3aroos elneel
3aroos elneel
بنات عايزه احكى لكو
كنت بعزى جارتى فى وفاة اخوها غفر الله له ولجميع موتى المسلمين
ونزلت من عندها فرحانه اقول الحمد لله انا فى نعمه ال يشوف مشاكل الناس
يحس انه فى نعمه عظيمه وفى نفس الوقت خايفه جدا
جارتى بتحكى عن بنت سلفها
عمرها سنتين والبنت صحتها كويسه جدابدات ترجع
الام خدتها للمستشفى قالو لها البنت سليمه ما عندهاش حاجه
وركبو محاليل والترجيع وقف
تانى يوم الترجيع زاد راحت الام المستشفى مجرد وصولهم للمستشفى البنت دخلت فى غيبوبه
وبعد الاشعات والفحصوات البنت عندها سرطان فى المخ وفى مرحله متقدمه وما ينفعش يتشال
والبنت فى غيبوبه من اسبوعين وجميع الاطباء اجمعوا خلاص ما فيش امل
هى ميته اكلينيكيا لكن ما ينفعش نرفع عنها الاجهزه وعضلة القلب بتضعف كل يوم وكفاءتها بتقل
والاطباء نصحو الاب والام ما تحاولوش ما فيش فايده لكن خليكو جنبها اشبعو منها
موقف صعب ربنا يصبر والديها ويشفى جميع مرضى المسلمين
موقف الام
ما شاء الله ربنا يثبتها صابره ومحتسبه وكل ما تشوف حد بيعيط تقول لهم ما حدش يعيط دى فى الجنه
وموقف الام خوفنى جدا
اختبار صعب ياترى لو انا اتعرضت لاختبار قاسى وصعب حا اضعف وانهار ولا اصبر واحتسب
والقصه دى مترابطه مع قصة صحبتى ان الجنين توفى فى الشهر الثالث
لكنها منهاره ونفسيتها تعبانه جدا مع انها ما شاء الله معاها بنت وولدين
كل ما اصبرها واهون عليها تقولى الموقف صعب الكلام سهل
فقارنت بين الحالتين وتذكرت كلام دكتور عمر عبد الكافى
ان الصبر ربنا سبحانه وتعالى لم يخبرنا بثوابه
وبشر الصابرين لكن ثوابه ايه
هى مكافاه للعبد يوم القيامه
لان فعلا الصبر صعب مش اى انسان بيعرف يصبر ويحتسب
فحبيت احكى القصه عشان كلنا نقول الحمد لله مشاكلنا اهون من غيرنا
وبجد ندعى ربنا انه يرزقنا الصبر فى وقت المحن ويؤجرنا على الصبر
rawanyo
rawanyo
ديه المره التالته اللي اكتب فيها ويتمسح ربنا يسهل ومش يتمسح

عروس ميرسي يا حبيبتي علي وصفة الشمر ان شاء الله اجيبه انا دلوقتي بشرب ينسون مع الدوا وان شاء الله خير هو الدكتور قاللي انها مسالة وقت

انجي انا متهيالي اللوز مش ليها علاقه بالوزن لان انا وكل اخواتي عنلينها عادي لكن انت تاكدي طبعا قبل ما تشيليها من كذا دكتور لان طبعا ربنا خالقها وليها فايده بس اذا اجمعوا خلاص هنعمل ايه انا جوزي شالها السنه اللي فاتت بعد ما تعبنا جدا وفي الاخر شالها واتعذب بعد العمليه لان الكبار بتكون متعبه عن الاطفال طبعا

ام شهاب ربنا يطمنك عليهم ان شاء الله وزي ما البنات قاللولك تصدقوا بنية الشفاء

ENN ا نا عارفه طبعا النظام اللي بتحكيه ده لاني برضه تقريبا بصحي اكتر من مره واصلا بكون سهرانه مع جوزي لانه مدمن سهر يبقي راجع من الشغل تعبان ومش قادر يفتح عينه ويتنرفز جدا لما اقولله نام شكلك تعبان انا طبعا بفضل اقنع فيه استهبال طبعا لان انا اللي ببقي عايزه انام

لميا ان شاء الله تروحي وتيجي بالسلامه

حبيبه رايي طبعا زي ما الكل قاللك انك تروحي وتقصري الزياره بس عشان مش يبقي شكلك وحش وجوزك يتضايق وتنوي انك بتعملي كده ارضاء لجوزك وخلاص

تادو تسافري بالسلامه بس بدري كده ليه مش تستني الصيف عشان نبقي كلنا في مصر يمكن نعرف نتقابل

ام البنات ان شاء الله ربنا يفرحك بيهم وفعلا زي ما حبيبه قالتلك ان بعد فتره الافراح الاسلاميه هتنشر اكتر لان فعلا من فتره كان نادر تلاقي بنت لابسه الحجاب في الفرح دلوقتي عادي وفيه لفات حلوه وفساتين محجبات يعني الصوره كلها بتتغير للاحسن ان شاء الله

ايمان ابني وابنك هنضربهم في ميدان عام بس انا فعلا دلوقتي بحاول اعمل زي ما عروس قالتلك اني بتجاهل الموضوع واكون هاديه وعماله اقنع نفسي انه ان شاء الله في يوم من الايام هيتعود

مادو ربنا معكي ويقويكي

ام مريم وام يوسف الكسلانه وام سوسو وحبيبة الرسول وهايا وميرو وبووتا وروشانا وكنزي ورانيا اسبانش و زوجه مصريه وميمسي ودموع و كل البنات بحبكوا كلكوا
rawanyo
rawanyo
اه يا عروس فعلا موقف صعب جدا ومش اي حد يقدر يكون ما شاء الله قوي زي الام ديه دي الواحد لما حد بيسخن شويه او يكح يكتئب سبحان الله وانا اللي معرفهاش ولا ليه علاقه بيها قلبي وجعني وعيط غصب عني يبقي طبعا الام ديه ما شاء الله عليها ربنا يصبرها ويقويها ويرحمنا كلنا و ان شاء الله ما يكونش مكتوب علي اي حد فينا الابتلاء الصعب ده
rawanyo
rawanyo
طبعا كلكوا عارفين الموضوع بتاع ام عتريسه بتاع التوفير انا كنت منزلاه علي الجهاز بس من يومين قعدت رتبته و جمعته في ملفين وبحاول ارفع الملف عشان انزله لو حد محتاجه بس مش راضي ينزل مش عارفه ليه عموما هاحاول تاني وان شاء الله ينزل ولو مش عرفت وحد محتاجه يقولي وانا ابعتهوله ميل
enn
enn
عروس ..القصة اللى انت قولتيها وجعت قلبى ربنا يثيت والدتها وبريط على قلبها ويجعله فى ميزان حسناتها
اما بالنسبة لموضوع النوم...فالمشكلة انى بقيت اليوم ببقى عايشة فى حالة كسل مش نافع معها حتى النسكافيه
روانيو..شكل جوزى وجوزك متفقين ...انا برضه جوزى بيبقى مش شايف قدامه ويوم ما ينا بدرى ينام الساعة 2 الفجر