ROSHANA
ROSHANA
omyosef
omyosef
مادو انا فرحت قوى لما لاقيتك شاركتى ربنا يعنيك على خدمة بابا ويجعله فى ميزان حسناتك حبيبه يارب يفك كربك وكل بنات القعدة ويفرحنا كلنا باولادنا زمان ياحبيبه لمكا كنت اتفرج على السلطه الى قولتى عليها كنت بانبهر بس عمرى ماحبيت الرقص ومبحش اتصور بس الجو كان يعجبنى بس مع القرب من الله اختلفت الاشياء معايا ويارب يرزق البنات الزوج الامين والهدايه اميوسف ياجميل ولا سلام ولا كلام انا مقموصة
مادو انا فرحت قوى لما لاقيتك شاركتى ربنا يعنيك على خدمة بابا ويجعله فى ميزان حسناتك حبيبه يارب...
يا حبيبة قلبي انا مااقدرش علي زعلك بس كنت مركزه في موضع عيد الميلاد والام وكمان لما قريت سؤالك عن الافراح مش رديت اقول رأيي لأني عارفه المعاصي فيه كتير وانا للاسف عملت كده
بس فعلا زي ما حبيبه قالت في افراح اسلاميه بتبقي حلوه واحنا قبل كده عملنا فرح لقريبتي وكان في كل حاجه ماعدا ان مش فيه اختلاط ودي جي اسلامي وكان حلو ما شاء الله
يالا عقبال بناتك وولادنا كلنا يارب ........ يا سلام ان شاء الله فال حلو
ROSHANA
ROSHANA
منقوووووووووووول

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

حكاية هذا الموضوع أنني سمعت إحدى الفتيات من عائلتنا تدندن بهذه الأغنية، فلفتت انتباهي، (عادة أصغي جيدا لما يدندون به وأحاول تمييزه)، وطلبت منها ان تعيد الكلمات على مسامعي، فلما فعلت، طلبت منها أن تكتبها لي، وإليكم كلمات هذه الأغنية، فاقرؤها جيدا، وقولوا لي بماذا اوحت لكم قبل أن ندخل في الموضوع...


ضحكت يعني قلبها مال
وخلاص الفرق ما بينا اتشال
يللا يا قلبي رحلها يللا
قل لها كل اللي بيتقال


مستني إيه بعد الضحكة
دي الضحكة فاتحالك سكة
مش هي دي اللي انت عشقها
وبقالها ياما شاغلة البال


ضحكت يعني حاسه هواك
وموافقة تعيش العمر معاك
روح يا حبيبها، دا انتا حبيبها
طمن شوقها إللي استناك


في حد يستنى على دي
ما كفاية بس الضحكة دي
شفت اهي ضحكت تاني
يعني اللي شفته ما كانش خيال

وقد أوحت لي هذه الكلمات بكثير جدا من الأفكار.. ووجدتها جديرة بالتأمل بالفعل... وسأخبركم في المداخلة التالي ببعض هذه الأفكار
فابقوا معنا



******************

السلام عليكم مجدداً


عندما نشرت هذا الموضوع في منتدى آخر، رد علي أحد الشباب قائلاً:



اقتباس:
سبحان الله،

ضحكة واحده من فتاه تفعل كل هذا !

أعتقد لو لم تكن هذه أغنية وتحدث أحد الشيوخ عن هذا المفهوم لإعترض عليه الكثير واتهموه بالتشدد..
وبالفعل

لقد خضت مناقشات كثيرة حول الاختلاط وضوابط الحديث والتعامل بين الجنسين، ودوما يقال لي وماله وفيها ايه وليه التشدد ومن اين اتيت بهذا الكلام... الخ...
فلما سمعت كلمات الاغنية قلت سبحان الله.. من فمك أدينك.. وشهد شاهد من أهلها

تأملوا الكلمات:

ضحكت = قلبها مال.... ليس شيخا ولا داعية الذي يتكلم... انه الشاب نفسه... بلسان كل الشباب بالطبع... فتأملوا تفسيره للضحكة.. !! (ترى هل كل فتاة تضحك في الاسواق او المنتديات او الجلسات المختلطة سواء العائلية او غيرها تضع في ذهنها أن الطرف الاخر يفسر ضحكاتها بهذا الشكل؟)

وخلاص الفرق ما بينا اتشال... وهذا ما كنت أتعب وأتعب لأفهمه للبنات.. فيجادلنني بالباطل (بعضهن طبعا) وفيها ايه؟ ودول زي اخواتنا.. وبلاش عقد

بل ان واحدة قالت لي أليس تبسمك في وجه أخيك صدقة؟
البنت حابة تتصدق ولا يروق لها من انواع الصدقات الا التبسم للشباب خاصة!!!
وواحدة قالت لي انها تحب التعامل بلطف ورقة مع الجميع ذكورا واناثا... فأوضحت لها ان التعامل مع الاناث يجب ان يختلف مع الذكور... لكن عبثاً...

وها هو مطرب ومؤلف وملحن وكل من احب الاغنية ودندن بها يخبركم يا فتيات الاسلام انك عندما تضحكين للشاب فانه يفهم ان الفروق والحواجز بينكما تلاشت، وانه اذن مفتوح له ليقترب اكثر واكثر، وتترسخ العلاقة بينكم اكثر واكثر... أي علاقة؟ علاقة الصحوبية بالطبع... فالاغنية لا تتحدث عن غيرها وان كانت تسميها باسم جذاب هو (الحب)

مستني إيه بعد الضحكة
دي الضحكة فاتحالك سكة

ولهذا بكل أسف يسيء الشاب الظن بالفتاة التي تكثر من الضحك والتبسم، ويعتقد انها صيد سهل وانها فتاة مستهترة سهلة المنال... فاتحة السكة... كما تقول الاغنية
بكل اسف كثير من فتياتنا لا يعرفن هذا.. فينثرن الضحكات في الاسواق والتكاسي وأروقة الجامعات ودروب الحدائق الغناء
ضحكة قوية مجلجلة.. وابتسامات تتناثر هنا وهناك... ولا يعرفن أثرها الفتاك في قلوب من يتلقاها....
هذا ان كان طاهر القلب..
أما إن كان من أصحاب القلوب غير الطاهرة، فإنها تكون دعوة مفتوحة للمعاكسة ولما بعد المعاكسة...
مش السكة بقت مفتوحة؟؟


ضحكت يعني حاسه هواك
وموافقة تعيش العمر معاك
روح يا حبيبها، دا انتا حبيبها
طمن شوقها إللي استناك

يعني الضحكة أوضحت له أنها موافقة بل ومشتاقة ومنتظرة.... سامعين يا بنات.... سامعين؟

في حد يستنى على دي
ما كفاية بس الضحكة دي

طبعا لا ينتظر... فإنما يفوز باللذات الجسور... وكفاية بس الضحكة دي لتخبرك انها منتظرة وبشوق وسهلة المنال وتعال....

فاحذري ياابنتي.. احذري وراقبي الرسائل التي ترسلينها للجنس الاخر دون ان تشعري.. ولا تتأثري بأجواء صديقاتك او سلوكياتهن ان كانت من النوع المتساهل المنفتح... بل كوني قدوة لهن في الانضباط والاحتشام...

وتأكدي ان من تصطاده الضحكة من الشارع... سرعان ما تصطاده ضحكة اخرى من شفاه آخرى من شارع اخر.... فليس هذا بالشاب المأمول ولا المنتظر....

والتأمل كان موجها للبنات الحقيقة لا للشباب

هدى الله الجميع ورزقنا الهدى والتقى والعفاف والغنى

enn
enn
مادو....ايوه كده نورينا يا قمر ...وحشتييينى جدا ومستنياك
روشانا...معلش ما تزعليش منى فى اللى حاقوله...وانا عارفة ان المشاركة اللى انت حاطاها منقولة
الشاب اللى المشاركة تقصده هو عمرو دياب "يا سبحان الله فصص الاغنية كلمة كلمة واتكسف يقول اسم المطرب"
انا مش مع اغانى عمرو ولا غيره علشان محدش يفسر كلامى غلط ...ولكن هو الاغنية دى بالذات استفذته جدا وحس ان فيها تحريض للبنات على الرزيلة....ما يعرفش ان فى اغانى كتيير اوحش منها ومش محتاجة كل التفسيير دا كله علشان هى متفسرة جاهزة
انا بيتهيالى اى بنت من بيت محترم مش محتاجة تسمع كل الخطب دى لانها متربية تربية دينية صحيحة وطبيعى ان ما فيش واحدة محترمة تعمل اللى هو بيقول عليه دا بقصد او من غير قصدز
كان الافيد ...انه يقول خطبة يشجع فيها البنات على حفظ القران او المواظبة على صلاة الفجر والاذكار ...بدل ما يضيع وقته ومجهوده فى التحذير من اغنية ...هو فاكر انه بكده عمل اللى عليه وحيقضى على الانحراف اللى فى البلد ويرجع الناس لدينها....
وحاقول تانى لروشانا انا بس برد على المشاركة المنقولة ...وانا دايما بحب كل مشاركاتك انت شخصيا وبستفيد منها كتيير
اما بالنسبة لموضوع اعياد الميلاد فام يوسف كفت ووفت وقالت اللى كان نفسى اقوله
سلام علشان جوزى جه
3aroos elneel
3aroos elneel
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ازيكم يا بنات وحشتونى عندى كلام كتير مش عارفه ابدا منين وعندى موقف عايزه احكيه لكم
ابدا بموضوع عيد الام
انا اليوم ده من وانا طفله كنت بكرهه جدا البنات فى المدرسه بتبكى لوفاة والدتها
والمدرسات وماما فى البيت طول اليوم بكاء
فكان يوم صعب والعلماء اتكلموا على النقطه دى انها فيها ضرر نفسى كبير لل فقد امه
ربنا يبارك فى امهاتنا جميعا ام يوسف انا لست اهل للفتوى وهل هو حلال ام حرام
لكن ممكن تخالفى انك تجيبى هديه قبلها او بعدها وتكون نيتك صلة الرحم
ام البنات ربنا يرزقك بناتك الازواج الصالحين وكل بنات المسلمين
موضوع الافراح الزواج ده نعمه من ربنا على العبد وبدايه لحياه جديده
وللاسف الشباب بيبداها بمعصيه افراح مخطلته وسواريهات عاريه
قابل نعمة ربنا بمعصيه دينا ليس ضد الفرح والسعاده
لكن بالحلال وعشان الافراح بقة كلها معاصى
بقينا نسمع عن كثرة الطلاق والبيوت غير سعيده
وللاسف الشديد قرات فى جريدة الاهرام مقاله غريبه
أحدث تقاليع الزواج بين الاوساط الراقيه
معلش مش حا اقدر احكى لانها كارثه
بجد حاجه مش ممكن تتخيلوها
خلاصتها لا يوجد نخوه ولا غيره على شريكة عمره
فالنتيجه بيوت مهلهله
موضوع وضع الطفل تحت الدش وقت الحراره
انا كنت بعمل كده لكن الدكتور هزئنى
وقالى دى كارثه انت تعملى مصايب لابنك
وقت الحراره تخليه بملابسه الداخليه
وتعملى كمادات ماء بارد وعليه سبرتو
او خل وعلى رجليه وجبهته
وبعد نزول الحراره يلبس ملابس قطنيه
موضوع اللوز هى فعلا نعمه من ربنا
لكن ضررها كبير لو بيلتهب باستمرار
انا كنت كل يوم سبت عند الدكتور المضاد يخلص الحميس
والسبت حرارتها اربعين والله بدون مبالغه وكنت بحاول انى ما اعملهاش
الدكتور قالى انتى بتضريها لازم قبلها يتعب بسبب اللوز
عشان تحسى بالخطوره فلازم دكتور ثقه يحدد اذا كانت تصلح
ولا لازم شيلها
موضوع تشقير الحواجب
بحثت فيه كتير العلماء بين مؤيد ومعارض
واليوم فى قناة الرساله الشيخ قال الاولى تركه لانى بيعطى نفس نتيجة النمص
ايمان جزاك الله خيرا على البرنامج انا كتبت كل المعلومات
وموضوع ابنك اسهل حاجه للولد تعوديه وهو واقف سهل وهو بيكون مبسوط
وبلاش يحس ان الموضوع معصبك يعنى خليكى ريلاكس وما تتعجليش النتائج
عطر بجد ضحكتينى يا بنتى التخسيس مش لنا
بس خليها حجه وخلاص
مرمر هونى على نفسك والنفس فى العباده بين اقبال وادبار
واكثرى من الدعاء
مى البرا على الاقل وقت النوم بلاش ننام بيها لان لبسها باستمرار غلط
تادو جزاك الله خيرا علىموعد البرنامج واحبك فى الله
بوتا الزنجبيل ذكر اسمه فى القرآن وكل ما ذكر اسمه فى القرآن
فوائده لا تحصى ولا تعد وان شاء الله اجربه للصداع
ايناس النوم المتقطع مشكلتى لكن تدريب لكى عشان بعد الولاده
وحاولى قسمى شغللك على باقى اليوم بحيث يكون البيت دائما مرتب
لميا اكثرى دايما من الدعاء والخوف الزائد بيكون من وسوسة الشيطان توكلى على الله فى كل شىء وبلاش القلق
مادو احبك فى الله مع اننا بعيد عن بعض كل وحده فينا فى دوله وممكن ما نعرفش نشوف بعض
لان كل وحده فينا فى بلد غير لكنك قريبه جدا لقلبى فالقرب مش بالمسافات وقلقانه عليكى وعلى طول فكراكى وبدعى لك
وما تغيبيش عننا كتير وربنا يعينك على بر والدك
اتلكمت كتير لكن راجعه لكو تانى
قبل ما امشى ام شهاب ربنا يشفى اخوكى واختك ويصبر والدتك واكثرى من الدعاء والصدقه
سبحانك اللهم وبحمدك اشهد ان لااله الا انت استغفرك واتوب اليك