هناك سيّدة عجوز ذكيّة حكيمة يحبّها زوجها كثيراً
حتى أنه يحلو له أن ينشد لها أبيات الحب و الغرام !! و كلما تقدّما في
السن ازداد حبهما و سعادتهما... !!
وعندما سؤلت تلك المرأة عن سر سعادتها الدائمة ؟!!
هل هو المهارة في إعداد الطعام؟؟؟
أم الجمال؟؟؟ أم إنجاب الأولاد ؟؟؟ أم غير ذلك ؟؟؟
قالت :الحصول على السعادة الزوجية بعد توفيق الله سبحانه بيد المرأة .. فالمرأة تستطيع أن تجعل من بيتها جنّة وارفة الظلال أو جهنّم مستعرة النيران !!
لا تقولي المال! فكثير من النساء الغنيات تعيسات و هرب منهن أزواجهن و لا الأولاد فهناك من النساء من أنجبن 10 صبيان زوجها يهينها و لا يحبها أو يطلقها ...
و الكثير منهن ماهرات في الطبخ، فالواحدة منهن تطبخ طوال النهار و مع ذلك تشكو سوء معاملة زوجها و قلة احترامه لها ... !!
- إذن ما هو السر ؟؟؟ ماذا كنت تعملين عند حدوث المشاكل مع زوجك ؟؟؟
قالت : عندما يغضب و يثور زوجي – و قد كان عصبياً
– كنت ألجأ إلى الصمت المطبق بكل احترام ...
إياك و الصمت المصاحب لنظرة سخرية و لو بالعين لأن الرجل ذكي و يفهمها !! - لم لا تخرجي من الغرفة ؟؟
قالت : إياك .. قد يظن أنك تهربين منه و لا تريدين سماعه , عليك بالصمت
و موافقته على ما يقول حتى يهدأ ثم بعد ذلك أقول له هل انتهيت
ثم أخرج لأنه سيتعب و بحاجة للراحة بعد الكلام و الصراخ ...
و أخرج من الغرفة أكمل أعمالي المنزلية و شؤون أولادي و يظل بمفرده و قد أنهكته الحرب التي شنها علي .
- ماذا تفعلين هل تلجئين إلى أسلوب المقاطعة فلا تكلمينه لمدة أيام أو أسبوع ؟
لا إياك و تلك العادة السيئة فهي سلاح ذو حدين، عندما تقاطعين
زوجك أسبوعاً قد يكون ذلك صعباً عليه في البداية و يحاول
أن يكلمك و لكن مع الأيام سوف يتعود على ذلك و إن قاطعته أسبوع قاطعك أسبوعين !! عليك أن تعوديه على أنك الهواء الذي يستنشقه و الماء الذي يشربه و لا يستغني عنه ....كوني كالهواء الرقيق و إياك و الريح الشديدة . - وماذا تفعلين بعد ذلك ؟؟
بعد ساعتين أو أكثر أضع له كوباً من العصير أو فنجاناً من القهوة و أقول له تفضل اشرب , لأنه فعلاً محتاج إليه وأكلّمه بشكل عادي فيصرّ على سؤالي هل أنت غاضبة فأقول لا !
فيبدأ بالاعتذار عن كلامه القاسي و يسمعني الكلام الجميل.- وهل تصدقين اعتذاره و كلامه الجميل ؟؟
طبعاً ... لأني أثق بنفسي و لست غبية ...!!!
هل تريدين مني تصديق كلامه وهو غاضب و تكذيبه و هو هادئ ؟؟؟!!!
إن الإسلام لا يقر طلاق الغاضب ...و هو طلاق!! فكيف ماحصل معي أنا ؟؟؟
- فقيل لها ...و كرامتك ؟؟ قالت : أي كرامة ؟ !!
كرامتك ألا تصدقي أي كلمة جارحة من إنسان غاضب
و أن تصدقي كلامه عندما يكون هادئاً ..
أسامحه فوراً لأني قد نسيت كل الشتائم وأدركت أهمية سماع الكلام المفيد ..
إذن سر السعادة الزوجية عقل المرأة و مربط تلك السعاده لـــــــــــــــســــــــــــــــــــــــانـــــــــــــــهــــا
أم ياسين
•
miro :
صباح الخير يا بنات معلش مشاركتي النهاردة هتقتصر على طلبي منكم الدعاء عندي مشاكل كبيرة اوي اوي في الشغل علشان الاجازات اللي خدتها علشان ولادي المدير بتاعي سحب مني شغلي كله وبيزهقني علشان امشي ربنا يستر لو مكنتش محتاجة مرتبي كنت مشيت يا رب متذلش علشان كده بجد خلاص هعيط قدام الناس وماسكة نفسي بالعافية ادعولي لو كنت افرق مع حد فيكوا ان ربنا ينصرني الظلم وحش اوي اويصباح الخير يا بنات معلش مشاركتي النهاردة هتقتصر على طلبي منكم الدعاء عندي مشاكل كبيرة اوي اوي في...
ميرو يا حبيبتي انا اضايقت اوي و بجد ربنا ييسر لك الحال
و يا حبيبتي ان شاء الله ولا ذل ولا حاجه
ربنا يفك كربك و يوقيكي و يهديلك المدير ده
انا مش قادره افهم ايه الناس اللي بتلعب برزق العباد دول؟؟؟؟
مفيش اي تقدير او احساس بالاخر
حسبنا الله و نعم الوكيل
و يا حبيبتي ان شاء الله ولا ذل ولا حاجه
ربنا يفك كربك و يوقيكي و يهديلك المدير ده
انا مش قادره افهم ايه الناس اللي بتلعب برزق العباد دول؟؟؟؟
مفيش اي تقدير او احساس بالاخر
حسبنا الله و نعم الوكيل
ام يوسف ......... المقال روعه بجد جزاكِ الله خيرا
عطر ........ الكلام ده عن البشره جميل اوى تسلم ايدك يا قمر وفين الصور يا جميل ........ بس بقولك ايه ..... انا بقال سنين طويله حوالى 12 سنه بعمل بالسويت تفتكرى هرتاح مع الاله دى لانى مش بقتنع باى حاجه غير السويت رغم العذاب ونفسى اغير واجيب حاجه تانيه بس خايفه
طيب هى مش بتعمل سواد فى المكان ولا بتطلع الشعر خشن زى الموس واهم حاجه بتعملى بها منطقه البكينى عادى ؟؟؟ معلش اسالتى كتير بس انا عايزه اجيبها من زمان وخايفه مستعملهاش
وشكرا يا حبيبتى بجد انتى مش بتبخلى باى حاجه تعرفيها علينا
ربنا يكرمك ويباركلك فى ابنك ويرزقك بره ..........آمين
بوتا ربنا يكرمك على دعوتك يا حبيبتى وكل سنه وانتى بالف خير وهنا وسعاده والف مبروك يا قمر ع النجاح
وبالنسبه للشغل توكلى على الله وابذلى مجهودك ومتخافيش من اى حد (((إن الله لا يضيع أجر من أحسن عملا ))))
وكمان دايما قولى " حسبى الله عليه توكلت وهو رب العرش العظيم "
وان شاء الله ربنا يكفيكِ شرها يا حبيبتى
ايناس ......... الله يسلمك يا قمر وربنا يكملنا على خير يا رب ويرزقنا الذريه الصالحه احنا وكل المسلمات ......آمين
عطر ........ الكلام ده عن البشره جميل اوى تسلم ايدك يا قمر وفين الصور يا جميل ........ بس بقولك ايه ..... انا بقال سنين طويله حوالى 12 سنه بعمل بالسويت تفتكرى هرتاح مع الاله دى لانى مش بقتنع باى حاجه غير السويت رغم العذاب ونفسى اغير واجيب حاجه تانيه بس خايفه
طيب هى مش بتعمل سواد فى المكان ولا بتطلع الشعر خشن زى الموس واهم حاجه بتعملى بها منطقه البكينى عادى ؟؟؟ معلش اسالتى كتير بس انا عايزه اجيبها من زمان وخايفه مستعملهاش
وشكرا يا حبيبتى بجد انتى مش بتبخلى باى حاجه تعرفيها علينا
ربنا يكرمك ويباركلك فى ابنك ويرزقك بره ..........آمين
بوتا ربنا يكرمك على دعوتك يا حبيبتى وكل سنه وانتى بالف خير وهنا وسعاده والف مبروك يا قمر ع النجاح
وبالنسبه للشغل توكلى على الله وابذلى مجهودك ومتخافيش من اى حد (((إن الله لا يضيع أجر من أحسن عملا ))))
وكمان دايما قولى " حسبى الله عليه توكلت وهو رب العرش العظيم "
وان شاء الله ربنا يكفيكِ شرها يا حبيبتى
ايناس ......... الله يسلمك يا قمر وربنا يكملنا على خير يا رب ويرزقنا الذريه الصالحه احنا وكل المسلمات ......آمين
POOOTA
•
ميرو ربنا يفك كربك ويفرج همك باذن الله بس رددى دايما حسبى الله لا اله الا هو عليه توكلت وهو رب العرش العظيم ان شاء الله ربنا يقف جنبك ويهيئ لك الخير
الصفحة الأخيرة
طنش تعش تنتعش