الله يعطيكى العافية دكتورة
ويبارك فيكى
:39:وشكرااااااااااااااااااااا على الرد:39:
ام صغيرة
•
السلام عليكم يادكتورة
انا ولدي عمره سنة تماما ممكن تعطيني برنامج غذائي له مع العلم اني بحاول افطمه نتيجة لظروف
ولك جزيل الشكر.
انا ولدي عمره سنة تماما ممكن تعطيني برنامج غذائي له مع العلم اني بحاول افطمه نتيجة لظروف
ولك جزيل الشكر.
د.هنادي جابر :
واليكي يا غاليتي نظام غذائي لطفل عمر 6 شهور :لبن الأم : 4-5 رضعات + يمنع تماما من اعطائه أي رضعه صباحا وقبل تناول أي وجبة بساعه على الاقل 1/2 كوب عصير برتقال صغير او كوب صغير عصير طماطم أو موزه واحده مهروسه أو 2 خوخه مسلوقه او تفاح مبشور + 2 بسكويت اطفال رضعــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه +ملعقتين كبيرتين من الخلطه رقم 1 (قمح +فول+مقشور+حمص مطحون ) أو 3 ملاعق كبيره من الخلطه رقم 2(60% قمح + 30%عدسأصفر + 10%طحينه) ويفضل وزنه بالميزان الخاص بالمطبخ قبل طهيهيمأو أرز+ عدس 3 ملاعق كبيره ( 2 ملعقة أرز مسلوق + 1 ملعقه كبيره عدس مسلوق ) أو فولبزيت و1/2 رغيف فينوصغير (ملعقه كبيره( + 2ملعقه كبيره سبانخ أو جزر أوكوسه مسلوقه بذرة ملحرضعـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه صفار بيضه واحدهأو كوب زبادي صغيرأوقطعة جبن أبيض خالي الدسم و الملح في حجم ملعقه كبيره رضاعه طوال اللـــــــــــــــــــــــــــــيلواليكي يا غاليتي نظام غذائي لطفل عمر 6 شهور :لبن الأم : 4-5 رضعات + يمنع تماما من اعطائه أي رضعه...
يعطيك الف عافيه دكتورة و جعله الله في ميزان حسناتك
bosi6000
•
bosi6000 :
السلام عليكم يادكتورة انا حاليا ابنى كمل 5 شهور ممكن النظام الغذائى المناسب له :cook:وعايز ةاعرف لماذا العسل ممنوع من قبل سنة وهل السكر هو المفروض مع انى اسمع ان السكر هو اللى بيسبب غازات ارجو الاستفسار علما بانى باعطى لابنى السوائل بالعسل وكمان بيحب الحاجة مسكرة جدا :04:وطبعا بيعانى جدا من امساك على الرغم بانى باعطيه برتقال وساعات بضع عليه نقطتين زيت لوز لكن دون جدوى وكمان علطول بنيمه على بطنه علشان الغازات ولونيمته على ظهره مايلحقش ينام ويقوم مفزوع هل فى غلط فى النوم ع البطن وكمان بدأ ضراضيره توجعه لدرجة الصراخ :06:ودلوقتى بدأ يعض حلمة صدرى وانا بعطيله كريم اسمه dentinoxلكن دون جدوى هل ياترى فى حاجة تسكن الالم ده وشكرا وجزاكى الله عنا كل خير :hahaha:السلام عليكم يادكتورة انا حاليا ابنى كمل 5 شهور ممكن النظام الغذائى المناسب له :cook:وعايز ةاعرف...
السلام عليكم يادكتورة انا حاليا ابنى كمل 5 شهور ممكن النظام الغذائى المناسب له :cook:وعايز ةاعرف لماذا العسل ممنوع من قبل سنة وهل السكر هو المفروض مع انى اسمع ان السكر هو اللى بيسبب غازات ارجو الاستفسار علما بانى باعطى لابنى السوائل بالعسل وكمان بيحب الحاجة مسكرة جدا :04:وطبعا بيعانى جدا من امساك على الرغم بانى باعطيه برتقال وساعات بضع عليه نقطتين زيت لوز لكن دون جدوى وكمان علطول بنيمه على بطنه علشان الغازات ولونيمته على ظهره مايلحقش ينام ويقوم مفزوع هل فى غلط فى النوم ع البطن وكمان بدأ ضراضيره توجعه لدرجة الصراخ :06:ودلوقتى بدأ يعض حلمة صدرى وانا بعطيله كريم اسمه dentinoxلكن دون جدوى هل ياترى فى حاجة تسكن الالم ده وشكرا وجزاكى الله عنا كل خير :hahaha:حضرتك يادكتورة مردتيش عليه علما بانى محتاجة لردك ضرورى هو حاليا كمل 5 شهور ونصف بس بيعانى من امساك رهيب حتى البراز لما بيعمل بيعانى فيه وبيبقى ناشف جدا علما بانى بعطيه يانسون ورويال اللى هو مهدىء للاطفال وايضا باعطيه تفاح مهروس مسلوق بس بجد تعبت من الامساك عنده بيعانى منه جدا وبيعمل مثلا كل 4 او5 ايام مرة بالله عليكى يادكتورة افيدينى وجزاكى الله كل خير
الصفحة الأخيرة
شوفي يا غاليتي
لا يجب ان تعطيها اي شيىء في الوقت الحالي سوى الرضاعه الطبيعيه
واذا كانت تتناول رضعات من اللبن الصناعي فعليكي بتنظيم عدد الرضعات اليوميه مع الطببيه
وحياك الله