انا فى نفس المشكلة بنتى عمرها ثلاثة شهور وتفضل الصناعى عن الطبيعى
وده عشان البيبرونة اسهل بكتير واتعودت عليها
وعشان لبنى ضعيف جدااااااااااااااااا يادوب نقطتين طول اليوم
عايزة حل لادرا اللبن
وعايزة ارضع بنتى طبيعى فقط
اعمل ايه؟
bosi6000 :
السلام عليكم يادكتورة واذا سمحتى لى تردى عليه المره ديه لان بعت لحضرتك وبدأت أيأس لعدم ردك وهو حاليا ابنى هيكمل 6 شهور يوم 14/5 هو جاله كذا مرة حساسية صدر واتعالج بادويه فيها كورتيزون وانا حزينة عليه جدا هو جاتله الحساسية مرتين والدكتور قالى لوجاتله اكتر من 4 مرات فى السنة هيعانى من حساسية علطول هل ده صح وياترى فيه حاجة تقوى مناعته علشان الحساسية ديه متجيلوش مرة اخرى وياترى ادويه اللى فيها كورتيزون زى ابيدون ممكن تأثر عليه صحيا طمنينى ربنى يكرمك لانى قلقانه جدا من الكورتيزون وعارفة انه له اضرار وهو مشكلته بيحب السوائل الدافيه مسكرة وكنت بحطله عسل فسمعت انه غلط حتى كمان السكر فلوسمحتى هل منقوع التمر ينفع لانه مش متقبل السوائل بدون حلا وازاى يتعمل منقوع التمر وهل ينفع اعمله التلبينه ولا لسه شويه وهو كمان بيعانى من امساك مزمن حتى لو اعطيته برتقال ويقعد 3 او 4 ايام وحاليا بقيت اعطيه لبوسة الجلسرين يوم ويوم بس وياريت لوفى اكل اعطهوله يلين معاه من غير مشقة وانا بنيمه ع بطنه علشان بيرتاح فى النوم كده هل ده غلط ولا عادى وياريت النظام الغذائى لل6 اشهر وجزاكى الله خير واتمنى الرد فى اقرب وقتالسلام عليكم يادكتورة واذا سمحتى لى تردى عليه المره ديه لان بعت لحضرتك وبدأت أيأس لعدم ردك وهو...
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
شوفي ياغاليتي عليكي بدعم مناعة طفلك باعطائه قدر كافي من البروتين والكبروهيدرات من الفاكهه المطهيه بالقليل من الماء
وبالنسبه لعصير البرتقال فلا تكثري منه والافضل منه تناول الخضر وعصائرها الطبيعيه لعلاج الامساك
واليكي يا غاليتي البرنامج الغذائي التالي
لبن الأم : 4-5 رضعات +
يمنع تماما من اعطائه أي رضعه صباحا وقبل تناول أي وجبة بساعه على الاقل
1/2 كوب عصير برتقال صغير او كوب صغير عصير طماطم أو موزه واحده مهروسه أو 2 خوخه مسلوقه او تفاح مبشور
+ 2 بسكويت اطفال
رضعــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه
+ملعقتين كبيرتين من الخلطه رقم 1 (قمح +فول+مقشور+حمص مطحون )
أو 3 ملاعق كبيره من الخلطه رقم 2(60% قمح + 30%عدس أصفر + 10%طحينه) ويفضل وزنه بالميزان الخاص بالمطبخ قبل طهيهيم
أو أرز+ عدس 3 ملاعق كبيره ( 2 ملعقة أرز مسلوق + 1 ملعقه كبيره عدس مسلوق )
أو فول بزيت و1/2 رغيف فينوصغير (ملعقه كبيره(
+ 2ملعقه كبيره سبانخ أو جزر أو كوسه مسلوقه بذرة ملح
رضعـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه
صفار بيضه واحده
أو كوب زبادي صغير
أو قطعة جبن أبيض خالي الدسم و الملح في حجم ملعقه كبيره
رضاعه طوال اللـــــــــــــــــــــــــــــيل
شوفي ياغاليتي عليكي بدعم مناعة طفلك باعطائه قدر كافي من البروتين والكبروهيدرات من الفاكهه المطهيه بالقليل من الماء
وبالنسبه لعصير البرتقال فلا تكثري منه والافضل منه تناول الخضر وعصائرها الطبيعيه لعلاج الامساك
واليكي يا غاليتي البرنامج الغذائي التالي
لبن الأم : 4-5 رضعات +
يمنع تماما من اعطائه أي رضعه صباحا وقبل تناول أي وجبة بساعه على الاقل
1/2 كوب عصير برتقال صغير او كوب صغير عصير طماطم أو موزه واحده مهروسه أو 2 خوخه مسلوقه او تفاح مبشور
+ 2 بسكويت اطفال
رضعــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه
+ملعقتين كبيرتين من الخلطه رقم 1 (قمح +فول+مقشور+حمص مطحون )
أو 3 ملاعق كبيره من الخلطه رقم 2(60% قمح + 30%عدس أصفر + 10%طحينه) ويفضل وزنه بالميزان الخاص بالمطبخ قبل طهيهيم
أو أرز+ عدس 3 ملاعق كبيره ( 2 ملعقة أرز مسلوق + 1 ملعقه كبيره عدس مسلوق )
أو فول بزيت و1/2 رغيف فينوصغير (ملعقه كبيره(
+ 2ملعقه كبيره سبانخ أو جزر أو كوسه مسلوقه بذرة ملح
رضعـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه
صفار بيضه واحده
أو كوب زبادي صغير
أو قطعة جبن أبيض خالي الدسم و الملح في حجم ملعقه كبيره
رضاعه طوال اللـــــــــــــــــــــــــــــيل
رتاج الجمال :
جزاك الله كل خيررررررر.رحمك الله ورحم والديكجزاك الله كل خيررررررر.رحمك الله ورحم والديك
جزاك الله بمثله يا غاليتي
)(أنهار)( :
السلام عليكم ... طفلي عمره شهرين يرضع طبيعي و صناعي حليب رونالاك بس يعاني من امساااك شديد من يوم الولاده.. ما اعرف وش الاشياء الي تلين البطن ..!! ا وشكراالسلام عليكم ... طفلي عمره شهرين يرضع طبيعي و صناعي حليب رونالاك بس يعاني من امساااك شديد من يوم...
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
شوفي يا غاليتي يمكنك تغيير نوع الحليب بمعرفة الطبيب
ويمكنك تدليك البطن يوميا لخمس دقائق بحركة دائريه
وحياك الله
شوفي يا غاليتي يمكنك تغيير نوع الحليب بمعرفة الطبيب
ويمكنك تدليك البطن يوميا لخمس دقائق بحركة دائريه
وحياك الله
الصفحة الأخيرة
ياأخواتي أرجو منكم المساعدة بنتي عمرها شهرين كانت ترضع معي طبيعي والان ترفض تماماااااا الرضاعه مني وتفضل الصناعي على الطبيعي
حاولت عدة مرات لكنها ترفض وتبكي لدرجه انها يالله ترد النفس
ساعدوني نفسيتي مرة تعبانه بسبب هذا الموضوع
انتظر ردودكم بفارغ الصبر