يعطيك العافيه علي الموضوع الحلو انا بنتي عمرها 12شهر وش الاكلات المفيده لها
السلام عليكم يادكتورة انا حاليا ابنى كمل 5 شهور ممكن النظام الغذائى المناسب له :cook:وعايز ةاعرف لماذا العسل ممنوع من قبل سنة وهل السكر هو المفروض مع انى اسمع ان السكر هو اللى بيسبب غازات ارجو الاستفسار علما بانى باعطى لابنى السوائل بالعسل وكمان بيحب الحاجة مسكرة جدا :04:وطبعا بيعانى جدا من امساك على الرغم بانى باعطيه برتقال وساعات بضع عليه نقطتين زيت لوز لكن دون جدوى وكمان علطول بنيمه على بطنه علشان الغازات ولونيمته على ظهره مايلحقش ينام ويقوم مفزوع هل فى غلط فى النوم ع البطن وكمان بدأ ضراضيره توجعه لدرجة الصراخ :06:ودلوقتى بدأ يعض حلمة صدرى وانا بعطيله كريم اسمه dentinoxلكن دون جدوى هل ياترى فى حاجة تسكن الالم ده وشكرا وجزاكى الله عنا كل خير :hahaha:
نسمة جود
نسمة جود
اهلا كيف حالك دكتورة الله يعطيك العافية ردى على نور بنتى عنده 3شهور و3 ايام ومن اول يوم حماتى تقولى شربيها ماء هل ممكن ده انا شربتها بس مش كتير حوالى 7 مرات يعنى وكانت تاخد قطارة واحدة وهى 7ملى ارجوك رد علي
اهلا كيف حالك دكتورة الله يعطيك العافية ردى على نور بنتى عنده 3شهور و3 ايام ومن اول يوم حماتى...
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


أختي العزيزة بعد جزيل الشكر لما تقدمينه .

الحالة :

أبنتي عمرها اربع سنوات ووزنها 13. ك
ضعيفة البنية و هزيلة و عندها فقدان شهية .
مع العلم إن نشاطها عادي و لا تشكوا من شي .

سؤالي :
ما الطريقة التي تزيد من وزنها و تقوي بنيتها ؟
ام صغيرة
ام صغيرة
السلام عليكم يا دكتورة هنادي ممكن تعطيني نظام غذائي متكامل لطفلي عمره سنة
ولك جزيل الشكر
tuta123
tuta123
دكتوره من فضلك سؤال
أنا إبني رح يكمل 9 شهور يوم 24 إبريل 2009 وللحين ما حبى ولا طلع الاسنان إلى تحت.

بيشرب حليب بروميل جولد

الصبح يقوم ويشرب 150 مللي حليب وبعدين بعد ساعة ونصف بياكل مربع جبنة كيري مع صفار بيضة كاملة وبعد ساعتين بيشرب 150 مللي حليب وبعد ساعة ونصف أقوم بتذويب 3 بسكوتات مالوت الأطفال المدورين مع 60 مللي حليب وملعقتين سيريلاك بالتمر والعسل وبياكلهم بالملعقة.

وبعدين بعد 3 ساعات بيشرب 150 مللي حليب.
وبعد ساعتين بقوم بتجهيز وجبة الغذا للولد وهي عبارة عن رز + بصل + بطاطس + جزر + كوسا + طماطم + سمك أو دجاج منزوع الجلد أو لحم بدون دسم + قليل من الملح + قليل من الينسون ثم أغليهم من بعض لحين ما يستوو وأضربهم بالشوكة عشان يقدر الولد ياكلهم ... والله يبكون مبسوط وهو بياكلهم.

وبعدين بعد ثلاث ساعات أعطية 150 مللي حليب

وبعدين بحضر وجبة العشا وهي تتكون من تفاح أو موز أو أي نوع فاكهة مضاف لها عصير برتقال مخفف بالماء مضاف عليهم 6 ملاعق سيريلاك بقطع الفواكهه ومن ثم أضربهم بالخلاط وبياكلهم بالملعقة.

وعلى بالليل بحضر له مشروب مهدئ يعني بغلي ينسون مع كراوية وشمر وبعدين بصفيهم وبحط عليه سكر نبات وبيشربهم وبينام

عاوزه أعرف إذا كان هذه الجدول تمام ولا لأ وليه للحين ما طلعلوا أي سن.
وزن البيبي 8 كيلو و 700 جرام.

شكراً