د.هنادي جابر
د.هنادي جابر
انا فى نفس المشكلة بنتى عمرها ثلاثة شهور وتفضل الصناعى عن الطبيعى وده عشان البيبرونة اسهل بكتير واتعودت عليها وعشان لبنى ضعيف جدااااااااااااااااا يادوب نقطتين طول اليوم عايزة حل لادرا اللبن وعايزة ارضع بنتى طبيعى فقط اعمل ايه؟
انا فى نفس المشكلة بنتى عمرها ثلاثة شهور وتفضل الصناعى عن الطبيعى وده عشان البيبرونة اسهل بكتير...
عليكي يا غاليتي بتناول السوائل والعصائر الطبيعيه


المشروبات الحليبيبه


الحلاوة الطحينيه والطحينه والسمسم


والبروتين بكمية مناسبه


وحياك الله
ام هبو
ام هبو
مشكورة دكتورة ماقصرتي وان شاء ربي يحفظك
وردة ذات شوك
وردة ذات شوك
د/هناء تكفين ســـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــاعديني
بنتي عمرها عشر سنوات عندها فقدان شهية فضيع وزنها21فقــــــــــــــــــــــــــــــــــــــط
اللي يشوفها يقول وش جاب النيجر لسعودية من نحافتها
شوفيلي حل الله يرضى عليك والله العظيم صدري منها ضايق مرة
وش رأيك بشراب موسيغور كفاتح شهية
سكـــــــــن الليل
ولدي عمره 40 يوم جربت حليب بليمل بلس واحد واي سي وجربت هيب
والحين حليب بيبيلاك اي سي
هذا من اسشارة الدكتور وكلها جايب له غازات ومغص وماينام

صحيته اكثر من نومته
من امس بداية بيبيلاك اي سي مايكمل الرضعه ويستفرغ وش الحل
والله تعبت ابي الحل
بنت مازن
بنت مازن
السلام عليكم وررحمة الله يا دكتورة اريد ان اسأل نوعيه الغذاء المناسبة لطفلي :
1: بنتي عمرها سنة واربع شهور اكلها اليومي عبارة عن بيضة احيانا وحليب طازج وزبادي وجبنه نستو بالاضافة الى الرضاعة الطبيعية ولا تاكل خضار ولا رز ولا اي اكل اخر وفقط عندها سن واحده والتواء في ساقها اليسرى
2. ابني عمرة 7 سنوات وكثير الحركة جدا وقليل التركيز في استيعاب دروسه وبطيء الحركة في الاكل وقضاء الطلبات العادية فاريد غذاء يقلل من نشاطه وحركته الزائده وبالنسبة لغذاء ملكات النحل ما هي الكمية المناسبة التي يمكن تناولها يوميا مع العلم اني افضل وضعها له بكوب الزبادي