totarere
totarere
doyo doyo :
انا ابني عنده 6 شهور ونصف انا بدأت بالاكل معه في نهاية الشهر الرابع بس بحاجات بسيطة دلوقتي اكله عبارة عن شوربة خضار(بضع كوسة وبطاطس وجزر واسويهم على البخار ثم اضعهم في الخلاط مع شوية مايه) زبادي خالي الدسم عصير برتقال موز مهروس او تفاح مبشور سيريلاك ارز وذرة شوفان بالحليب ديه الاصناف بس اللي اكلها منذ بداية اكله لحد دلوقتي طبعا مش بياكلهم في يوم واحد بس ديه الاصناف اللي ذاقها فقط فعاوزة من حضرتك نظام غذائي ليه هو بيرضع صناعي وبحس ان الاكل مش بيشبعه اوي وبعد شوية من أكله بيكون عاوز يأكل تاني لكن رضعة اللبن هي اللي بتشبعه وبيفضل عليها 3 او 4 ساعات من غير اكل تاني فياريت حضرتك تقوليلي كمية الوجبة بالظبط علشان ماعملش كمية كبيرة تضره او كمية قليلة متشبعهوش
انا ابني عنده 6 شهور ونصف انا بدأت بالاكل معه في نهاية الشهر الرابع بس بحاجات بسيطة دلوقتي اكله...
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا عندى ابنى عمره 3شهور و21يوم و بيرضع رضاعة طبيعية وبياخد لبن صناعى (ابتاميل 1) ونفسى ابدا معه الاكل انا باكله سيريلاك ارز فى الببرونه وارز مسلوق ومطحون فى الببرونه برده بس مش كل يوم على فترات طويله نفسى فى جدول امشى عليه بس عندى شوية مشاكل معاه اولا كل ما يرضع بيقشط يامه جدا جدا ( مش عرفه ليه ريحة البيبيه وحشه ) وسمعت ان الزبادى بتعمل حساسيه فى الصدر ارجوكى ساعدينى لانى فى حيره رهيبه معاه
:04:
خفيفه دم
خفيفه دم
السلام عليكم دكتورره مشكوووره على الموضوع انا بنتي عمرها عشرين يوم وارضعها حليب صناعي لان الحلمه مو بارزه عندي

وانا خايفه عليها من الامراض تكفين ابي حل يخليها ترضع من صدري وابي الاعشاب اللي تدر الحليب من صدري وجزاك الله خير
مايا99
مايا99
السلام عليكم اختنا الغاليه اعانك الله وسدد خطاك يادكتوره انا ابني عمره سنه و20يوم ايش هو النظام الغذائي له مع العلم انه موكثير متعلق باالرضعه ماقسنى وزنه من قريب بس هو يعااااااااااااااااااااني من امساك غيرلوا الدكتور الحليب مانفع اعطاه ملينات بس يادوب اثرت بعدين ماوديته بس صرت اركز على ادام الباميه مع الخضار
قطر حنه
قطر حنه
كيف حالك دكتوره انا بنتى عمرها سنتين وشهرين
واكلها مو كويس يعنى اذا هى بتاكل ممكن تاكل شوربه او اندومى بس
واادرى شو اسوى معها جربت معها الاجبان الفواكه بس هى ما اترضا
اعطيها حليب نيدو اوالمراعى ومو بكثره على شان ترضا تاكل شو تنصحينى دكتور
هى وزنها تقريبا 12 كيلو دكتوره ماترضا تاكل البقوليات
ولا الفواكه ولا الخضروات قربت اجن دكتوره الله يسلمك ساعدينى
الفراشة 12
الفراشة 12
السلام عليكم دكتورة

دكتورة بنتي عمرها 3 شهور واسبوعين وماترضع طبيعي الا قلييييييييييييييييل مره
باليوم مره واحيانا يمر 3 أيام ما ترضع لأنها ترفضه
تفضل الصناعي عليه
متى اعطيها الماء؟؟
وشكرا جزيلا دكتورتي الفاضلة..