السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا ابني عمره 9شهور ووزنه 5 كيلو و400جرام عنده ارتجاع في المعده وبياخذ زنتاك وموتيليوم
بدات احاول اباعد بين الرضعات لكن صعب مرة لانه على طول بيرجع ياليت تشوري عليه
ومن ناحية الاكل اعطيه مهلبيه التمر ورز مسلوق مع الجزر والسيرلاك هدي الاشياء الي ما سببتله غازات ومغص اخاف اعطيه اي اكل يزود الحموضة عنده هل اتعامل معاه عادي
كمان عنده تاخر بالنمو الدكتور يقول تقريبا عمرة 4شهور فهل اعامله من ناحية الاكل بعمرة الحقيقي ولا الافتراضي
وجزاك الله خيرا
انا ابني عمره 9شهور ووزنه 5 كيلو و400جرام عنده ارتجاع في المعده وبياخذ زنتاك وموتيليوم
بدات احاول اباعد بين الرضعات لكن صعب مرة لانه على طول بيرجع ياليت تشوري عليه
ومن ناحية الاكل اعطيه مهلبيه التمر ورز مسلوق مع الجزر والسيرلاك هدي الاشياء الي ما سببتله غازات ومغص اخاف اعطيه اي اكل يزود الحموضة عنده هل اتعامل معاه عادي
كمان عنده تاخر بالنمو الدكتور يقول تقريبا عمرة 4شهور فهل اعامله من ناحية الاكل بعمرة الحقيقي ولا الافتراضي
وجزاك الله خيرا
الصفحة الأخيرة
شوفي يا غاليتي نظامك الغذائي جيد جدا ولكن عليكي ان تعطيها علبة زبادة كامله في حدود 100 جرام على الاقل
والرضعات تكون بحسب الشهيه وكفاية لبن الرضاعه الطبيعيه
واعطيها ثمرتين فاكهه يوميا مطهيه او مضروبه بالخلاط او مبشورة
وحياك الله