ROSHANA
ROSHANA
بنات صباح الخير اعصابي تعبانه جدا اخويا في اولى كليه طب فجأه بدون اى مقدمات كده بيقول مش شايف مع ان نظره كويس وكل الاشعه والتحاليل بتعته مفيهاش حاجه ومش عارفين ماله وفي نفس التوقيت اختى لسه عروسه بقالها شهر وفجاه تعبت لقينا الدكتور بيقول اعملى تحاليل وظايف كلى وبيقولنا دى بدايات فشل كلوى الحمد لله حاسه ان ماما هيجيلها انهيار عصبي كل ده في ظرف اليومين اللى فاتوا فجأه كده بدون مقدمات الحمد لله الحمد لله
بنات صباح الخير اعصابي تعبانه جدا اخويا في اولى كليه طب فجأه بدون اى مقدمات كده بيقول مش شايف...
شفاهم الله وعافاهم

افكرك بقول الرسول الكريم:

"داووا مرضاكم بالصدقة "
ROSHANA
ROSHANA
بنات انا جبت مشروم طازه ينفع اعينه فى الفريزر ونى ولا مسلوق وعاوزه اكلات بتتعمل بالمشروم اصلى مش عارفه ضرورى عاوزه رايكم فى حاجه مهمه عندى سبوع سلفتى قريب وهما من النوع الى بيحب يستعرض جدا ويتباها جدا ومظاهر ويتقالتو فى سبوع ابنها الى فات تصوروا انهم طبعا اثناء الحفله ويصورو وفديو والكلام دا محدش افتكر يقدملى مغات ولا هما هنا المهم بقا انا مبحبش المبالغه والاستعرض ولا حد يتقالط عليا كده وبتاثر بسرعه من اى حاجه بتحصل ايه احسن طريقه للتعامل مع الشخصيه الى زى كده فى المناسبه و على طول يا ريت تجاوبونى سلام
بنات انا جبت مشروم طازه ينفع اعينه فى الفريزر ونى ولا مسلوق وعاوزه اكلات بتتعمل بالمشروم اصلى مش...
ماينفعش يتشال نيى ممكن تشوحية فى شوية زيت نونو ومح وفلفل وشلية فى كيس مغلق كويس فى الفريزر

والافضل تستخدمية فريش


ممكن يتحط مع خلطة البيتزا


او مع اللحمةالمفرومة فى صنية مكرنة بشاميل

مع صوص مكرونة اسباجتى

او مع طاجن خضار مشكل


او احلى حاجة مع بيكاتا
لحم بفتيك مقطع صوابع يتشوح مع بصلة وملح وفلفل وبعدين ضيفى المشروم حلقات وقلب قلب وضيفى مية بسيط بسيط لحد اللحمة ما تستوىلما تستوى ضيفى شوية مية متقلبين فى معلقة بشاميل جاهز او نشا وقلبى على النار لحد ما الصوص يتقل اقفل ومعاها رز ابيض تبقى اكلة شياكة خالص

وفى شوربةكريمة فراخ بالمشروم تحفة
تشوحيى مشروم مقطع فى شوية زبدة وتبلية بملح وفلفل وبعدين ضيفى كوب لبن وكوب شوربة و2 معلقة بشاميل جاهز بودرة او لو انتى عندك باقى بشاميل اوك وقطع فراخ مسلوقة لو فية وقلبى لحد ما يتقل شوية واطفى راااااااااااااااااااااائعة

او مع اى حشوةفطائر الوصفة فيها خضار او فراخ او لحم مفروم
ROSHANA
ROSHANA
ودى معلومات عن المشروم
منقووووووووووول

وعن أهمية المشروم الغذائية يقول د. الناجي : أن تناوله بجانب أي نظام غذائي بأي كمية يعمل على تخفيض الدهون وتقليل نسبة الكولسترول فى الطعام بصورة عامة ، مشيراً إلى احتوائه على نسبة رطوبة عالية وبروتين وسط ما بين النباتى والحيواني وأقرب فى القيمة الغذائية للحوم، كما يحتوي على مجموعة كبيرة من الفيتامينات ( أ ) ،( د ) ، ( ب ) بالإضافة إلى احتوائه على نسبة عالية من اليود، ومجموعة من الأملاح كالسيوم ،فسفور ،حديد ونحاس .

ويضيف د. الناجي أن عش الغراب له فوائد عديدة منها تقليل نسبة الكولسترول الضار ، يمنع ارتفاع الضغط ، مضاد لانتشار الأورام ، ويستخدم كمضاد حيوي لقتل البكتريا والفيروسات ،كما أنه يزيد المناعة ويقوي القدرة الجنسية لدي الرجال .

ويتميز المشروم بانخفاض الدهون وسعراته الحرايرية ،ويساعد على إنجاح أي نظام غذائي كونه بروتين نباتى ، ويمكن الاعتماد عليه فى أي نظام للرجيم وبأي كمية ، فإذا اجتمع مع اللحم أو الدجاج يعمل على تقليل نسبة الدهون فى البروتينات الحيوانية بصفى عامة.

وينصح د. الناجي بإضافته إلى جميع أنواع الأطعمة والسلطة أو مع البروتينات والنشويات (الأرز والمكرونة) ، ويقدم نظام رجيم متوازن بدون حرمان ومتوازن فى العناصر الغذائية إذا كنتِ أحد الراغبات فى الرشاقة
البطةالمرحة
البطةالمرحة
واناو الله الله احبكم في الله وما استغني عنكم ابدا واحب روح الاخوة الموجودة في المنتدى والاخلاق العالية مشكورة وجزاك الله عنا كل خير وجعله في ميزان حسناتك
هايا
هايا
السلام عليكم ورحمة الله

عطر : مش لازم يوسف يعرف انه ليمون وعسل حطيهولوا في السرنجة زي الدوا وانا عملت لملك مرة عليهم معلقة صغيرة زيت زيتون ومعجبهاش طبعا ومعملهاش اسهال ولا حاجة متخافيش
وعلى فكرة شيل اللوز مش بيتخن ولا حاجة عادي انا شايلاهم من وانا اصغر من يوسف كانت مبهدلاني برده واخواتي كلهم شايلنها ومش تخان متخافيش

ام شهاب
سلامة اخواتك الف سلامة ربنا يطمنكم عليهم بس اتصدقوا كتير وان شاء الله خير

حبيبة اوسو
روحي 10 دقايق جاملي وانزلي مش لازم تحضري السبوع كله واعتذري باي مشوار وراكي وانزلي وهما مش هيكونوا مركزين وخلي نيتك تهادو تحابوا عشان متبئيش مقصرة ولا يتقال كلمة كدة ولا كدة تدايئك بعد كدة